Renault 25

Model
Renault 25 Zobacz 5 zdjęć

Renault 25

Opracowanie i wprowadzenie do produkcji modelu Renault 25 było dla marki prawdziwym przełomem technologicznym. 25 to flagowy model Renault, produkowany w latach 1984-1992. Samochód był następcą Renault 30 i stanowił kamień milowy w historii tej francuskiej marki. W 1992 r. zastąpił go model Safrane. Przez 8 lat produkcji powstało 779 687 egemplarzy modelu 25.

R25, dostępny tylko jako pięciodrzwiowy liftback, chwalony był za komfort i precyzję prowadzenia, przestronne i jasne wnętrze, a także za poziom wyposażenia (szczególnie w topowej wersji – Baccara). W podstawowej wersji samochód miał wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby i lusterka oraz centralny zamek z pilotem. Opcjonalnie można było zamówić system audio Philips ze sterowaniem w kierownicy, system ABS, skórzaną tapicerkę czy wstawki z prawdziwego drewna. Ciekawostką technologiczną był komputer pokładowy z syntezatorem mowy informujący o usterkach. W zakresie stylistyki auto było klasyczne, ale tył się wyróżniał. Tam bowiem znajdowała się wygięta szyba, która nadawała mu lekkość i oryginalność.

Niedługo po premierze wersji standardowej R25 stworzono odmianę Limousine z przedłużonym o 230 mm rozstawem osi. Dłuższy R25 występował w dwóch wariantach. Standardowy oferował więcej miejsca z tyłu, jednak znajdowała się tam po prostu kanapa z krótszej wersji. Natomiast limuzyna w wersji Executive miała z tyłu dwa oddzielne fotele z elektryczną regulacją ich ustawienia. Jednym z pierwszych klientów, którzy stanęli w kolejce po Renault 25 Limousine, był prezydent Francji - François Mitterand. Jak można się domyślić, obsłużono go poza kolejką.

Biorąc pod uwagę wszystkie rynki i lata produkcji, w palecie jednostek napędowych tego auta znajdowały się takie silniki jak 2-litrowy motor benzynowy o mocach 103-136 KM. Kolejna była jednostka 2,2 l (110-123 KM). Najmocniejszy w ofercie silnik 2,7 V6, opracowany wspólnie z Peugeot i Volvo, osiągał moc 144 KM. W późniejszym okresie dostepny był jeszcze 182-konny 2,5 V6 Turbo i 2,85 V6 o mocy 160 KM. W R25 występowały także jednostki wysokoprężne. Jednostka o pojemności 2,1 l rozwijała skromną moc 65 KM. Dostępna była również jego wersja z turbosprężarką, osiągająca o 23 KM więcej. Napęd przenoszony był na przednie koła przez 5-biegową, manualną lub automatyczną skrzynią biegów.

W roku 1988 r. pojazd poddano faceliftingowi. Wprowadzono kilka zmian stylistycznych, widocznych zarówno w nadwoziu (przednie lampy, zderzaki), jak i we wnętrzu, a na liście opcji pojawiło się więcej pozycji. Zmiany objęły także silniki. Moc wolnossącego diesla wzrosła do 70 KM, a topową jednostką napędową stało się 205-konne 2,5 V6 Turbo. Wszystkie jednostki otrzymały katalizator. Poza silnikami dopracowano także zawieszenie i układ kierowniczy.

Renault 25 było bazą sprzedawanego na rynku amerykańskim Renault Premiere, który później oferowany był pod nazwą Eagle Premiere, a także Dodge Monaco. Premiere korzystał z podwozia modelu R25, a jego karoserię zaprojektował Giorgetto Giugiaro.

Oprócz typowych dla starszych aut problemów dotyczących korozji i kłopotów czysto mechanicznych w Renault 25 często występują awarie instalacji elektrycznej. Ponieważ w czasach gdy było produkowane, było to auto niezwykle zaawansowane technologicznie, należy zwrócić na to szczególną uwagę. Trzeba też zainteresować się kondycją automatycznych skrzyń biegów, ponieważ często szwankuje chłodnica oleju przekładniowego, a po jego wycieku uszkodzeniu ulega sam mechanizm zmiany biegów.

4.63
Ocena na postawie 50 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaRenault
TypSamochód osobowy

Generacje Renault 25

Inne modele Renault

Renault 25: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie