Ford Laser

Model
Ford Laser Zobacz 2 zdjęcia

Ford Laser jest samochodem osobowym w wersji compact, który produkowany był w latach 1981 – 2002 przez pochodzący ze Stanów Zjednoczonych koncern Forda. Auto zaliczane jest do segmentu B, a po wejściu na rynek zastąpiło słynny już model Ford Escort. Po zakończeniu produkcji Ford Laser w portfolio General Motors zastąpiony został przez do dziś popularnego Forda Focusa.

Ford Laser – charakterystyka

Ford Laser dzięki wysokiej popularności i pozytywnym ocenom zarówno przez użytkowników jak i ekspertów z branży motoryzacyjnej dostępny był również na rynkach w Azji, Oceanii oraz niektórych krajów Ameryki Południowej, gdzie dostępny był w wersji hatchback oraz sedan. W Stanach Zjednoczonych dostępne były również warianty pick-up oraz wagon. Auto było przeprojektowaną wersją modelu Familia/323, które produkowane były przez japońską Mazdę od 1980 roku. Uważa się, że Ford Laser swój sukces zawdzięcza konstrukcji, która oparta została na platformie znanej z lokalnie produkowanej Mazdy Familia kojarzonej z szeroką dostępnością silników, które możliwe były w zależności od wersji. W ten sposób największa popularność Lasera przypadła na lata 80. szczególnie dzięki pojawieniu się wersji z turbodoładowaniem oraz unikalnej karoserii dostępnej w wariancie cabriolet. Z drugiej strony zabudowane wersje Forda Lasera wyróżniały się napędem na obie osie, co okazało się innowacją dostępną na wiele lat wcześniej niż miało to miejsce na zagranicznych rynkach. Co więcej ze względu na wysokie osiągi, Ford Laser dostępny był w sprzedaży razem z takimi sportowymi modelami jak Ford Festiva i Ford Telstar. Co ciekawe, na rynkach w Nowej Zelandii i Australii Ford Laser na tyle przypadł do gustu użytkownikom, że pod względem sprzedaży wyprzedził bezkonkurencyjne modele Mazda Twin i 323, które do czasu pojawienia się na rynku Forda Lasera utrzymywały się na topie. Z drugiej strony Ford Laser znacznie gorzej sprzedawał się w takich krajach jak m.in. Malezja, Singapur, Japonia czy Hongkong, gdzie współpraca z Mazdą pozwoliła autu utrzymać się na rynku - nie osiągnęła jednak spodziewanych przez markę rezultatów.

Ford Laser – najnowsza wersja

Ford Laser w najnowszej piątej już generacji zadebiutował w Japonii w grudniu 1998 roku, ale jego sprzedaż nigdy nie powtórzyła wyników wcześniejszej generacji. Nowością okazał się 4-cylindrowy silnik z pojemnością na poziomie 2 litrów będący zarazem pierwszym sportowym wariantem Lasera od klasycznej już pierwszej generacji. Co więcej auto wyposażone zostało w nową maskownicę, reflektory, chromowaną listwę oraz przeprojektowane tylne lampy z różnymi kolorami nadwozia i odmienionym wnętrzem. Ponadto na australijskim rynku auto dostępne było w nowych kolorach w tym m.in. ''Red Revenge'', ''Goldbrush'' oraz ''Electric Blue''. W podstawowej wersji poza nowym silnikiem użytkownik mógł wybierać spośród trzech silników: 1.6-litrowego, 1.8-litrowego i 2-litrowego, który dostępny był wyłącznie w wersji SR2.

Ford Laser – dane techniczne

Ford Laser wyposażona została w benzynowe jednostki L4 w zakresie pojemności od 1.1 do 1.5 litra. Silniki obsługiwane są przez dwie 4. i 5-biegowe manualne oraz 3-biegowe automatyczne przekładnie z napędem przełożonym na przednią oś. Dzięki temu auto charakteryzowało się mniejszą masą, co przekładało się na znacznie lepsze osiągi oraz niższe koszty produkcji. Co więcej, Ford Laser dzięki przeniesieniu napędu na przód odznaczał się prostszą konstrukcją tylnego zawieszenia oraz bardzo dobrą zdolnością do pokonywania wzniesień przy niewielkim obciążeniu. Należy przy tym pamiętać, że pojazd z przednim napędem nie wymagał od kierowcy takiego doświadczenia i umiejętności niż mia to miejsce w samochodzie z napędem przełożonym na oś przednią.

Ford Laser – wymiary

Ford Laser zaliczany był do kompaktowego segmentu B głównie ze względu na wyposażenie w jednostki napędowe o niewielkich osiągach. W przypadku wymiarów Ford Laser dysponował przedłużaną konstrukcją o długości 4270 mm przy szerokości 1695 mm i wysokości utrzymującej się na poziomie 1825 mm. Co więcej osie rozstawione zostały przed producenta na odległość 2255 mm, a całość przełożyła się na 1875 kg masy całkowitej. Na koniec warto dodać, że konstruktorzy wyposażyli Forda Laser w zbiornik paliwa z pojemnością 55 litrów, dzięki czemu Laser zaliczany do segmentu aut miejskich bardzo dobrze sprawdzał się również w trasie, nie wymagając od kierowcy częstego zatrzymywania się na dodatkowe tankowanie.

Ford Laser – osiągi/spalanie

Ford Laser dzięki wykorzystaniu popularnych benzynowych silników L4 z pojemnością w zakresie 1.1 – 1.5 litra uzyskiwał prędkość maksymalną w wysokości 162 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w niecałe 15 sekund. Z drugiej strony flagowy dystans ćwierć mili Ford Laser pokonywał w niecałe 20 sekund, a odległość jednego kilometra zajmowała mu ok. 35 sekund. Miało to bezpośrednie przełożenie na parametry spalania, które prezentowały się następująco. Podczas jazdy po mieście Ford Laser zużywał ok. 10 – 12 l/100 km, co zmniejszało się do ok. 9 l/100 km w trasie. W ten sposób przy pełnym baku w ekonomicznym modelu jazdy Ford Laser był w stanie przejechać ok. 350 – 420 km w mieście oraz od 405 do 485 km na międzymiastowej trasie.

Ford Laser – wyposażenie

Ford Laser ze względu na współpracę pochodzących ze Stanów Zjednoczonych konstruktorów z kolegami z Japonii charakteryzował się wysokiej klasy wyposażeniem dopracowanym w niemal każdym szczególe. Z tego względu Ford Laser w podstawowej wersji wyposażony został m.in. w: szeroką deskę rozdzielczą pozwalającą obsługiwać regulatory wlotów powietrza, światło awaryjne oraz manualną klimatyzację, radio FM/AM z odtwarzaczem CD, rozbudowany system głośników audio, regulowaną kolumną z wielofunkcyjną kierownicą, rozbudowany system schowków i półek pozwalającym na bezpieczny przewóz przedmiotów mniejszych gabarytów, aluminiowe felgi, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, immobilizer, komputer pokładowy oraz elektryczne wspomaganie układu kierowniczego.

Ford Laser – bezpieczeństwo

Ford Laser został wysoko oceniony pod kątem elementów zwiększających bezpieczeństwo konstrukcji, co przełożyło się na zdobycie mocnych czterech gwiazdek na pięć możliwych w popularnych testach zderzeniowych. Co więcej konstruktorzy zadbali o bezpieczeństwo poprzez wyposażenie, które w podstawowej wersji Forda Lasera zawierało m.in.: wspomaganie układu kierowniczego, system ABS + EBD, system kontroli trakcji, wzmacniane pasy bezpieczeństwa, dodatkowe oświetlenie przeciwmgielne, dodatkowe podświetlenie zegarów ze specjalnym trybem nocnym, elektryczną regulację foteli i zagłówków, która umożliwiała zajęcie bezpiecznej pozycji kierowcy i pasażera w stosunku do modelu jazdy, system poduszek powietrznych przeznaczonych dla kierowcy i pasażera siedzącego na przednim fotelu,

4.02
Ocena na postawie 47 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFord
TypSamochód osobowy
SegmentB

Inne modele Ford

B - Inne modele

Ford Laser: newsy, testy i recenzje

Mazda 6 w Czarnogórze. Japońska limuzyna stała się jeszcze lepsza

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie