Walkinshaw Clubsport W497 (2013)

Samochody Holden i ich sportowe odmiany HSV to w Polsce zupełna egzotyka. Jeszcze większą egzotyką są te wozy po tuningu. Poznajmy więc 675-konnego egzotyka – Walkinshaw Clubsport W497.

Obraz
Olgierd Lachowski

Pod marką HSV sprzedawane są usportowione wersje aut firmy Holden. Jednym z takich pojazdów jest Clubsport. Tak naprawdę Clubsport nie jest modelem samochodu, tylko odmianą wyposażeniową Holdena z rodziny VF[sup]1)[/sup], który w HSV jest oznaczany jako Gen-F.

Poza Clubsport dostępne są też bardziej sportowe „modele” jak Clubsport R8 lub GTS, a także bardziej luksusowe (choć nie pozbawione genów sportowych) – Senator Signature, oraz pick-up – Maloo.

Obraz

Niezależnie od wersji wszystkie HSV jako źródło zasilania mają montowany widlasty 8-cylindrowy silnik o objętości skokowej 6,2 l. O tym, jaką konfigurację ma jednostka napędowa General Motors, decyduje już jednak odmiana wyposażeniowa australijskiego samochodu. Na przykład w Clubsport znajduje się motor LS3 o mocy 430 KM. Natomiast GTS ma silnik LSA, czyli V-ósemkę ze sprężarką mechaniczną, która pomaga rozwinąć moc 585 KM.

Z warsztatów sławnego Toma Walkinshawa – założyciela biura konstrukcyjnego TWR, które m.in. z Jaguarem osiągało sukcesy w wyścigach długodystansowych – wyjechały ostatnio dwa auta. Jednym z nich jest HSV Clubsport podkręcony przy pomocy pakietu W497.

Obraz

Fabryczny LS3 jest motorem wolnossącym z jednym wałkiem rozrządu w kadłubie oraz dwoma zaworami na każdy cylinder. Po tuningu Walkinshawa liczba zaworów na każdy gar i miejsce montażu wałka rozrządu pozostały rzecz jasna bez zmian, ale pojawił się układ doładowujący.

Najważniejszy w tym zestawie jest kompresor 6. generacji firmy Eaton. On sam nic by nie zdziałał, gdyby nie cały osprzęt. Wśród osprzętu jest oddzielna pompa oleju smarującego sprężarkę mechaniczną, nowe przewody powietrzne i międzystopniowa chłodnica powietrza doładowującego typu gaz-ciecz. Ekipa z Antypodów zmieniła też wtryskiwacze benzyny na większe i zamontowana nowy „wydech” z tłumikami o ograniczonych oporach wewnętrznych.

Obraz

Doładowanie sprawiło, że 8-cylindrowy kocioł ma obecnie moc 675 KM, czyli o prawie 30 KM więcej niż sportowy Chevrolet Corvette ZR1. Te niespełna 700 KM w Clubsporcie dostępne jest przy 5560 obr./min. Jeszcze większe wrażenie robi moment obrotowy – jego maksymalna wartość to 955 Nm.

Konkretne liczby związane z nowymi osiągami są zupełną zagadką. Można sobie jednak wyobrazić, że poprawiły się takie parametry jak przyspieszenie do 100 km/h, do 200 km/h i prędkość maksymalna. Raczej nic się nie zmieniło jeśli chodzi o możliwości wozu na torze, ponieważ Walkinshaw nie dokonał modyfikacji ani w zawieszeniu, ani w układzie hamulcowym.

Obraz

Dzięki firmie Toma Walkinshawa HSV stał się jeszcze bardziej nietuzinkowym samochodem. W Europie takie auto dostępne byłoby tylko w ramach indywidualnego importu. Warto jednak wspomnieć, że na Wyspach Brytyjskich można nabyć jedną z wersji – VXR8 GTS – sprzedawaną pod marką Vauxhall. Z tym, że jest to jeszcze maszyna generacji VE.

[sup]1)[/sup] Symbolem VF oznaczono serię Holdenów VE po gruntownym liftingu przeprowadzonym na początku tego roku.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, LS3
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 6162 cmsup3/sup
  • Doładowanie: sprężarka mechaniczna
  • Moc maksymalna: 675 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 109,54 KM/l (69,78 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 955 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 8,5 x 20”
  • Koła tylne: 9,5 x 20”
  • Opony przednie: 255/35 R 20
  • Opony tylne: 275/35 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1714 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,54 kg/KM (seryjny – 3,99 kg/KM)
  • Długość: 4991 mm
  • Wysokość: 1453 mm
  • Rozstaw osi: 2915 mm
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/9] Źródło zdjęć: |

Źródło: WCF

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów