Ford Escape

Model
Ford Escape Zobacz 2 zdjęcia

Ford Escape jest samochodem osobowym w typie kompaktowego crossovera, który produkowany jest przez Forda od 2000 roku do dzisiaj. Pojazd doczekał się trzech generacji, które zaprojektowali uznani w branży designerzy Laurens van den Acker i Doyle Letson.

Ford Escape – historia

Pierwsza wersja Forda Escape została zaprojektowana we współpracy z japońską Mazdą, która wdrożyła wiele rozwiązań do modelu nazwanego Mazda Tribute. Oba auta współdzieliły również platformę podłogową Ford CD2, która bazowała na zawieszeniu Mazdy GF z wyjątkiem paneli, które wykorzystano zarówno w konstrukcji podłogi oraz na dachu. W przypadku napędu skorzystano z 4-cylindrowych jednostek oraz opcjonalnie mocniejszym silnikiem V6. Co więcej oba modele składane były w zakładach Forda w Stanach Zjednoczonych, co zapoczątkowane było już w latach 70. przy produkcji Forda Couriera. W międzyczasie dzięki ciepłemu przyjęciu Ford Escape zaczął być dostępny również na rynkach w Chinach i Europie pod nazwą Ford Maverick jako następca modelu Nissana. Ponadto warto mieć świadomość, że Ford Escape jest pierwszym SUV-em, który oferował napęd hybrydowy i dostępny był wyłącznie na północnoamerykańskim rynku. Zakończenie produkcji pierwszej generacji auta przypadło na koniec 2006 roku. Wersje dostępne na azjatyckich rynkach oraz tych bliżej Pacyfiku przeszły niezbędne liftingi, a pozostała część produkcji przeniesiona została do Tajwanu.

Ford Escape – kolejne generacje

Kolejna, druga już generacja Forda Escape powstała w 2007 roku, tak żeby w sprzedaży na rynku Ameryki Północnej ukazać się na początku 2008. Na pozostałych pierwsza generacja Forda Escape zastąpiona została przez zaktualizowane edycje budowane na Tajwanie lub niezależne modele Mazdy CX-7 (2006 rok) i Forda Kuga (2008 rok). Wracając jednak do Escape, auto zyskało nową mechanikę, odnowione panele oraz całkiem na nowo zaprojektowane wnętrze. Dodano również hybrydową wersję, która wytwarzana była do końca 2012 roku. Właśnie od tego momentu konstruktorzy marki opracowali trzecią już generację pojazdu, która podobnie jak wcześniejsze dostępne były również wyłącznie na terenie Północnej Ameryki. Tym razem jednak, zamiast przeprojektowywać wcześniejszy model postanowiono wykorzystać konstrukcję znanego w Europie Forda Kuga, który wyróżniał się wysokiej jakości układem napędowym.

Ford Escape – dane techniczne

Ford Escape w przypadku napędu wyposażony był w silniki Duratec z pojemnością w przedziale 2.3 – 2.5 litra, a dodatkową opcją jest również 3-litrowa jednostka V6. Obsługiwane są 5-biegową manualną przekładnię oraz dwie automatyczne: 4-biegową CD4E i 6-biegową 6F35. Pojazd dostępny był zarówno z napędem na tylną oś jaki i obie, dzięki czemu pojazd posiada lepszą kontrolę w trudnych warunkach i na zakrętach jednak wymaga od kierowcy znacznie większego doświadczenia i umiejętności niż ma to miejsce w aucie z napędem na przednią oś.

Ford Escape – wymiary

Ford Escape zaliczany był do miejskich SUV-ów o kompaktowej konstrukcji nadwozia. Według specyfikacji producenta pojazd osiągał 4394 mm długości, przy 1781 mm szerokości i 1770 mm wysokości. Ponadto osie zostały przez producenta rozstawione na odległość 2619 mm, a całkowita masa Forda Escape to w zależności od wykorzystanego napędu zawiera się w przedziale 1473 – 1568 kg. Warto mieć również świadomość, że konstruktorzy wyposażyli Forda Escape w zbiornik paliwa o pojemności ok. 60 litrów. Nie sposób nie wspomnieć również o jednym z najważniejszych atutów Forda Escape jakim jest ładowność bagażnika, która wynosi ok. 971 litrów.

Ford Escape – osiągi/spalanie

Ford Escape dzięki zastosowaniu jednostek napędu Duratec umożliwiał uzyskanie prędkości maksymalnej w wysokości 190 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w ok. 9 sekund. Miało to bezpośrednie przełożenie na parametry spalania w wysokości 10.7 l/100 km podczas jazdy w mieście, 7.8 l/100 km w trasie i ok. 9.4 l/100 km w modelu mieszanym.

Ford Escape – wyposażenie

Ford Escape w podstawowej wersji wyróżniał się wysokiej jakości wyposażeniem w postaci m.in.: aluminiowych felg, elektrycznie sterowanych szyb i lusterek, szerokiej desce rozdzielczej, wspomagania układu sterowania, centralnego zamka, immobilizera, radia FM/AM, odtwarzacza CD oraz systemu głośników audio, regulowanej kolumny z wielofunkcyjną kierownicy.

Ford Escape – bezpieczeństwo

Ford Escape ze względu na zaliczanie do segmentu I oferował wiele elementów poprawiających wskaźniki bezpieczeństwa pojazdu. Zaliczyć można do nich m.in.: specjalnie zaprojektowane strefy zgniotu, wzmacniane pasy bezpieczeństwa, wspomaganie układu hamowania, system kontroli trakcji, system ABS, czujniki ułatwiające hamowanie, regulowane fotele i zagłówki, które ułatwiają dostosowanie bezpiecznej pozycji kierowcy do modelu jazdy, asystenta pasa ruchu, dodatkowe oświetlenie w postaci regulowanych świateł mijania i świateł przeciwmgielnych oraz podświetlenia zegarów ze specjalnym trybem nocnym oraz zestaw przednich i bocznych poduszek powietrznych przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażera.

4.74
Ocena na postawie 30 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFord
TypSamochód osobowy
SegmentI

Generacje Ford Escape

Inne modele Ford

I - Inne modele

Ford Escape: newsy, testy i recenzje

Red Bull Ring z bliska. Arena z dużymi przewyższeniami i szybkimi łukami

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie