Peugeot 309

Model
Peugeot 309 Zobacz 5 zdjęć

Peugeot 309 to samochód średniej klasy o zwartej, kompaktowej budowie. Auto było produkowane w latach 1985 – 1993.

Historia Peugeota 309

Wszystko zaczęło się w 1978 roku od przejęcia europejskiej filii Chrysler przez koncern PSA Peugeot Citroën. Zmieniono markę produkowanych przez Chrysler modeli na Talbot. I właśnie pod taką marką miał być wytwarzany Peugeot 309, jednak w 1985 roku zdecydowano na ograniczenie liczby marek do dwóch. Tym sposobem nowy samochód Talbot Arizona ukazał się tego samego roku pod nazwą Peugeot. Skąd zatem określenie 309? Postanowiono nadać mu ten numer w związku z tym, że model 305 był w produkcji, a na serię 306 było za wcześnie. Produkcję Peugeota 309 rozpoczęto w Ryton w październiku 1985 roku, a pierwsze modele pojawiły się w salonach na początku następnego roku.

Początkowo wykorzystywano silniki Simca: E1A (1118 cm3), G1A (1294 cm3), silniki benzynowe Talbota Horizon i silniki Peugeota – dwa diesele i dwa benzynowe. Do najmocniejszej wersji Peugeota 309 – GTI użyto wtryskowego silnika o pojemności 1,9 l.

Peugeot 309 sprzedawany był nie tylko w Europie. W Indiach pojawił się pod marką Talbot. Ponadto można było go zakupić w Ameryce Południowej, Japonii i Nowej Zelandii. Produkcję Peugeota 309 zakończono w 1993, został zastąpiony Peugeotem 306.

Wersje Peugeota 309

W przeciągu ośmiu lat pojawiło się kilka wersji Peugeota 309

Peugeot 309 GEpodstawowa wersja Peugeota 309 dostępna była z silnikami 294cc o mocy 65 KM oraz1118cc o mocy 55 KM (Peugeot Simca). Auto posiadało 4- biegową skrzynię biegów oraz standardowe wyposażenie, w skład którego wchodziły dwa lusterka (które trzeba było ustawiać z zewnątrz), podgrzewana tylna szyba, zagłówki przednie oraz kieszonka na radio. Peugeot 309 nie posiadał licznika dziennego przebiegu, wycieraczkitylnej szyby, listew bocznych, zegarka czy podświetlania schowka. Warto dodać, że nie można było wówczas dokupić elementów wyposażenia.

Peugeot 309 GL – charakteryzował się silnikiem o pojemności 1294 cm³ i mocy 65 KM lub 1580 cm³ z mocą 80 KM, a także 5-biegową skrzynią. Wyposażenie, w porównaniu z poprzednią wersją, było wręcz luksusowe. Zawierało licznik dziennego przebiegu, kołpaki, lusterka, które można było ustawiać z kabiny, tylną wycieraczkę, podświetlany schowek, boczne listy, delikatnie przyciemniane szyby, wspomaganie kierownicy i zegar analogowy. Poza tym można było dokupić niektóre elementy takie, jak centralny zamek czy lakier metallic.

Peugeot 309 GR Profile – posiadał silnik o pojemności 1294 cm3 z mocą 65 KM i pięciobiegową skrzynię. Miał być propozycją ekonomicznego pojazdu. Stworzono samochód o jak najmniejszym spalaniu. Dzięki takim elementom wyposażenia, jak aerodynamiczne kołpaki, listwy boczne, osłona pod silnikiem, lotka tylnej klapy oraz wąskie opony udało się osiągnąć współczynnik oporu CX 0,30. Wpłynęło to pozytywnie na osiągi samochodu. Oprócz wspomnianych rekwizytów Peugeot 309 GR Profile zawierał elektroniczny zegar, lampkę w podsufitce, wykładzinę w bagażniku i konsolę z radiem cyfrowym.

Peugeot 309 – dane techniczne

Peugeot produkowany był z następującymi silnikami:

1.1 o pojemności 1118 cm3 i mocy 55 KM;
1.1 o pojemności 1124 cm3 i mocy 60 KM;
1.3 o pojemności 1294 cm3 i mocy 65 KM;
1.4 GL o pojemności 1360 cm3 i mocy 70 KM;
1.6 Sr o pojemności 1580 cm3 i mocy 79 KM;
1.9 GT o pojemności 1905 cm3 i mocy 105 KM;
1.9 GTi o pojemności 1905 cm3 i mocy 127 KM;
GTI 16 o pojemności 1905 cm3 i mocy 160 KM;
1.9 D o pojemności 1905 cm3 i mocy 64 KM.

Zawieszenieprzednie Peugeota 309 zawierało wahacz poprzeczny i amortyzator teleskopowy, natomiast tylne wahacz podłużny i drążek skrętny. ABS było opcją dla modeli GTI 16 oraz GTI.

Peugeot 309 w opinii użytkowników

Wśród minusów Peugeota 309 kierowcy najczęściej wymieniają częste uszkodzenia połączeń elektrycznych, usterki instrumentów pomiarowych i mocowania szyberdachu. Ponadto wadą są defekty oświetlenia i dosyć częste usterki tylnej belki oraz uszkodzenia amortyzatorów. W opinii użytkowników zaletą Peugeota 309 jest spory bagażnik o pojemności 397 L, co udało się osiągnąć, między innymi, przez ukrycie koła zapasowego pod podłogą. Ponadto przewidziana jest w nim wystarczająca przestrzeń dla kierowcy i pasażerów, która gwarantuje dobrą widoczność.

4.47
Ocena na postawie 23 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaPeugeot
TypSamochód osobowy
SegmentC

Generacje Peugeot 309

Inne modele Peugeot

C - Inne modele

Oceny użytkowników (11)

Peugeot 309: newsy, testy i recenzje

Ford Mustang Mach-E: podróż elektryczną ikoną. Część 3: Concept 13

Pierwsza jazda: Peugeot 308 - więcej, lepiej, drożej

... Wyżej pozycjonowany, lepiej wykonany, przyciągający wzrok stylistyką nadwozia – taki pomysł na Peugeota 308 mają Francuzi. Poprawili oni bolączki poprzednika, ale poza charakterystycznymi kreskami nadwozia i wnętrza, 308 nie oferuje dużo więcej ...

miesiąc temu

Peugeot 406 to ulubieniec taksówkarzy. Auto nie do zdarcia

... Jakie auta wymieni taksówkarz zapytany o najlepsze do swojej pracy? Stare mercedesy i Peugeota 406. Francuski model, znany również z filmu "Taxi", w przeciwieństwie do niemieckiego, nie jest poszukiwanym klasykiem. Nadal można go kupić tanio i ...

miesiąc temu

Test: Peugeot 508 PSE - chuligan z trzema paskami

... Oto Peugeot 508 stworzony przez Peugeot Sport Enginereed. Samochód, którego znakiem rozpoznawczym są trzy ukośnie ułożone, neonowo zielone paski, imitujące ślady pazurów. Ja jednak uważam, że ten znak może kojarzyć się z czymś innym. ... Peugeot ...

5 miesięcy temu

Test: Peugeot 5008 – czy faktycznie ma coś z premium?

... Peugeot chce być postrzegany jako marka z wyższej półki. Oczywiście samozwańcze przyczepianie sobie łatki "premium" przez nawet największych mistrzów marketingu nie przyniesie efektu. Jeżdżąc dużym ... SUV-em 5008 chciałem się przekonać, czy ...

6 miesięcy temu

Nowy Peugeot 308 SW jest drogi. Znamy polskie ceny

... Po hatchbacku przyszedł czas na kombi, które kusi atrakcyjnym wyglądem i przestronnym wnętrzem. Jak przystało na współczesnego peugeota, 308 SW nie jest jednak tanie. Za bazowy wariant trzeba wyłożyć ponad 90 tys. zł. Topowe kosztują 2 razy ...

3 miesiące temu

Peugeot 5008 - van na sterydach

... Ciężko jest stworzyć samochód, który połączy wiele cech w jedną całość, bo zwykle jest tak, że coś otrzymujemy kosztem czegoś innego. Wydaje się jednak, że Peugeotowi się udało. Oto auto, które łączy w sobie zarówno właściwości SUVA jak i ...

6 miesięcy temu

Test: Peugeot Rifter - gdy kierujesz się zdrowym rozsądkiem

... Nie ukrywa roboczego charakteru, ale może być całkiem sensownym rozwiązaniem dla większej rodziny. Peugeot Rifter nie zdobędzie nagrody za innowacyjne rozwiązania, jest za to połączeniem sprawdzonych składników. Niestety, jak to w ostatnim ...

3 miesiące temu

Peugeot ogłosił skład kierowców WEC. Wśród nich 3 gwiazdy F1

... O tym, że Peugeot powróci do LeMans wiadomo nie od dziś. Niedawno poznaliśmy zapowiedź bolidu francuskiego zespołu, a teraz dowiedzieliśmy się, kto go poprowadzi. Wśród sześciu kierowców Peugeot Sport, aż 3 pochodzi ze świata Formuły 1. ... ...

8 miesięcy temu

Peugeot za ponad 300 tys. zł? 508 PSE debiutuje z polskim cennikiem

... Peugeot 508 PSE to nie tylko najmocniejszy, ale i najdroższy seryjny model w historii marki. Auto właśnie wjechało do polskich salonów z szaloną ceną. Na podstawową wersję musimy przygotować 302 tys. zł. Trzeba przyznać, że Francuzom nie brakuje ...

9 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie