Chrysler Sunbeam

Model
Chrysler Sunbeam Zobacz 2 zdjęcia

Chrysler Sunbeam jest małym 3-drzwiowym samochodem supermini w wersji hatchback, który produkowany był przez europejski oddział Chryslera (fabryka Rootes Group w Linwood) w latach 1977 – 1981. Auto na rynku zastąpiło popularne auta Hillman Imp oraz Hillman Avenger, a pod koniec produkcji zostało wyparte z oferty producenta przez model Talbot Samba.

Chrysler Sunbeam – kulisy powstania

W połowie lat 70. brytyjski przemysł motoryzacyjny przeżywał kryzys nękany złym zarządzaniem, częstymi strajkami oraz zmniejszającą się konkurencyjnością w porównaniu do coraz częściej odnoszących sukces japońskich producentów samochodów. Odbiło się to przede wszystkim na brytyjskim oddziale Chrysler UK, który był odzwierciedleniem działań Grupy Rootes po przejęciu jej przez amerykańską Chrysler Corporation, co w znacznej mierze było spowodowane stratami, które generował zakład w Linwood z powodu niskiej zdolności produkcyjnej. Zmiany nadeszły w 1975 roku, kiedy słynny tzw. raport Rydera doprowadził do upaństwowienia Leylanda jako spółki, która była zarazem największym konkurentem Chryslera. Kierownictwo odpowiedziało natychmiastowo, z tego względu postanowiono skorzystać z pomocy państwa, naciskając na rząd pod groźbą wycofania działalności przedsiębiorstwa na terenie Wielkiej Brytanii. Ostatecznie władze kraju zgodziły się pomóc firmie w postaci przekazania 55 milionów funtów na rozwój minisamochodu, który byłby w całości produkowany w zakładach znajdujących się na terenie Wielkiej Brytanii.

Chrysler Sunbeam – w drodze do doskonałości

Największa popularność Chryslera Sunbeam, a co za tym idzie jego najgorętszy okres produkcyjny przypadł na rok 1976, kiedy w strukturach firmy powstała nowa inicjatywa nazwana ''Projekt R424''. Za warstwę techniczną nowo-powstałego samochodu odpowiadał zespół inżynierów z Ryton, a stylizację opracował dom projektowy Chrysler mieszczący się w Coventry i zarządzany przez głównego projektanta marki - Roya Axa. Wiele ograniczeń takich jak napięty harmonogram, niski budżet i konieczność użycia jak największej liczby brytyjskich komponentów sprawiło, że podjęto decyzję o przełożeniu napędu na tylną oś pojazdu oraz wykorzystanie modelu Hillman Avenger jako podstawy Chryslera Sunbeam. Szczególnie kontrowersyjny okazał się pomysł przełożenia napędu na tylną oś ze względu na fakt, że Chrysler Sunbeam w przeciwieństwie do większych gabarytowo modeli Horizon i Alpine, które zostały wprowadzone na rynek przez Chryslera w połowie lat 1970-tych, miał posiadać napęd na przednią oś ze względu na przynależność do klasy supermini. Z tego powodu Chrysler Sunbeam dostępny był wyłącznie w 3-drzwiowej wersji, w oparciu głównej bryły na platformie Chryslera Avenger, co całkowicie pozwoliło wykorzystać atuty układu zawieszenia. Co więcej, rozstaw osi skrócony został o 76 mm oraz wprowadzono zmiany umożliwiające montaż silnika Coventry Climax z pojemnością 928 cc. Pozostałe elementy auta pozostały takie same jak w Chryslerze Avenger oprócz kierownicy, która zaimplementowana została z wielokrotnie nagradzanego modelu Chryslera, jakim jest Simca 1307/Chrysler Alpine. Oprócz tego auto otrzymało całkowicie przeprojektowane nadwozie, które było jednym z pierwszych ''kanciastych'' designów, które w późniejszych latach stały się znakiem rozpoznawczym marki, za którego twórcę uważa się Roy'a Axe'a. Nowością okazały się również poszerzone reflektory i dach w całości wykonany z winylu oraz fakt, że auto wciąż dostępne było wyłącznie w wersji hatchback z tylną klapą wykonanej z jednego kawałka szkła. Wymagało to obniżenia linii nadwozia, która umieszczona wysoko mogła znacznie utrudniać załadowanie i wyładowywanie Chyslera Sunbeam. Poza tym, mimo pozytywnych ocen auto nie ustrzegło się błędów. Krytykowano przede wszystkim mały bagażnik oraz brak innych wersji nadwozia, przez co Sunbeam znacznie gorzej sprzedawał się niż jego bezpośredni konkurent Vauxhall Chevette, który dostępny był w aż czterech odmianach nadwozia.

Chrysler Sunbeam – wejście na rynek

Po wyjątkowo krótkim okresie projektowania konstrukcji pojazdu wynoszącym zaledwie 19 miesięcy, Chrysler Sunbeam został zaprezentowany światu 23 lipca 1977 roku i od razu zebrał pozytywne recenzje zarówno brytyjskich dziennikarzy motoryzacyjnych jak i będących na prezentacji użytkowników. O dużym sukcesie auta świadczyć mogła również głośna kampania reklamowa, w której popularna brytyjska piosenkarka i aktorka Petula Clark zaśpiewała piosenkę zawierająca słowa: "... umieść w swoim życiu Chrysler Sunbeam". Jeśli chodzi o specyfikację, pojazd zadebiutował wyposażony w trzy wielkości silnika: 0.9, 1.3 i 1.6 litra z trzema wersjami wyposażenia - podstawową "LS", lepiej wyposażoną "GL" i najdroższą "S". Co więcej, aby zmniejszyć konkurencję wewnątrz oferty producenta, podstawowe wersje dwudrzwiowych Chrysler Avenger zostały wycofane z rynku brytyjskiego, a Chrysler Horizon dostępny był wyłącznie w wersji pięciodrzwiowej. W międzyczasie Chrysler Sunbeam sprzedawał się dobrze, ale nie okazał się aż takim sukcesem jakiego się spodziewano, a Chrysler wciąż ponosił straty zarówno na własnym podwórku jak i na rynkach w całej Europie. Skutkowało to plotkami o zagrażającym bankructwie, co zmusiło zarząd Chryslera do sprzedania europejskich oddziałów pochodzącej z Francji firmie PSA 1 stycznia 1979 roku. Ponadto wszystkie modele samochodów powstałe na terenie Wielkiej Brytanii miały zmienić nazwę, a charakterystyczne logo Chryslera miało zostać zastąpione przez litery okładające się w słowo Talbot – nowego właściciela praw do konstrukcji auta. Ostatecznie jednak pozostano przy nazwie Chrysler Sunbeam, która utrzymywała się do czasów zakończenia produkcji w 1981 roku.

Chrysler Sunbeam – zakończenie produkcji

Po przejęciu europejskich oddziałów Chryslera przez PSA uznano, że utrzymanie większości zakładów produkcyjnych na terenie Wielkiej Brytanii jest nieopłacalne, co w momencie ich zamknięcia spowodowałoby automatyczne zakończenie produkcji modeli Avenger i Sunbeam. Było to możliwe tym bardziej ze względu na fakt, że PSA posiadało bardzo podobne do nich modele Peugeot 305 i Simca, które były dodatkowo nowsze (powstały w 1977 roku) i posiadały uważany za lepszy w tym przypadku napęd na przednią oś. Niestety dla Chryslera Sunbeam decyzja ta wydawała się trafna również ze względu na fakt, że program C2 obejmujący produkcję wspomnianych modeli był przestarzały, a do wejścia na rynek przygotowywany był nowy model Talbot Samba, który oparty był również o samochód supermini czyli Peugeota 104. Wiedząc, że zakończenie produkcji jest nieuchronne, zarząd marki ze względu na liczne grono wiernych fanów zaprezentował w 1981 roku ostatnią odświeżoną wersję Chryslera Sunbeam, która posiadała nowe czołowe reflektory oraz wymienioną przednią klapę nadwozia, przez co samochód w większym stopniu przypominał swoją pierwszą wersję. Produkcja Chryslera Sunbeam ostatecznie zakończona została tego samego 1981 roku, mając na koncie ok. 200 000 sprzedanych egzemplarzy.

Chrysler Sunbeam – dane techniczne

Chrysler Sunbeam wyposażono w silniki R4, które posiadają 2 zawory na cylinder i układ zasilania oparty na pracy gaźnika i rozrządzie górnozaworowym. Najczęściej wykorzystywaną pojemnością było w tym przypadku 1598 cm3, co przełożyło się na moc w wysokości 70 KM przy 4800 obr/min i maksymalny moment obrotowy na poziomie 2900 obr/min. Co więcej, jednostki obsługiwane były przez 4-biegową manualną przekładnię, przy napędzie przełożonym na przednią oś konstrukcji. Dzięki temu auto charakteryzuje się prostszą konstrukcją tylnego zawieszenia, przestronniejszym wnętrzem, a co za tym idzie mniejszymi kosztami produkcji. Ponadto prowadzący pojazd odczuwa zwiększoną odporność auta na boczne podmuchy wiatru oraz łatwiej kontroluje pojazd podczas pokonywania zakrętów przy mniejszych i średnich prędkościach, co w przypadku tylnego napędu wymaga odpowiednich umiejętności i doświadczenia.

Chrysler Sunbeam – wyposażenie

Chrysler Sunbeam doceniono za wnętrze, które zawierało ergonomicznie zaprojektowaną deskę rozdzielczą oraz wygodne regulowane fotele. Deska zawierała pokrętła i regulatory wlotu powietrza oraz radia, które znajdowały się w zasięgu zarówno kierowcy jak i pasażerów. Ponadto wnętrze posiadało liczne schowki i półki, które ułatwiały unieruchomienie przewożonych mniejszych bagaży, a wspomniane zegary posiadały podświetlenie, które znacznie ułatwiało odczytywanie wskaźników podczas jazdy w nocy. Oprócz tego w podstawowej wersji Chrysler Sunbeam wyposażony był m.in. we wspomaganie układu kierowniczego, wspomaganie układu hamowania, klimatyzację, radio FM/AM, odtwarzacz CD, wzmacniane pasy bezpieczeństwa, poduszkę powietrzną dla kierowcy, światła przeciwmgielne, aluminiowe felgi i chromowaną osłonę chłodnicy.

Chrysler Sunbeam – wymiary

Chrysler Sunbeam będąc samochodem należącym do segmentu B, posiada kompaktowe rozmiary, które ułatwiają mu poruszanie się po zatłoczonym mieście. Ponadto zgodnie ze specyfikacją długość Chryslera Sunbeam wynosi 3829 mm, przy wysokości 1395 mm i szerokości 3829 mm, a osie zostały przez konstruktorów rozstawione na odległość 2413 mm. Ponadto pojazd posiada zbiornik paliwa o pojemności 45,5 litra, przy czym waga konstrukcji Chryslera Sunbeam wyniosła 818 – 960 kg, co ostatecznie przełożyło się na osiągane prędkości maksymalne.

Chrysler Sunbeam – osiągi/spalanie

Dzięki silnym silnikom i niskiej masie całkowitej Chrysler Sunbeam osiągał prędkość maksymalną w wysokości 200 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w ok. 8 sekund, a pierwsze 400 metrów pokonując w ok. 15 sekund. Niestety w przypadku parametrów spalania nie jest tak optymistycznie. Podczas jazdy po mieście Chrysler Sunbeam zużywa ok. 14 l/100 km paliwa, co zmniejsza się do ok. 10 l/100 km w trasie i osiąga 12 l/100 podczas jazdy w systemie mieszanym.

Chrysler Sunbeam – sporty motorowe

Na rynku pojawiła się również sportowa wersja auta Chrysler Sunbeam Lotus, która odniosła sukces, wygrywając Mistrzostwa Świata w Rajdowych Mistrzostwach w Talbot w 1981 roku.

3.66
Ocena na postawie 19 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaChrysler
TypSamochód osobowy
SegmentB

Inne modele Chrysler

B - Inne modele

Chrysler Sunbeam: newsy, testy i recenzje

McLaren 600LT na torze. Auto bliskie perfekcji i beznamiętnie skuteczne

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie