SEAT 133

Model
SEAT 133 Zobacz 2 zdjęcia

SEAT 133 jest niewielkim autem osobowym produkowanym w latach 1974 – 1979 przez pochodzące z Hiszpanii przedsiębiorstwo SEAT. Auto w latach 1977 – 1982 nosiło nazwę Fiat 133, a w jego konstrukcji wykorzystano popularne podwozie modelu 850, od którego zapożyczono również silnik. Ponadto SEAT 133 pojawiając się na rynku, zastąpił przestarzały już model SEAT 600/Fiat 850, a jego samego wyparł z oferty producenta SEAT Panda/Fiat Panda. Za największą konkurencję SEATa 133 uważano model Citroena FAF.

SEAT 133 - historia

SEAT 133 stylistycznie łączył w sobie cechy wcześniejszych modeli Fiata: 126, 127 i 128. Auto pojawiło się na rynku w odpowiedzi na Fiata 126, którego z powodzeniem zdobywał hiszpański rynek. Podjęto, więc decyzję o rozpoczęciu prac nad podobnym autem własnej krajowej produkcji. Wykorzystano sprawdzoną już platformę podwozia SEATa 850, a od podstaw zaprojektowano nadwozie. Co ciekawe, auto tak bardzo spodobało się projektantom Fiata, że postanowili wprowadzić auto nazwane Fiat 133 na rynki w Argentynie, Belgii i Niemczech. Ponadto SEAT zdecydował się na wprowadzenie sportowej wersji 133 nazwaną IAVA, która posiadała silnik z pojemnością 903 cm3 i mocą na poziomie 50 KM obsługiwaną przez 4-biegową manualną przekładnię. Co więcej, zawieszenie zostało obniżone, a za hamowanie odpowiadały hamulce tarczowe pochodzące z Fiata 850 Spider. Dzięki temu sportowy SEAT 133 osiągał prędkość maksymalną w wysokości 133 km/h.

SEAT 133 – dane techniczne

SEAT 133 wyposażono w do wyboru 4 popularne zasilane benzyną silniki L4, których pojemność wynosiła ok. 0.9 litra, przy mocy 34 KM – 50 KM. Jednostki obsługiwała wyłącznie jedna 4-biegowa manualna skrzynia biegów, a napęd przełożony został na tylną oś pojazdu. Dzięki temu, taki samochód posiada znacznie lepszy rozkład masy oraz dokładniejszy układ kierowniczy niż ma to miejsce w przypadku auta z przednim napędem. Mimo to wadą tylnego napędu jest trudniejszy do opanowania model jazdy, co sprawia, że prowadzący auto kierowca powinien posiadać odpowiednie umiejętności i doświadczenie.

SEAT 133 - wyposażenie

W standardowej wersji SEAT 133 wyposażono w ręcznie sterowane szyby i lusterka, pneumatyczne wspomaganie układu kierowniczego, wspomaganie układu hamowania, ogrzewanie tylnej szyby, radio FM, aluminiowe felgi oraz centralny zamek. Ponadto użytkownicy SEATA 133, szczególnie docenili jego wnętrze, które posiadało regulowane, wygodne fotele oraz rozbudowany system schowków i półek łatwo dostępnych zarówno dla kierowcy jak i pasażerów. Oprócz tego doceniono wyraźne, podświetlone zegary, które ułatwiają ich odczytanie szczególnie podczas jazdy nocą.

SEAT 133 – wymiary

SEAT 133 charakteryzowały niewielkie gabaryty ze względu na przynależność do małych samochodów segmentu A. W ten sposób jego długość zawierała się w granicach 3451 – 3490 mm, przy szerokości 1421 mm i wysokości 1330 – 135 mm. Ponadto osie auta rozstawione zostały na odległość 2027 mm przy masie własnej pojazdu wynoszącej 690 kg. Oprócz tego SEAT 133 posiadał niewielki zbiornik paliwa, którego pojemność wynosiła 30 litrów, dlatego dłuższe podróże międzymiastowe SEATem 133 mogły okazać się mało komfortowe ze względu na potrzebę częstego tankowania.

SEAT 133 – osiągi/spalanie

SEAT 133 dysponował niezłymi osiągami jak na auto należące do segmentu A. Osiągał prędkość maksymalną w wysokości 120 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w ok. 22 sekundy. Przekładało się to na spalanie utrzymujące się na poziomie 7 l/100 km podczas jazdy w mieście i tylko 5 l/100 km na trasie.

SEAT 133 – bezpieczeństwo

SEAT 133 bardzo pozytywnie oceniony został za walory bezpieczeństwa. Było to spowodowane wzmocnioną konstrukcją oraz pozostałym wyposażeniem, które w podstawowej wersji zawierało m.in. bębnowe hamulce z przodu i z tyłu, wzmocnione pasy bezpieczeństwa oraz światła przeciwmgielne.

3.83
Ocena na postawie 7 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaSEAT
TypSamochód osobowy
SegmentA

Inne modele SEAT

A - Inne modele

SEAT 133: newsy, testy i recenzje

Elektomobilność z perspektywy długodystansowca

Nowy Seat Leon zadebiutuje już niebawem. Znamy datę premiery

... Nowa, czwarta już odsłona Seata Leona będzie oparta na tej samej platformie co Volkswagen Golf VIII oraz Škoda Octavia. Auto przeszło już wszystkie najważniejsze testy i jest praktycznie gotowe ... , nietrudno dostrzec kształty, które zostały ...

3 godziny temu

Akcje serwisowe - Škoda, Seat, Audi i Mercedes z problemami

... Cztery marki - Škoda, Seat, Audi i Mercedes wezwą swoich klientów do warsztatów w związku z akcjami serwisowymi. Problem dotyczy 9 modeli aut w ilości kilku tysięcy egzemplarzy. ... Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że ...

4 miesiące temu

Seat Tarraco debiutuje w wersji FR oraz jako mocna hybryda plug-in

... Na kilka dni przed startem salonu we Frankfurcie Seat oficjalnie pochwalił się dwiema nowymi wersjami modelu Tarraco - usportowioną odmianą FR oraz hybrydą typu plug-in, która będzie najmocniejszą wersją w gamie. ... SUV-em - nowa wersja ...

4 miesiące temu

SEAT i CUPRA na targach Poznań Motor Show

... Podczas tegorocznego Poznań Motor Show hiszpański producent już po raz drugi prezentuje swoje samochody na dwóch oddzielnych stanowiskach - SEAT i CUPRA. ... SEAT, który przyzwyczaił nas już do prezentowania swoich samochodów w otoczce ...

9 miesięcy temu

Seat Tarraco 2.0 EcoTSI: ostudzone emocje

... Nowy Seat chce wyróżnić się charakternymi rozwiązaniami, które potwierdzą jego południowe pochodzenie. Pod skórą dalej jest jednak do bólu poprawnym wytworem Grupy Volkswagen. Ostatecznie flagowy model hiszpańskiej marki jest kolejnym ...

8 miesięcy temu

Nowości SEAT-a i CUPRA na Salonie Genewskim

... Podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Genewie, SEAT przedstawił swoją wizję e-mobilności, prezentując trzy koncepcyjne samochody. Miejski dwuosobowy Minimó, elektryczny el-Born ... ^^^Na początek przyjżyjmy się najbardziej intrygującemu z ...

9 miesięcy temu

Nowy Seat Tarraco - (nieco) spóźniona ofensywa z Hiszpanii

... Już niedługo do salonów Seata wjedzie zupełnie nowy model o nazwie Tarraco. Zamyka on rozwój hiszpańskiej rodziny SUV-ów i ma pozwolić Seatowi na przyciągnięcie nowych klientów, ale… nie bardzo rozumiem dlaczego miałbym go wybrać na tle ...

dawno temu

Seat Minimó - lek na wszystkie bolączki zatłoczonych miast

... Za dużo samochodów. Za mało miejsc parkingowych. Smog. To wszystko, to potężne problemy wielu współczesnych metropolii. Seat przedstawił koncepcję remedium. Rozwiązanie problemów jest malutkie i nazywa się Minimó. ... po wykonaniu porannego ...

10 miesięcy temu

Seat Ateca FR 2.0 TSI: najmocniejsza i najlepsza

... Ma 190 KM mocy i do setki przyspiesza w 7 sekund. Seat Ateca FR prowadzi się świetnie, ale jest nie tylko sportowy. Zaskakuje wszechstronnością i niskim zużyciem paliwa. Ma tylko jedną większą wadę, ale jest ona opcją. ... 1938Seat Ateca FR 2.0 ...

10 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie