Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

SEAT 133

Model
SEAT 133 Zobacz 2 zdjęcia

SEAT 133 jest niewielkim autem osobowym produkowanym w latach 1974 – 1979 przez pochodzące z Hiszpanii przedsiębiorstwo SEAT. Auto w latach 1977 – 1982 nosiło nazwę Fiat 133, a w jego konstrukcji wykorzystano popularne podwozie modelu 850, od którego zapożyczono również silnik. Ponadto SEAT 133 pojawiając się na rynku, zastąpił przestarzały już model SEAT 600/Fiat 850, a jego samego wyparł z oferty producenta SEAT Panda/Fiat Panda. Za największą konkurencję SEATa 133 uważano model Citroena FAF.

SEAT 133 - historia

SEAT 133 stylistycznie łączył w sobie cechy wcześniejszych modeli Fiata: 126, 127 i 128. Auto pojawiło się na rynku w odpowiedzi na Fiata 126, którego z powodzeniem zdobywał hiszpański rynek. Podjęto, więc decyzję o rozpoczęciu prac nad podobnym autem własnej krajowej produkcji. Wykorzystano sprawdzoną już platformę podwozia SEATa 850, a od podstaw zaprojektowano nadwozie. Co ciekawe, auto tak bardzo spodobało się projektantom Fiata, że postanowili wprowadzić auto nazwane Fiat 133 na rynki w Argentynie, Belgii i Niemczech. Ponadto SEAT zdecydował się na wprowadzenie sportowej wersji 133 nazwaną IAVA, która posiadała silnik z pojemnością 903 cm3 i mocą na poziomie 50 KM obsługiwaną przez 4-biegową manualną przekładnię. Co więcej, zawieszenie zostało obniżone, a za hamowanie odpowiadały hamulce tarczowe pochodzące z Fiata 850 Spider. Dzięki temu sportowy SEAT 133 osiągał prędkość maksymalną w wysokości 133 km/h.

SEAT 133 – dane techniczne

SEAT 133 wyposażono w do wyboru 4 popularne zasilane benzyną silniki L4, których pojemność wynosiła ok. 0.9 litra, przy mocy 34 KM – 50 KM. Jednostki obsługiwała wyłącznie jedna 4-biegowa manualna skrzynia biegów, a napęd przełożony został na tylną oś pojazdu. Dzięki temu, taki samochód posiada znacznie lepszy rozkład masy oraz dokładniejszy układ kierowniczy niż ma to miejsce w przypadku auta z przednim napędem. Mimo to wadą tylnego napędu jest trudniejszy do opanowania model jazdy, co sprawia, że prowadzący auto kierowca powinien posiadać odpowiednie umiejętności i doświadczenie.

SEAT 133 - wyposażenie

W standardowej wersji SEAT 133 wyposażono w ręcznie sterowane szyby i lusterka, pneumatyczne wspomaganie układu kierowniczego, wspomaganie układu hamowania, ogrzewanie tylnej szyby, radio FM, aluminiowe felgi oraz centralny zamek. Ponadto użytkownicy SEATA 133, szczególnie docenili jego wnętrze, które posiadało regulowane, wygodne fotele oraz rozbudowany system schowków i półek łatwo dostępnych zarówno dla kierowcy jak i pasażerów. Oprócz tego doceniono wyraźne, podświetlone zegary, które ułatwiają ich odczytanie szczególnie podczas jazdy nocą.

SEAT 133 – wymiary

SEAT 133 charakteryzowały niewielkie gabaryty ze względu na przynależność do małych samochodów segmentu A. W ten sposób jego długość zawierała się w granicach 3451 – 3490 mm, przy szerokości 1421 mm i wysokości 1330 – 135 mm. Ponadto osie auta rozstawione zostały na odległość 2027 mm przy masie własnej pojazdu wynoszącej 690 kg. Oprócz tego SEAT 133 posiadał niewielki zbiornik paliwa, którego pojemność wynosiła 30 litrów, dlatego dłuższe podróże międzymiastowe SEATem 133 mogły okazać się mało komfortowe ze względu na potrzebę częstego tankowania.

SEAT 133 – osiągi/spalanie

SEAT 133 dysponował niezłymi osiągami jak na auto należące do segmentu A. Osiągał prędkość maksymalną w wysokości 120 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w ok. 22 sekundy. Przekładało się to na spalanie utrzymujące się na poziomie 7 l/100 km podczas jazdy w mieście i tylko 5 l/100 km na trasie.

SEAT 133 – bezpieczeństwo

SEAT 133 bardzo pozytywnie oceniony został za walory bezpieczeństwa. Było to spowodowane wzmocnioną konstrukcją oraz pozostałym wyposażeniem, które w podstawowej wersji zawierało m.in. bębnowe hamulce z przodu i z tyłu, wzmocnione pasy bezpieczeństwa oraz światła przeciwmgielne.

3.83
Ocena na postawie 7 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaSEAT
TypSamochód osobowy
SegmentA

Inne modele SEAT

A - Inne modele

SEAT 133: newsy, testy i recenzje

Seat zapowiada Atecę po liftingu. Czego się spodziewać?

... Po 4 latach od debiutu Seat zdecydował się odświeżyć swojego kompaktowego SUV-a. Ateca, bo o niej mowa, doczeka się nowej twarzy już niebawem. Czy upodobni się do Leona i Tarraco? ... Ateca to jeden z najpopularniejszych modeli Seata, a przy ...

4 tygodnie temu

WP kontra auto: Wymagający test Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid

Lew zaryczał po raz czwarty, czyli nowy Seat Leon

... Milion sprzedanych egzemplarzy. Takim wynikiem może pochwalić się Seat Leon trzeciej generacji. Pod koniec lutego premierę miał nowy Leon. Sprawdziłem, czym może pochwalić się czwarta generacja hiszpańskiego kompaktu. ... właśnie nową generację ...

5 miesięcy temu

Nowy Seat Leon tańszy niż Golf i Octavia. Ceny modelu w Polsce

... Po kilku miesiącach od światowej premiery czwarta generacja najpopularniejszego modelu Seata debiutuje w polskich salonach. Nowy Leon jest dojrzalszy i lepiej wyposażony od poprzednika, a przy tym niewiele droższy. Za podstawową odmianę ...

2 miesiące temu

Seat Alhambra zostaje na rynku. Plotki okazały się nieprawdziwe

... Prawie uśmiercono Seata Alhambrę. Jak donosiły zachodnie media, produkcja jednego z ostatnich vanów na rynku miała zostać zakończona na dniach. Polski importer informuje jednak, że nic podobnego nie ma miejsca. ... "Jeden z brytyjskich ...

3 miesiące temu

Seat Tarraco FR już w salonach. Jak kształtują się polskie ceny?

... Seat Tarraco w ostrzejszej wersji FR dołączył już do polskiej oferty. To atrakcyjnie wyglądający SUV dla większych rodzin. Czym różni się od standardowych odmian i ile trzeba za niego zapłacić? ... Seat uzupełnił gamę modelu Tarraco o ciekawie ...

4 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie