Hyundai Atos

Model
Hyundai Atos Zobacz 5 zdjęć

Atos to mały samochód (segment A) produkowany przez wielobranżowy południowokoreański koncern samochodowy Hyundai w latach 1997-2008.

Atos po raz pierwszy pojawił się w 1997 roku. Jego podwyższona sylwetka łączyła zalety samochodu miejskiego oraz minivana. Dzięki krótkiemu nadwoziu Hyundaiem można było zaparkować w nawet najmniejszych miejscach parkingowych, a do tego dość swobodnie poruszać się w ruchu miejskim.

Mimo że nadwozie było zabezpieczane przed korozją, po kilku latach atakowała je rdza. Najczęściej pierwsze jej ogniska pojawiały się na błotnikach i progach. W porównaniu jednak z wieloma innymi samochodami tej klasy Hyundai Atos pod względem ochrony antykorozyjnej nie wypada wcale tak źle.

Spora wysokość karoserii pozwalała wygospodarować większą ilość miejsca nad głowami pasażerów. Z kolei powiększenie tej powietrzni dało możliwość innego ustawienia foteli (trochę jak krzeseł), dzięki czemu udało się znaleźć nieco więcej przestrzeni na nogi pasażerów.

Wprawdzie z tyłu Atosa i tak było dość ciasno, ale w porównaniu z niektórymi konkurentami wcale nie tak źle. Ustawienie foteli przywodziło na myśl to stosowane w Toyocie Yaris. Siedzenia nie były co prawda zbyt duże, ale dawały znośny komfort podróżowania. Największym ich minusem były krótkie oparcia, co odczuwali szczególnie wyżsi pasażerowie.

Wspomniane wcześniej nieco wyższe ustawienie siedzisk dawało w efekcie lepszą widoczność z samochodu na drogę. Idealny obraz zakłócały jedynie dość szerokie tylne słupki.

Z przodu Hyundaia Atosa wyposażono w kolumny MacPhersona, a z tyłu w belkę skrętną. Był i jest to nadal standard, jeśli chodzi o budowę zawieszeń małych samochodów. Takie rozwiązanie dawało znośny komfort podróży tym autem. Oczywiście nieco przeszkadzał mały rozstaw osi, który powodował, że Hyundai nerwowo podrzucał pasażerów przy przejeżdżaniu przez poprzeczne nierówności.

Słabym punktem zawieszenia miejskiego "koreańczyka" były łożyska kolumn MacPhersona, które potrafiły się szybko zużywać. Problem mogły też stanowić nietrwałe tuleje wahaczy z przodu.

Pod maską Atosa montowano tylko jeden silnik: 4-cylindrową jednostkę napędową o 12 zaworach, która miała objętość skokową 1,0 l. Epsilon (tak nazwany został motor) był jednym z najnowocześniejszych silników w tym czasie montowanych w małych samochodach.

Ustawiona z przodu poprzecznie i przenosząca moc na przednią oś za pomocą 5-biegowej, manualnej skrzyni biegów jednostka napędowa rozwijała moc 56 KM. Co prawda Atos nie był dzięki niej samochodem sportowym, ale miał wystarczające do spokojnej podróży osiągi.

Pewnym mankamentem Atosa było to, że był głośny. Winny temu jest nie tylko silnik, ale też słabe wygłuszenie wnętrza, ponieważ producent zastosował materiały niskiej jakości.

Dwa lata po rozpoczęciu produkcji Atosa ofertę wzbogacił zbudowany na tej samej płycie podłogowej Atos Prime. Było to auto o nieco bardziej konwencjonalnym wyglądzie. Jego karoseria była o ponad 3 cm niższa, nieco szersza i o kilka centymetrów dłuższa.

W 2002 roku zakończono produkcję obu samochodów, a w 2003 roku został zaprezentowany nowy Atos Prime. Auto przetrwało tylko rok bez modernizacji. Ulepszenia dotyczyły stylistyki nadwozia, wyposażenia wnętrza i systemów bezpieczeństwa (Atos uzyskał 3 gwiazdki na 5 możliwych w czołowym zderzeniu w teście Euro NCAP).

Atos Prime miał 12-zaworowy, 4-cylindrowy silnik o objętości skokowej 1,1 l, który rozwijał moc 59 KM. W dokonanej w 2005 roku poważnej modernizacji samochodu moc jednostki napędowej została powiększona o kolejne 4 KM.

Produkcję Atosa Prime zakończono w 2008 roku, a jego następcą jest znacznie nowocześniejszy Hyundai i10.

Hyundai Atos to nadal popularny samochód na giełdach i w komisach.

4.28
Ocena na postawie 44 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaHyundai
TypSamochód osobowy
SegmentA

Generacje Hyundai Atos

Inne modele Hyundai

A - Inne modele

Oceny użytkowników (1)

Hyundai Atos: newsy, testy i recenzje

Gwiazdy na premierze BMW iX

Hyundai będzie w pełni elektryczną marką w Europie. Znamy datę

... Kolejny producent ogłosił to, co wydaje się nieuniknione. Hyundai w Europie będzie oferował wyłącznie modele zasilane prądem. Klamka już zapadła, a producent pochwalił się oficjalną datą. ... 2035 rok to granica, po której wszystkie nowe modele ...

miesiąc temu

IAA 2021 - Hyundai, Smart i Renault pokazują nowości

... Czy Smart zawsze musi być mały, a Hyundai — zachowawczy? Bynajmniej, co obie marki udowodniły podczas IAA 2021. Niespodziankę przyszykowało także Renault, przedstawiając elektryczne Megane E-Tech, które na dobre wyprze spalinową wersję. ... ...

miesiąc temu

Hyundai Prophecy Concept na żywo prosto z IAA. Zapowiada Ioniqa 6

... Hyundai przyjechał do Monachium z imponującym konceptem Prophecy. Auto nie jest żadną tajemnicą, lecz dopiero teraz miało okazję zadebiutować na żywo. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, przerodzi się w produkcyjnego Ioniqa 6. ... Prophecy ...

miesiąc temu

Test: Hyundai Bayon - i20 w nowych ciuszkach

... Tęsknisz do "zwykłej" motoryzacji? "Takich aut już się nie robi"? No to patrz tutaj: Hyundai zaprojektował Bayona specjalnie dla Europy. Pod maską ma wolnossący silnik 1,2 l, w ofercie nie ma hybryd, ale polski importer montuje instalację gazową ...

miesiąc temu

Test: Hyundai i20 N-line - napinanie mięśni

... Hyundai i20 N-line wzbudza niemałe zainteresowanie na ulicy i bez problemu można pomylić go z mocniejszym bratem. Niestety, 84-konna jednostka nie czyni z niego demona prędkości, ale ma niezaprzeczalny plus – nic się tutaj nie zepsuje, bo tak ...

2 miesiące temu

Hyundai Casper. Kupiłbyś go tylko za uroczy wygląd

... Hyundai pokazuje, że dobrze czuje się nawet w klasie najmniejszych pojazdów. Casper ma 3,5 metra długości, świetny wygląd i płytę z Hyundaia i10. Na razie jednak nie wiadomo nic o planach wprowadzenia go do Europy. ... . Byłby więc mniejszy od ...

2 miesiące temu

Hyundai Elantra N już bez tajemnic. Warto było czekać

... Sportowa rodzina N oficjalnie zyskała kolejnego przedstawiciela. To Hyundai Elantra N, który w nowoczesnym, odważnie wystylizowanym nadwoziu typu sedan skrywa technikę znaną już ze świetnego i30 N. Takie połączenie może być dla wielu bardzo ...

3 miesiące temu

Znamy cenę Hyundaia Kony N. Sportowy SUV tylko w bogatej wersji

... Rodzina modeli N Hyundaia się rozrasta. Najnowszym jej członkiem jest pierwszy SUV w tej grupie, czyli Kona N. Autokult.pl nieoficjalnie dotarł do cennika tego modelu. Będzie on tylko nieznacznie droższy od odpowiadającego mu i30 N. ... W ...

5 miesięcy temu

Futurystyczny Hyundai Staria wyceniony w Niemczech. Tanio nie jest

... Staria to jeden z najciekawszych hyundaiów ostatnich lat. Minivan, który wygląda jak odważny koncept, z pewnością pozwoli wyróżnić się na ulicy. Niestety nie jest to zabawa dla każdego. Nie tylko ze względu na cenę, ale i dostępność. ...

2 miesiące temu

Hyundai Kona N nie tylko z manualem. Producent zapowiada alternatywę

... To było do przewidzenia. Hyundai Kona N, tak jak jego brat i30 N, będzie dostępny również z automatyczną przekładnią N DCT. To świetna wiadomość dla klientów, którzy niecierpliwie czekają na sportowego crossovera, lecz niekoniecznie lubią ...

6 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie