Hyundai Atos

Model
Hyundai Atos Zobacz 5 zdjęć

Atos to mały samochód (segment A) produkowany przez wielobranżowy południowokoreański koncern samochodowy Hyundai w latach 1997-2008.

Atos po raz pierwszy pojawił się w 1997 roku. Jego podwyższona sylwetka łączyła zalety samochodu miejskiego oraz minivana. Dzięki krótkiemu nadwoziu Hyundaiem można było zaparkować w nawet najmniejszych miejscach parkingowych, a do tego dość swobodnie poruszać się w ruchu miejskim.

Mimo że nadwozie było zabezpieczane przed korozją, po kilku latach atakowała je rdza. Najczęściej pierwsze jej ogniska pojawiały się na błotnikach i progach. W porównaniu jednak z wieloma innymi samochodami tej klasy Hyundai Atos pod względem ochrony antykorozyjnej nie wypada wcale tak źle.

Spora wysokość karoserii pozwalała wygospodarować większą ilość miejsca nad głowami pasażerów. Z kolei powiększenie tej powietrzni dało możliwość innego ustawienia foteli (trochę jak krzeseł), dzięki czemu udało się znaleźć nieco więcej przestrzeni na nogi pasażerów.

Wprawdzie z tyłu Atosa i tak było dość ciasno, ale w porównaniu z niektórymi konkurentami wcale nie tak źle. Ustawienie foteli przywodziło na myśl to stosowane w Toyocie Yaris. Siedzenia nie były co prawda zbyt duże, ale dawały znośny komfort podróżowania. Największym ich minusem były krótkie oparcia, co odczuwali szczególnie wyżsi pasażerowie.

Wspomniane wcześniej nieco wyższe ustawienie siedzisk dawało w efekcie lepszą widoczność z samochodu na drogę. Idealny obraz zakłócały jedynie dość szerokie tylne słupki.

Z przodu Hyundaia Atosa wyposażono w kolumny MacPhersona, a z tyłu w belkę skrętną. Był i jest to nadal standard, jeśli chodzi o budowę zawieszeń małych samochodów. Takie rozwiązanie dawało znośny komfort podróży tym autem. Oczywiście nieco przeszkadzał mały rozstaw osi, który powodował, że Hyundai nerwowo podrzucał pasażerów przy przejeżdżaniu przez poprzeczne nierówności.

Słabym punktem zawieszenia miejskiego "koreańczyka" były łożyska kolumn MacPhersona, które potrafiły się szybko zużywać. Problem mogły też stanowić nietrwałe tuleje wahaczy z przodu.

Pod maską Atosa montowano tylko jeden silnik: 4-cylindrową jednostkę napędową o 12 zaworach, która miała objętość skokową 1,0 l. Epsilon (tak nazwany został motor) był jednym z najnowocześniejszych silników w tym czasie montowanych w małych samochodach.

Ustawiona z przodu poprzecznie i przenosząca moc na przednią oś za pomocą 5-biegowej, manualnej skrzyni biegów jednostka napędowa rozwijała moc 56 KM. Co prawda Atos nie był dzięki niej samochodem sportowym, ale miał wystarczające do spokojnej podróży osiągi.

Pewnym mankamentem Atosa było to, że był głośny. Winny temu jest nie tylko silnik, ale też słabe wygłuszenie wnętrza, ponieważ producent zastosował materiały niskiej jakości.

Dwa lata po rozpoczęciu produkcji Atosa ofertę wzbogacił zbudowany na tej samej płycie podłogowej Atos Prime. Było to auto o nieco bardziej konwencjonalnym wyglądzie. Jego karoseria była o ponad 3 cm niższa, nieco szersza i o kilka centymetrów dłuższa.

W 2002 roku zakończono produkcję obu samochodów, a w 2003 roku został zaprezentowany nowy Atos Prime. Auto przetrwało tylko rok bez modernizacji. Ulepszenia dotyczyły stylistyki nadwozia, wyposażenia wnętrza i systemów bezpieczeństwa (Atos uzyskał 3 gwiazdki na 5 możliwych w czołowym zderzeniu w teście Euro NCAP).

Atos Prime miał 12-zaworowy, 4-cylindrowy silnik o objętości skokowej 1,1 l, który rozwijał moc 59 KM. W dokonanej w 2005 roku poważnej modernizacji samochodu moc jednostki napędowej została powiększona o kolejne 4 KM.

Produkcję Atosa Prime zakończono w 2008 roku, a jego następcą jest znacznie nowocześniejszy Hyundai i10.

Hyundai Atos to nadal popularny samochód na giełdach i w komisach.

4.28
Ocena na postawie 44 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaHyundai
TypSamochód osobowy
SegmentA

Generacje Hyundai Atos

Inne modele Hyundai

A - Inne modele

Oceny użytkowników (1)

Hyundai Atos: newsy, testy i recenzje

Hyundai w Polsce, czyli droga usłana sukcesami

... To niesamowite, że w tak trudnych czasach dla branży motoryzacyjnej Hyundai bije kolejne rekordy popularności. W czym tkwi sukces koreańskiej marki? Z pewnością w nowoczesnej gamie zelektryfikowanych SUV-ów. ... -letnim cyklu sprzedaży oznacza ...

tydzień temu

Hyundai TUCSON Hybrid – SUV wielowymiarowy

... Nie ma dziś na rynku samochodów, które muszą spełniać tak wiele wymagań jak SUV-y. Ich zadaniem jest spodobać się szerokiemu gronu odbiorców. Takie wyzwanie to jednak nie problem dla najbardziej zaawansowanych technologicznie modeli – takich, ...

tydzień temu

Hyundai KONA Hybrid i Electric – moc elektronów

... , ale na końcu i tak okaże się, że najlepszy rezultat daje elektryfikacja układu napędowego – to dlatego, że silnik elektryczny jest rozwiązaniem nadzwyczaj sprawnym. Marka Hyundai, czyli od lat jeden ... Hyundai KONA czerpie energię ...

7 dni temu

Hyundai IONIQ 5 – elektryczna rewolucja

... . Takim samochodem jest właśnie Hyundai IONIQ 5. Koreańska marka korzystała oczywiście ze swojego wieloletniego doświadczenia w tworzeniu pojazdów elektrycznych, ale wszystkie rozwiązania zastosowane ... % akumulatory naładujemy w zaledwie 18 ...

tydzień temu

Test wideo: Hyundai Kona N – kto robi tak agresywne crossovery?!

... Hyundai ma dobrą passę, jeśli chodzi o linię N. Każdy kolejny samochód oznaczony tą literą zdobywa rzesze fanów, przede wszystkim za ich sportowe walory. Tylko, gdzie są granice? Jak bardzo sportowy ... 1938 Hyundai Kona N – test wideo Hyundai ...

3 tygodnie temu

Praktyczny, inteligentny i elektryczny SUV. Hyundai ma na to przepis

... Chęć podążania za modą, zmiana przekonań, próba ratowania świata. Niezależnie od motywacji samochody hybrydowe i elektryczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Przykładem jest Hyundai KONA ... uczynienia samochodów bardziej przyjaznymi ...

4 tygodnie temu

Hyundai TUCSON Hybrid. Gdy chcesz się wyróżnić

... Jest wiele sposobów na to, by samochód wyróżniał się na ulicy. Można naszpikować go elektroniką lub stworzyć nieszablonowy design karoserii. Hyundai TUCSON Hybrid posiada obie te cechy. ... Czasy, kiedy samochody zelektryfikowane wyróżniały się ...

4 miesiące temu

Test: Hyundai i30 N – przedlift czy polift? To nie jest oczywiste

... Z tym, że Hyundai i30 N jest jednym z najfajniejszych hot hatchy, raczej nikt nie dyskutuje. Nie jest jednak tajemnicą, że do pełni szczęścia brakowało w nim automatu. Pojawił się przy okazji face liftingu, ale czy faktycznie jest teraz lepszy? ...

3 miesiące temu

Hyundai Santa Fe już bez diesla. Za to z nową, praktyczną wersją

... Największy SUV w europejskiej ofercie Hyundaia doczekał się odświeżonej oferty na rok 2022. Nie wszystkie nowości przypadną do gustu klientom. Z oferty znikają bowiem klasyczne diesle. Na pocieszenie dostaniemy jednak nietypową wersję dla 6 ...

5 miesięcy temu

Hyundai TUCSON. Prawdziwy majstersztyk wśród SUV-ów

... Wyjątkowa stylizacja, progresywny styl, naszpikowane technologią wnętrze oraz kilka zelektryfikowanych układów napędowych do wyboru – Hyundai TUCSON to prawdziwy majstersztyk wśród SUV-ów. ... , że wypracowały pozycję kultowych. Jednym z nich na ...

4 miesiące temu

Test: Hyundai i20 N — wytrzymasz z nim na co dzień?

... Obecnie producenci oferują samochody, które mają spełnić szeroki wachlarz oczekiwań potencjalnego klienta. Auta z ukierunkowanym charakterem to zjawisko coraz rzadsze. Czy Hyundai i20 N jest samochodem, który stara się zadowolić wszystkich? ... ...

4 miesiące temu

Albert Biermann odchodzi na emeryturę. To wielka strata dla Hyundaia

... Jeden z najważniejszych ludzi we współczesnej historii Hyundaia postanowił zakończyć karierę. Albert Biermann przechodzi na emeryturę. Na szczęście, gdy zajdzie taka potrzeba, będzie doradzał Koreańczykom w niepełnym wymiarze godzin. ... W ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie