Yaris Verso to niewielki minivan produkowany przez koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation w latach 1999-2005. Auto było wytwarzane w Japonii (na rynki azjatyckie) oraz w Turcji (na Europę).
Odmiana Verso była kolejną po 3- i 5-drzwiowym hatchbacku, 4-drzwiowym sedanie i 2-drzwiowym coupé wersją nadwoziową Toyoty Yaris. W przeciwieństwie jednak do sedana i coupé Verso była w Polsce oferowana i stała się całkiem popularnym autem.
Nadwozie w przedniej części do złudzenia przypominało Yarisa hatchback i niewprawny obserwator mógł pomylić z daleka Verso z normalną Toyotą. Mierzące 3,9 m długości i po 1,7 m wysokości i szerokości auto prezentowało się atrakcyjnie. Producent nie zdecydował się na montaż przesuwnych tylnych drzwi. Te co prawda pozwalały łatwiej dostać się na tylną kanapę Verso w ciasnych miejscach parkingowych, ale ich skonstruowanie jest droższe niż otwieranych tradycyjnie drzwi.
Aby poprawić bezpieczeństwo i obniżyć koszty napraw, styliści zdecydowali o umieszczeniu tylnych lamp zespolonych wysoko w tylnych słupkach. Takimi samochodami jak Verso kierowcy często manewrują na małej przestrzeni i czasami dochodzi do niewielkich otarć karoserii w tylnej części. Taka mała kolizja mogłaby spowodować uszkodzenie światła i podnieść koszty ewentualnej naprawy.
Yaris Verso często sprzedawana była jako auto z tzw. kratką. Jej normalna przestrzeń bagażowa w wersji 5-osobowej wynosiła tylko 390 l, ale po wymontowaniu tylnej kanapy powiększała się do aż 1930 l, co w tak małym pojeździe jest wynikiem imponującym.
Niestety, Yaris Verso nie charakteryzował się zbyt dużą ładownością, która wynosiła 430 kg. Po odjęciu około 150 kg wagi pasażera i kierowcy pozostawało tylko 280 kg. Oznaczało to, że tej odmiany samochodu jako typowego woła roboczego traktować nie należy.
Deska rozdzielcza została przejęta ze zwykłego Yarisa, więc zaopatrzona była w nietypowe rozwiązanie z prędkościomierzem. Elektroniczny wyświetlacz został umieszczony z przodu na środku deski, co nie każdemu przypadło do gustu.
W środku przestrzeni dla pasażerów było niezbyt dużo, ale i tak więcej niż w większości samochodów segmentu B, do którego należała Verso. Problem z nogami mogły mieć wysokie osoby, szczególnie gdy zasiadły na tylnej kanapie, a kierowca lub pasażer z przodu przesunęli swoje siedzenie w tylne skrajne położenie.
Również materiały użyte do obicia kabiny pasażerskiej w większości były zaczerpnięte z Yarisa hatchback. Tworzywa nie były zbyt przyjemne w dotyku, ale solidne. Do tego ważne było, że wszystko zostało całkiem nieźle spasowane. Dzięki temu ten minivan po dłuższej eksploatacji nie raczy swoich pasażerów różnymi trzaskami i skrzypieniem we wnętrzu.
Napęd Yarisa Verso pochodził bezpośrednio z popularniejszej odmiany nadwoziowej, a zatem energię na przednie koła przekazywała pięciobiegowa manualna przekładnia. Pod maską instalowane były dwa silniki benzynowe i jeden diesel.
Obie jednostki napędowe spalające benzynę miały systemy zmiennych faz rozrządu VVT-i. Mniejszy silnik liczył 1,3 l objętości skokowej, a większy 1,5 l. Ten pierwszy motor był też słabszy, bo rozwijał moc 86 KM. Drugi, większy silnik osiągał moc 105 KM.
Agregat wysokoprężny miał objętość skokową 1,4 l i należał do serii silników D-4D. Był najsłabszy z całej trójki (75 KM). Za to odznaczał się stosunkowo niskim zużyciem paliwa.
W 2003 roku Toyota przeprowadziła niewielki lifting Yarisa Verso, który obejmował zarówno nadwozie, jak i wnętrze. Dwa lata później samochód wycofano z produkcji. W 2011 roku pojawił się niebezpośredni następca tego pojazdu zbudowany na bazie nowej Toyoty Yaris. Usunięto z nazwy wyraz Yaris i auto nazywa się Toyota Verso-S.
Marka | Toyota |
---|---|
Typ | Samochód osobowy |