Holden Apollo

Model
Holden Apollo Zobacz 2 zdjęcia

Apollo to model samochodu produkowany przez firmę Holden (należącą do General Motors) nieprzerwanie przez prawie 8 lat, od lipca 1989 do czerwca 1997 r. Holden Apollo był tak naprawdę nieco przerobioną wersją Toyoty Camry. Sprzedawano go tylko w Australii.

Holden Apollo – historia

Model Apollo został wprowadzony do oferty w miejsce Holdena Camiry. Debiut Holdena Apollo w salonach samochodowych nastąpił w sierpniu 1989 r. Wypuszczenie na rynek modelu Apollo nie byłoby możliwe, gdyby nie nawiązanie współpracy pomiędzy firmami Holden i Toyota – ta druga użyczyła australijskiej marce swoich rozwiązań technologicznych, na podstawie których został skonstruowany ten pojazd.

Co ciekawe do powstania Holdena Apollo prawdopodobnie wcale by nie doszło, gdyby nie kwestie polityczne. Holden Apollo trafił bowiem do produkcji dzięki tzw. Planowi Rozwoju Przemysłu Motoryzacyjnego, który został wprowadzony przez australijski rząd. Inicjatywa była również nazywana "planem samochodowym Buttona" – od nazwiska jednego z australijskich ministrów, Johna Buttona, który miał duży wpływ na jej powstanie i wcielenie w życie.

Plan zakładał uczynienie rynku motoryzacyjnego w Australii bardziej dochodowym, co miało umożliwić m.in. zniesienie podatku od importu. Poza tym celem Planu Rozwoju Przemysłu Motoryzacyjnego było ograniczenie krajowej produkcji samochodów do zaledwie 6 modeli – mniejsza konkurencja na rynku miała bowiem sprawić, że każdy z nich lepiej by się sprzedawał. Jednym z tych 6 modeli aut był właśnie Holden Apollo. Poza nim w Australii wytwarzano jeszcze Nissana Ute, Toyotę Lexcen, Forda Corsair'a, Holdena Astrę i Holdena Novę.

W 1997 r. Holden wycofał model Apollo ze sprzedaży. Następcą pojazdu został Holden Vectra.

Holden Apollo – wersje

Najprostszego podziału samochodów produkowanych pod nazwą Holden Apollo dokonywano na podstawie ich nadwozia. Holden Apollo był bowiem sprzedawany w postaci 4-drzwiowego sedana oraz 5-drzwiowego kombi. Jednak firma Holden poszła krok dalej, wprowadzając kilka wersji modelu Apollo, z których każda charakteryzowała się innym wyposażeniem oraz parametrami technicznymi.

I tak jako pierwszy w obiegu pojawił się Holden Apollo SL – z silnikiem 3S-FC, zdalnie sterowanymi lusterkami bocznymi, wycieraczkami z regulacją szybkości działania i odtwarzaczem kaset z dwoma głośnikami. Boczne szyby tylne oraz szyba znajdująca się nad bagażnikiem były w tym samochodzie przyciemniane. Dodatkowo tylna szyba Holdena Apollo SL była ogrzewana.

Nawet obecnie dużą popularnością, choć już tylko na rynku wtórnym, cieszy się Holden Apollo SLX. Producent umieszczał pod maską tego samochodu silnik 3S-FE i stosował w nim jednoczęściowe felgi (w odróżnieniu od zwykłych stalowych felg z kapslami, które charakteryzowały Holdena Apollo SL). Były to najważniejsze znaki rozpoznawcze Holdena Apollo w wersji SLX.

Ten sam silnik, co w wersji SLX – 3S-FE – został zamontowany również w Holdenie Apollo SLE. Poza tym samochód miał wycieraczki, których szybkość działania można było wyregulować, 4-głośnikowy system stereo i centralny zamek. Wnętrze Holdena Apollo w wariancie SLE skrywało m.in. deskę rozdzielczą z podwójnym licznikiem prędkości, siedzenia pokryte welurem i znajdujący się pomiędzy przednimi fotelami wygodny podłokietnik. Elegancji temu autu dodawał jeden szczegół - jego zderzaki były utrzymane w tym samym kolorze co karoseria.

W 1991 r. pojawiła się sportowa odmiana Holdena Apollo. Największym zaskoczeniem był fakt, że samochód nazywany Holdenem Apollo GS, był dostępny nie tylko jako sedan, ale również kombi – a ten typ nadwozia nie kojarzy się raczej z autami sportowymi. Inna sprawa, że wersja GS nie stanowiła stuprocentowego samochodu sportowego – zastosowano w niej bowiem wiele praktycznych rozwiązań znanych z innych typów Holdena Apollo. W gruncie rzeczy Holden Apollo GS nadawał się więc także na auto rodzinne.

Warto dodać, że silniki z wszystkich wersji Holdena Apollo były identyczne jak te montowane w Toyocie Camry.

3.62
Ocena na postawie 37 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaHolden
TypSamochód osobowy
SegmentC/D

Generacje Holden Apollo

Inne modele Holden

C/D - Inne modele

Holden Apollo: newsy, testy i recenzje

Niemieckie pochodzenie i ekscytacja za kółkiem. Opel odważnie promuje GT X Experimental

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie