Hyundai Atos

Model
Hyundai Atos Zobacz 5 zdjęć

Atos to mały samochód (segment A) produkowany przez wielobranżowy południowokoreański koncern samochodowy Hyundai w latach 1997-2008.

Atos po raz pierwszy pojawił się w 1997 roku. Jego podwyższona sylwetka łączyła zalety samochodu miejskiego oraz minivana. Dzięki krótkiemu nadwoziu Hyundaiem można było zaparkować w nawet najmniejszych miejscach parkingowych, a do tego dość swobodnie poruszać się w ruchu miejskim.

Mimo że nadwozie było zabezpieczane przed korozją, po kilku latach atakowała je rdza. Najczęściej pierwsze jej ogniska pojawiały się na błotnikach i progach. W porównaniu jednak z wieloma innymi samochodami tej klasy Hyundai Atos pod względem ochrony antykorozyjnej nie wypada wcale tak źle.

Spora wysokość karoserii pozwalała wygospodarować większą ilość miejsca nad głowami pasażerów. Z kolei powiększenie tej powietrzni dało możliwość innego ustawienia foteli (trochę jak krzeseł), dzięki czemu udało się znaleźć nieco więcej przestrzeni na nogi pasażerów.

Wprawdzie z tyłu Atosa i tak było dość ciasno, ale w porównaniu z niektórymi konkurentami wcale nie tak źle. Ustawienie foteli przywodziło na myśl to stosowane w Toyocie Yaris. Siedzenia nie były co prawda zbyt duże, ale dawały znośny komfort podróżowania. Największym ich minusem były krótkie oparcia, co odczuwali szczególnie wyżsi pasażerowie.

Wspomniane wcześniej nieco wyższe ustawienie siedzisk dawało w efekcie lepszą widoczność z samochodu na drogę. Idealny obraz zakłócały jedynie dość szerokie tylne słupki.

Z przodu Hyundaia Atosa wyposażono w kolumny MacPhersona, a z tyłu w belkę skrętną. Był i jest to nadal standard, jeśli chodzi o budowę zawieszeń małych samochodów. Takie rozwiązanie dawało znośny komfort podróży tym autem. Oczywiście nieco przeszkadzał mały rozstaw osi, który powodował, że Hyundai nerwowo podrzucał pasażerów przy przejeżdżaniu przez poprzeczne nierówności.

Słabym punktem zawieszenia miejskiego "koreańczyka" były łożyska kolumn MacPhersona, które potrafiły się szybko zużywać. Problem mogły też stanowić nietrwałe tuleje wahaczy z przodu.

Pod maską Atosa montowano tylko jeden silnik: 4-cylindrową jednostkę napędową o 12 zaworach, która miała objętość skokową 1,0 l. Epsilon (tak nazwany został motor) był jednym z najnowocześniejszych silników w tym czasie montowanych w małych samochodach.

Ustawiona z przodu poprzecznie i przenosząca moc na przednią oś za pomocą 5-biegowej, manualnej skrzyni biegów jednostka napędowa rozwijała moc 56 KM. Co prawda Atos nie był dzięki niej samochodem sportowym, ale miał wystarczające do spokojnej podróży osiągi.

Pewnym mankamentem Atosa było to, że był głośny. Winny temu jest nie tylko silnik, ale też słabe wygłuszenie wnętrza, ponieważ producent zastosował materiały niskiej jakości.

Dwa lata po rozpoczęciu produkcji Atosa ofertę wzbogacił zbudowany na tej samej płycie podłogowej Atos Prime. Było to auto o nieco bardziej konwencjonalnym wyglądzie. Jego karoseria była o ponad 3 cm niższa, nieco szersza i o kilka centymetrów dłuższa.

W 2002 roku zakończono produkcję obu samochodów, a w 2003 roku został zaprezentowany nowy Atos Prime. Auto przetrwało tylko rok bez modernizacji. Ulepszenia dotyczyły stylistyki nadwozia, wyposażenia wnętrza i systemów bezpieczeństwa (Atos uzyskał 3 gwiazdki na 5 możliwych w czołowym zderzeniu w teście Euro NCAP).

Atos Prime miał 12-zaworowy, 4-cylindrowy silnik o objętości skokowej 1,1 l, który rozwijał moc 59 KM. W dokonanej w 2005 roku poważnej modernizacji samochodu moc jednostki napędowej została powiększona o kolejne 4 KM.

Produkcję Atosa Prime zakończono w 2008 roku, a jego następcą jest znacznie nowocześniejszy Hyundai i10.

Hyundai Atos to nadal popularny samochód na giełdach i w komisach.

4.29
Ocena na postawie 43 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaHyundai
TypSamochód osobowy
SegmentA

Generacje Hyundai Atos

Inne modele Hyundai

A - Inne modele

Hyundai Atos: newsy, testy i recenzje

Wygląda ostro, a ile kosztuje? Znamy ceny Hyundaia i20 N Line

... Do polskich salonów wjeżdża właśnie usportowiona odmiana Hyundaia i20. Mowa oczywiście o wersji N Line, którą znamy już m.in. z Tucsona czy i30. Nowa propozycja jest najtańszą z tej rodziny. Ile kosztuje? ... , można go parować z każdym ...

7 dni temu

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Hyundai Tucson debiutuje w mocnej wersji z wtyczką. Ile kosztuje?

... Hyundai sukcesywnie elektryfikuje swoją gamę. Po opisywanym niedawno Santa Fe Plug-in przyszedł czas na mniejszego Tucsona z wtyczką. Auto właśnie wjechało do polskich salonów. Klientów przyciągnie zapewne wysoka moc, ale czy przełkną ...

3 tygodnie temu

Hyundai Santa Fe Plug-in wyceniony. Wtyczka mocno podnosi cenę

... Hyundai uzupełnia gamę swojego SUV-a o nową, hybrydową odmianę plug-in. To napęd, który znamy już z Kii Sorento. Koreańska siostra jest jednak zauważalnie tańsza. Ci, którzy chcą kupić hyundaia, muszą przygotować się na wysokie ceny. ... 233 900 ...

miesiąc temu

Hyundai Kona po liftingu już w salonach. Znamy polskie ceny

... Stracił diesla, zyskał nowy wygląd i wyposażenie. A czy podrożał? Odświeżony Hyundai Kona właśnie doczekał się oficjalnego polskiego cennika. ... Kona to popularny crossover i jedno z najciekawszych aut w gamie Hyundaia. Lifting tylko poprawił ...

miesiąc temu

Hyundai Kona N jeszcze w tym roku. Wiadomo, co trafi pod maskę

... Hyundai znów potwierdza to, co wiadomo od kilku dobrych miesięcy. Model Kona doczeka się ostrej wersji N, która będzie konkurentem m.in. dla Forda Pumy ST. Poznaliśmy już orientacyjną datę debiutu i dowiedzieliśmy się, jaki napęd trafi pod ...

miesiąc temu

Hyundai Ioniq 5 zapowiedziany. To początek elektrycznej serii

... Hyundai Ioniq 5 w produkcyjnym wydaniu doczekał się oficjalnej zapowiedzi, zgodnie z którą powinniśmy spodziewać się debiutu już w lutym 2021 roku. Będzie to pierwsze auto marki oparte na nowej platformie, która posłuży całej rodzinie ...

miesiąc temu

Hyundai i30 - legalna kawiarnia w czasach pandemii

... O najnowszym wcieleniu Hyundaia i30 pod kątem stylistycznym można mówić bardziej pod kątem delikatnego faceliftingu niż nowej generacji. Najnowsza odmiana zyskała coś, co nie do końca rozumiem. ... , natomiast gdy spojrzymy na to z drugiej ...

2 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie