SsangYong Musso

Model
SsangYong Musso Zobacz 4 zdjęcia

Musso to model samochodu terenowego produkowanego w latach 1993-2005 przez południowokoreański koncern samochodowy SsangYong Motor Company w Korei. Auto było też lub nadal jest wytwarzane w Wietnamie (1997-2005), w Iranie (od 2003) oraz Rosji (od 2008). Ponadto Musso składano w Polsce od 1998 do 2001 roku oraz w Indonezji. SsangYong Musso oprócz normalnej nazwy sprzedawany był jako SsangYong MJ, Daewoo Musso, Mercedes-Benz Musso, TagAZ Road Partner i Morratab Musso.

Musso od początku pomyślane było jako samochód terenowy, więc producent postawił na ramę, a nie nadwozie samonośne. Nadwozie zaprojektował Ken Grenly z Royal College of Art. Było ono mocno kanciaste, ale właśnie takie karoserie w samochodach terenowych były modne na początku lat 90.

W kabinie mieściło się swobodnie 5 osób. Przednie fotele i tylna kanapa zapewniały wystarczający komfort nawet podczas długiej podroży. Niestety, siedzenia zbyt słabo wyprofilowano, co ograniczało możliwości szybkiej jazdy po łukach. Z drugiej strony Musso nie miało aspiracji bycia samochodem o wysokich osiągach.

Wnętrze wykonano z przyzwoitych materiałów. Nie powalało ono na kolana stylistyką czy spasowaniem poszczególnych elementów, ale za to dało się łatwo czyścić. Ten model SsangYonga miał też niemałą przestrzeń bagażową.

W kwestii rozwiązań technicznych Koreańczycy nie chcieli eksperymentować i zwrócili się z prośbą o pomoc do innych firm. Wszystkie silniki do tego wozu dostarczyła firma Mercedes-Benz, która posiada 5% udziałów SsangYonga.

W ciągu całego okresu produkcji Musso oferowano z różnymi jednostkami napędowymi. Było ich w sumie pięć. Produkowano je jednak w różnych konfiguracjach, dzięki czemu w rzeczywistości było ich znacznie więcej.

Wśród motorów benzynowych najmniejszy był 2-litrowiec o czterech cylindrach, który osiągał moc 135 KM i maksymalny moment obrotowy 189 Nm. Nieco większy silnik miał objętość skokową 2,3 l i moc 140 KM lub 150 KM i moment obrotowy 204-220 Nm.

Największa jednostka napędowa miała sześć cylindrów ułożonych w rzędzie, które dawały łączną objętość skokową 3,2 l. Motor rozwijał 220 KM mocy maksymalnej i około 310 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Najmniejszym dieslem pod maską Musso był 2,3-litrowy, 8-zaworowy silnik wolnossący. Miał on moc zaledwie 77 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 144 Nm. Była to jednostka zdecydowanie za słaba do takiego auta. Znacznie lepszym wyborem był ten sam motor, ale z doładowaniem. Dzięki turbosprężarce jego moc wynosiła 101 KM, a moment obrotowy 211 Nm.

Dostępny był też 2,9-litrowy, 5-cylindrowy silnik z dwoma zaworami na każdy cylinder. On także, jak mniejszy brat, oferowany był w wersji wolnossącej i doładowanej. W tej pierwszej odmianie miał moc 95 KM lub 99 KM i moment obrotowy na poziomie 190 Nm. Zastosowanie turbosprężarki wywindowało moc w tej jednostce do 120 KM, a wartość momentu obrotowego wzrosła do 250 Nm.

Podobnie jak silniki skrzynie automatyczne skrzynie biegów dostarczała firma Mercedes. Oprócz niej automaty oferowało jeszcze BTR. Z kolei BorgWarner zapewniał manualne skrzynie biegów oraz elementy układu napędowego. Mosty przygotowała firma Dana.

Pod koniec 1998 roku SsangYong Musso przeszedł niewielki facelifting polegający na uatrakcyjnieniu nadwozia i dostosowania silników do nowych norm czystości spalin.

Model Musso sprzedawano z dwoma typami układów napędowych. W wersji z 3,2-litrowym silnikiem benzynowym auto miało napęd, który po wykryciu różnicy prędkości w kołach przednich i tylnych automatycznie włączał napęd przedniej osi w trybie 4H. Była też możliwość włączenia reduktora. W innych wersjach silnikowych instalowano skrzynię rozdzielczą bez centralnego mechanizmu różnicowego, dzięki której można było włączyć stały napęd wszystkich kół.

Produkcja tego samochodu w Korei już została zakończona, ale w niektórych krajach nadal się go wytwarza (czasami pod inną nazwą).

4.03
Ocena na postawie 20 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaSsangYong
TypSamochód osobowy
SegmentI

Generacje SsangYong Musso

Inne modele SsangYong

I - Inne modele

SsangYong Musso: newsy, testy i recenzje

Importer Jaguara i Land Rovera negocjuje zakup SsangYonga w Polsce

... Polski importer samochodów marki SsangYong niebawem może zostać wykupiony przez British Automotive Holding (BAH), czyli generalnego importera samochodów marek Jaguar, Land Rover i Aston Martin. ... Zgodnie z listem intencyjnym, giełdowa spółka ...

6 miesięcy temu

Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

Nowy SsangYong Rexton 2.2 Diesel: nie chińczyk lecz koreańczyk

... Tę formułkę powtarzałem wielokrotnie osobom, które oglądały, a właściwie podziwiały SsangYonga Rextona. Ta mało znana marka od lat walczy o wejście na rynek z czymś mocnym, a przede wszystkim walczy o reputację taką, jaką mają już Hyundai i Kia. ...

dawno temu

SsangYong przedstawia Tivoli

... SsangYong przedstawia swojego najnowszego crossovera. ... . Auto ma być solidnie wyposażone, również w systemy bezpieczeństwa, i spełniać normę Euro 6. Pod maską znajdzie się silnik benzynowy 1,6 z turbodoładowaniem. SsangYong Tivoli - galeria ...

dawno temu

SsangYong Tivoli – polskie ceny

... SsangYong Tivoli zadebiutował na polskim rynku ze swoim nowym samochodem o nazwie Tivoli. Mały crossover jest nadzieją koreańskiego koncernu na zdobycie klientów w Europie. ... Koreański SsangYong pokłada ogromne nadzieje w niedużym crossoverze ...

dawno temu

SsangYong SIV-1 w drodze do Genewy

... SsangYong w natarciu. Ten koreański producent ostatnio mocno się uaktywnił i próbuje na wszelakie sposoby zdobyć uznanie Europejczyków. Na zbliżającym się salonie samochodowym w Genewie SsangYong ... . Niestety szefowie SsangYonga nie zdradzili ...

dawno temu

Odmłodzony SsangYong Rexton

... Po prezentacji najnowszego modelu Tivoli, koncern SsangYong prezentuje odmłodzonego, niezbyt młodego już Rextona. ... rozdzielczą, znalazło się podgrzewanie foteli z wentylacją oraz oświetlenie LED.2935Standardowe wyposażenie obejmuje ...

dawno temu

SsangYong zwija się z Polski...

... Wszystkie salony sprzedaży marki SsangYong w Polsce mają zostać zamknięte, a całe zamieszanie spowodowane jest problemami centrali w Korei Południowej. Żal trochę "brzydala"... ... Wszystkie salony sprzedaży marki SsangYong w Polsce mają zostać ...

dawno temu

SsangYong XUV 1 zadebiutuje we Frankfurcie

... SsangYong szykuje kilka ciekawych premier. Pierwszą z nich będzie koncept XUV 1, który zobaczymy już we Frankfurcie. ... SsangYong szykuje kilka ciekawych premier. Pierwszą z nich będzie koncept XUV 1, który zobaczymy już we Frankfurcie. ...

dawno temu

SsangYong e-XIV – EV o przedłużonym zasięgu [Paryż 2012]

... SsangYong e-XIV to elektryczny crossover wyposażony m.in. w baterie słoneczne na dachu. ... SsangYong e-XIV to elektryczny crossover wyposażony m.in. w baterie słoneczne na dachu. SsangYong pokazał szkice swojego konceptu jeszcze przed Paris ...

dawno temu

SsangYong e-XIV zmierza do Paryża

... Na salonie samochodowym w Paryżu SsangYong zademonstruje koncepcyjny pojazd elektryczny o nazwie e-XIV. ... Na salonie samochodowym w Paryżu SsangYong zademonstruje koncepcyjny pojazd elektryczny o nazwie e-XIV. Marka SsangYong ostatnimi czasy ...

dawno temu

Nowy SsangYong Rexton - pierwsze oficjalne wizualizacje

... SsangYong wziął się do roboty i postanowił pójść śladami innego koreańskiego producenta - marki Kia, która w ciągu stosunkowo krótkiego czasu całkowicie odmieniła swoją gamę modelową, a tym samym ... zyskała przychylność wielu europejskich ...

dawno temu

SsangYong XIV – seryjny model coraz bliżej

... SsangYong przywiózł do Paryża dwie wersje konceptu XIV: Air oraz Adventure. ... SsangYong XIV to miejski crossover, który ma wejść do sprzedaży na początku 2015 r. Najpierw będzie dostępny w Korei Południowej, a następnie na innych rynkach. ...

dawno temu

SsangYong Tivoli – informacje i dane techniczne

... SsangYong Tivoli niedawno zadebiutował na światowej scenie. Dziś otrzymaliśmy sporą dawkę informacji technicznych na temat tego dość ciekawego samochodu. ... Tivoli to nowy kamień milowy na drodze rozwoju partnerstwa między Mahindrą a ...

dawno temu

SsangYong XAV - kolejny koncept koreańskiej marki

... SsangYong zaprezentował w Korei Południowej nowy samochód koncepcyjny. ... -flat oraz w pneumatyczne zawieszenie. Czy zobaczymy tę maszynę w gamie SsangYonga? Czy może skończy jako koncept? ...

dawno temu

SsangYong Tivoli – koreański atak na europejski rynek?

... SsangYong wreszcie zaprezentował swoje najnowsze dzieło – model Tivoli. ... Czyżby to był pierwszy, całkiem ładny SsangYong w historii tej marki? Wygląda przyzwoicie. Ma proporcjonalne kształty i nie jest kopią czegokolwiek, co już znamy, a w ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie