Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Peugeot 309

Model
Peugeot 309 Zobacz 5 zdjęć

Peugeot 309 to samochód średniej klasy o zwartej, kompaktowej budowie. Auto było produkowane w latach 1985 – 1993.

Historia Peugeota 309

Wszystko zaczęło się w 1978 roku od przejęcia europejskiej filii Chrysler przez koncern PSA Peugeot Citroën. Zmieniono markę produkowanych przez Chrysler modeli na Talbot. I właśnie pod taką marką miał być wytwarzany Peugeot 309, jednak w 1985 roku zdecydowano na ograniczenie liczby marek do dwóch. Tym sposobem nowy samochód Talbot Arizona ukazał się tego samego roku pod nazwą Peugeot. Skąd zatem określenie 309? Postanowiono nadać mu ten numer w związku z tym, że model 305 był w produkcji, a na serię 306 było za wcześnie. Produkcję Peugeota 309 rozpoczęto w Ryton w październiku 1985 roku, a pierwsze modele pojawiły się w salonach na początku następnego roku.

Początkowo wykorzystywano silniki Simca: E1A (1118 cm3), G1A (1294 cm3), silniki benzynowe Talbota Horizon i silniki Peugeota – dwa diesele i dwa benzynowe. Do najmocniejszej wersji Peugeota 309 – GTI użyto wtryskowego silnika o pojemności 1,9 l.

Peugeot 309 sprzedawany był nie tylko w Europie. W Indiach pojawił się pod marką Talbot. Ponadto można było go zakupić w Ameryce Południowej, Japonii i Nowej Zelandii. Produkcję Peugeota 309 zakończono w 1993, został zastąpiony Peugeotem 306.

Wersje Peugeota 309

W przeciągu ośmiu lat pojawiło się kilka wersji Peugeota 309

Peugeot 309 GEpodstawowa wersja Peugeota 309 dostępna była z silnikami 294cc o mocy 65 KM oraz1118cc o mocy 55 KM (Peugeot Simca). Auto posiadało 4- biegową skrzynię biegów oraz standardowe wyposażenie, w skład którego wchodziły dwa lusterka (które trzeba było ustawiać z zewnątrz), podgrzewana tylna szyba, zagłówki przednie oraz kieszonka na radio. Peugeot 309 nie posiadał licznika dziennego przebiegu, wycieraczkitylnej szyby, listew bocznych, zegarka czy podświetlania schowka. Warto dodać, że nie można było wówczas dokupić elementów wyposażenia.

Peugeot 309 GL – charakteryzował się silnikiem o pojemności 1294 cm³ i mocy 65 KM lub 1580 cm³ z mocą 80 KM, a także 5-biegową skrzynią. Wyposażenie, w porównaniu z poprzednią wersją, było wręcz luksusowe. Zawierało licznik dziennego przebiegu, kołpaki, lusterka, które można było ustawiać z kabiny, tylną wycieraczkę, podświetlany schowek, boczne listy, delikatnie przyciemniane szyby, wspomaganie kierownicy i zegar analogowy. Poza tym można było dokupić niektóre elementy takie, jak centralny zamek czy lakier metallic.

Peugeot 309 GR Profile – posiadał silnik o pojemności 1294 cm3 z mocą 65 KM i pięciobiegową skrzynię. Miał być propozycją ekonomicznego pojazdu. Stworzono samochód o jak najmniejszym spalaniu. Dzięki takim elementom wyposażenia, jak aerodynamiczne kołpaki, listwy boczne, osłona pod silnikiem, lotka tylnej klapy oraz wąskie opony udało się osiągnąć współczynnik oporu CX 0,30. Wpłynęło to pozytywnie na osiągi samochodu. Oprócz wspomnianych rekwizytów Peugeot 309 GR Profile zawierał elektroniczny zegar, lampkę w podsufitce, wykładzinę w bagażniku i konsolę z radiem cyfrowym.

Peugeot 309 – dane techniczne

Peugeot produkowany był z następującymi silnikami:

1.1 o pojemności 1118 cm3 i mocy 55 KM;
1.1 o pojemności 1124 cm3 i mocy 60 KM;
1.3 o pojemności 1294 cm3 i mocy 65 KM;
1.4 GL o pojemności 1360 cm3 i mocy 70 KM;
1.6 Sr o pojemności 1580 cm3 i mocy 79 KM;
1.9 GT o pojemności 1905 cm3 i mocy 105 KM;
1.9 GTi o pojemności 1905 cm3 i mocy 127 KM;
GTI 16 o pojemności 1905 cm3 i mocy 160 KM;
1.9 D o pojemności 1905 cm3 i mocy 64 KM.

Zawieszenieprzednie Peugeota 309 zawierało wahacz poprzeczny i amortyzator teleskopowy, natomiast tylne wahacz podłużny i drążek skrętny. ABS było opcją dla modeli GTI 16 oraz GTI.

Peugeot 309 w opinii użytkowników

Wśród minusów Peugeota 309 kierowcy najczęściej wymieniają częste uszkodzenia połączeń elektrycznych, usterki instrumentów pomiarowych i mocowania szyberdachu. Ponadto wadą są defekty oświetlenia i dosyć częste usterki tylnej belki oraz uszkodzenia amortyzatorów. W opinii użytkowników zaletą Peugeota 309 jest spory bagażnik o pojemności 397 L, co udało się osiągnąć, między innymi, przez ukrycie koła zapasowego pod podłogą. Ponadto przewidziana jest w nim wystarczająca przestrzeń dla kierowcy i pasażerów, która gwarantuje dobrą widoczność.

4.47
Ocena na postawie 23 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaPeugeot
TypSamochód osobowy
SegmentC

Generacje Peugeot 309

Inne modele Peugeot

C - Inne modele

Oceny użytkowników (11)

Peugeot 309: newsy, testy i recenzje

STAG: Q&A ODCINEK 2

Test: Peugeot 2008 GT - nietuzinkowość ma swoją (wysoką) cenę

... Polacy uwielbiają samochody segmentu B, a crossovery oparte na ich platformach z każdym rokiem zyskują zwolenników. Peugeot 2008 nigdy jednak nie był hitem sprzedaży w naszym kraju. Po tygodniu spędzonym z nową generacją myślę, że mogłoby się to ...

2 tygodnie temu

Peugeot e-2008 nie jest tani. Znamy ceny modelu w Polsce

... Elektryczny crossover Peugeota wjeżdża do polskich salonów i jak większość aut tego typu nie jest przesadnie tani. e-2008 kosztuje znacznie więcej niż jego typowo miejski brat e-208. Za podstawowy wariant zapłacimy grubo ponad 140 tys. zł. ... A ...

miesiąc temu

Peugeot 208 Rally4 to rajdówka dla każdego. Niestety nie jest tani

... Nowa generacja Peugeota 208 kontynuuje dorobek poprzednika także w motorsporcie. Specjalny oddział francuskiej marki znany pod nazwą Peugeot Sport pochwalił się właśnie modelem 208 Rally4 ... przez światowej sławy specjalistów, którzy na co ...

7 miesięcy temu

Peugeot prezentuje zwiastun wyścigowego bolidu Le Mans

... Peugeot wraca do Le Mans - to już pewne. Francuska marka zamierza wystąpić w najsłynniejszym wyścigu świata w 2022 roku po 11 latach przerwy. Auto jest jeszcze we wczesnej fazie rozwoju i trudno ... stwierdzić, jak dokładnie będzie wyglądać. By ...

6 miesięcy temu

Peugeot zrobił pickupa. Szkoda, że nie kupimy go w Polsce

... Peugeot Landtrek to zupełnie nowy gracz w coraz bardziej obleganym segmencie pickupów. Auto wygląda nieźle, a przy tym może pochwalić się imponującymi możliwościami przewozowymi, co w połączeniu ... o przyjemnej jak na pickupa prezencji skrywa ...

3 miesiące temu

Nowy Peugeot 2008 wjeżdża do Polski. Ceny startują od 79 900 zł

... Najnowszy crossover Peugeota debiutuje w polskich salonach. Auto jest większe i lepiej wyposażone niż poprzednik, co znajduje swoje odzwierciedlenie w cenie. Za bazowy wariant trzeba wyłożyć niecałe 80 tysięcy złotych. Co dostaniemy w zamian? ...

6 miesięcy temu

Peugeot 2008: ekscytujący czas dojrzewania

... Nowy miejski crossover Peugeota ma wszystko, co jest mu potrzebne do osiągnięcia sukcesu na rynku europejskim, a czego brakowało poprzednikowi: większe rozmiary, jakość, ekologiczny napęd ... Peugeot 2008 (2019) - pierwsza jazda, opinia ...

6 miesięcy temu

Mocne, ale drogie. Peugeot wycenił hybrydowe wersje modeli 508 i 3008

... Polski oddział Peugeota rozpoczął przyjmowanie zamówień na modele 508 i 3008 z hybrydowym napędem typu plug-in. Auta imponują możliwościami oraz mocą, lecz nie należą do najtańszych. ... Modele 3008 i 508 PHEV pełnią w ofercie Peugeota dwie role ...

8 miesięcy temu

Peugeot uzupełnia ofertę o mocne modele 508 Hybrid i 3008 GT Hybrid4

... Niemiecki oddział Peugeota uzupełnił swoją ofertę o hybrydowe wersje modeli 508 oraz 3008. Niebawem powinny się one pojawić także na polskim rynku. Czy stanowią ciekawą ofertę? Ile trzeba będzie za nie zapłacić? ... napędem potrzebuje średnio ...

8 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie