Hyundai Atos

Model
Hyundai Atos Zobacz 5 zdjęć

Atos to mały samochód (segment A) produkowany przez wielobranżowy południowokoreański koncern samochodowy Hyundai w latach 1997-2008.

Atos po raz pierwszy pojawił się w 1997 roku. Jego podwyższona sylwetka łączyła zalety samochodu miejskiego oraz minivana. Dzięki krótkiemu nadwoziu Hyundaiem można było zaparkować w nawet najmniejszych miejscach parkingowych, a do tego dość swobodnie poruszać się w ruchu miejskim.

Mimo że nadwozie było zabezpieczane przed korozją, po kilku latach atakowała je rdza. Najczęściej pierwsze jej ogniska pojawiały się na błotnikach i progach. W porównaniu jednak z wieloma innymi samochodami tej klasy Hyundai Atos pod względem ochrony antykorozyjnej nie wypada wcale tak źle.

Spora wysokość karoserii pozwalała wygospodarować większą ilość miejsca nad głowami pasażerów. Z kolei powiększenie tej powietrzni dało możliwość innego ustawienia foteli (trochę jak krzeseł), dzięki czemu udało się znaleźć nieco więcej przestrzeni na nogi pasażerów.

Wprawdzie z tyłu Atosa i tak było dość ciasno, ale w porównaniu z niektórymi konkurentami wcale nie tak źle. Ustawienie foteli przywodziło na myśl to stosowane w Toyocie Yaris. Siedzenia nie były co prawda zbyt duże, ale dawały znośny komfort podróżowania. Największym ich minusem były krótkie oparcia, co odczuwali szczególnie wyżsi pasażerowie.

Wspomniane wcześniej nieco wyższe ustawienie siedzisk dawało w efekcie lepszą widoczność z samochodu na drogę. Idealny obraz zakłócały jedynie dość szerokie tylne słupki.

Z przodu Hyundaia Atosa wyposażono w kolumny MacPhersona, a z tyłu w belkę skrętną. Był i jest to nadal standard, jeśli chodzi o budowę zawieszeń małych samochodów. Takie rozwiązanie dawało znośny komfort podróży tym autem. Oczywiście nieco przeszkadzał mały rozstaw osi, który powodował, że Hyundai nerwowo podrzucał pasażerów przy przejeżdżaniu przez poprzeczne nierówności.

Słabym punktem zawieszenia miejskiego "koreańczyka" były łożyska kolumn MacPhersona, które potrafiły się szybko zużywać. Problem mogły też stanowić nietrwałe tuleje wahaczy z przodu.

Pod maską Atosa montowano tylko jeden silnik: 4-cylindrową jednostkę napędową o 12 zaworach, która miała objętość skokową 1,0 l. Epsilon (tak nazwany został motor) był jednym z najnowocześniejszych silników w tym czasie montowanych w małych samochodach.

Ustawiona z przodu poprzecznie i przenosząca moc na przednią oś za pomocą 5-biegowej, manualnej skrzyni biegów jednostka napędowa rozwijała moc 56 KM. Co prawda Atos nie był dzięki niej samochodem sportowym, ale miał wystarczające do spokojnej podróży osiągi.

Pewnym mankamentem Atosa było to, że był głośny. Winny temu jest nie tylko silnik, ale też słabe wygłuszenie wnętrza, ponieważ producent zastosował materiały niskiej jakości.

Dwa lata po rozpoczęciu produkcji Atosa ofertę wzbogacił zbudowany na tej samej płycie podłogowej Atos Prime. Było to auto o nieco bardziej konwencjonalnym wyglądzie. Jego karoseria była o ponad 3 cm niższa, nieco szersza i o kilka centymetrów dłuższa.

W 2002 roku zakończono produkcję obu samochodów, a w 2003 roku został zaprezentowany nowy Atos Prime. Auto przetrwało tylko rok bez modernizacji. Ulepszenia dotyczyły stylistyki nadwozia, wyposażenia wnętrza i systemów bezpieczeństwa (Atos uzyskał 3 gwiazdki na 5 możliwych w czołowym zderzeniu w teście Euro NCAP).

Atos Prime miał 12-zaworowy, 4-cylindrowy silnik o objętości skokowej 1,1 l, który rozwijał moc 59 KM. W dokonanej w 2005 roku poważnej modernizacji samochodu moc jednostki napędowej została powiększona o kolejne 4 KM.

Produkcję Atosa Prime zakończono w 2008 roku, a jego następcą jest znacznie nowocześniejszy Hyundai i10.

Hyundai Atos to nadal popularny samochód na giełdach i w komisach.

4.29
Ocena na postawie 43 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaHyundai
TypSamochód osobowy
SegmentA

Generacje Hyundai Atos

Inne modele Hyundai

A - Inne modele

Hyundai Atos: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Nowy Hyundai i20 ma już polskie ceny. Jest droższy od wielu rywali

... Hyundai podzielił się polskim cennikiem nowej generacji i20. Względem poprzednika wzbogacono przede wszystkim wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, a klient będzie miał większe możliwości konfiguracyjne. Nie zabraknie też modnych i luksusowych ...

miesiąc temu

Hyundai i10 w ostrzejszej wersji N Line już w salonach. Ile kosztuje?

... Najnowsza odsłona Hyundaia i10 doczekała się sportowo wyglądającego wydania N Line. To jedna z ciekawszych, ale i droższych wersji w gamie modelu. Czym się wyróżnia i ile trzeba za nią wyłożyć? ... Hyundai i10 dołącza do rodziny modeli N Line ...

3 miesiące temu

Nowy Hyundai Tucson prawdopodobnie zyska 290-konną wersję N

... Do oficjalnej premiery nowego Hyundaia Tucsona zostało kilka dni. Po oficjalnym ujawnieniu pierwszych zdjęć i ukończeniu testów drogowych, światło dzienne ujrzała nieoficjalna informacja o gamie silnikowej. Nas najbardziej interesuje jednak to, ...

miesiąc temu

Ioniq elektryczną marką Hyundaia. Będzie trochę jak BMW

... Hyundai jest kolejnym koncernem, który postanowił wydzielić linię poszczególnych modeli jako oddzielną markę. Mowa o autach elektrycznych, a konkretnie sedanach i SUV-ach na prąd, które od przyszłego roku będą oferowane pod nazwą Ioniq. ... jego ...

3 miesiące temu

Hyundai Ioniq pierwszym elektrycznym autem ITD

... Pojazdy z napędem elektrycznym są coraz chętniej wykorzystywane w państwowych służbach. Do garnizonów policji oraz posterunków straży miejskich z wielu zakątków Polski dołącza teraz katowicka Inspekcja Transportu Drogowego, która właśnie ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie