#Buick Century

Buick Century

Buick Century jest samochodem osobowym produkowanym z przerwami w latach 1936 – 2005 przez pochodzący ze Stanów Zjednoczonych koncern General Motors. W dniu debiutu auto zastąpiło na rynku model Buick Master Six, a jego samego z oferty GM po zakończeniu produkcji z oferty GM wyparły: Buick LaCrosse i Buick Regal TourX.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/11]

Buick Century – historia

Pierwsze prace nad nowym modelem nazwanym Buick Century rozpoczęły się kiedy General Motors postanowił stworzyć pojazd, którego osiągi przekraczałyby granicę 160 km/h, co byłoby wówczas ''motoryzacyjnym wydarzeniem stulecia'' stąd nazwa Century oznaczająca po polsku ''stulecie''. Ponadto auto sprzedawane było na terenie Japonii jako Buick Regal. Pierwsza wersja wyposażona została w 6-cylindrowy silnik i dostępna była w wersjach: coupe, sedan i roadster wykorzystując platformę B-body, a pierwsze poważne zmiany zostały wprowadzone w 1931 roku kiedy zredukowano mechanizmy obsługujące skrzynię biegów, co pozwoliło zwiększyć osiągi i obniżyć masę całkowitą pojazdu. Dodano również 8-cylindrową jednostkę o pojemności 4 litrów, co zaowocowało produkcją 55,135 egzemplarzy do końca 1932 roku. Już rok później, w 1933 nadwozie zostało wydłużone, a silnik otrzymał moc na poziomie 97 KM. Ostatecznie w 1934 roku nadwozie przeprojektowano na bardziej okrągłe i dodano wersję silnika z mocą 100 KM.

Buick Century – dane techniczne

Buick Century wyposażony został w mocne 3-litrowe silniki V6 obsługiwane przez dwie 4-biegowe automatyczne przekładnie. Napęd przełożony został na przednią oś, co dodatkowo podnosi atrakcyjność Buicka Century jako rodzinnego samochodu osobowego. Takie rozwiązanie ułatwia pokonywanie wzniesień z pełnym obciążeniem konstrukcji oraz charakteryzuje się znacznie lepszym rozkładem masy i łatwiejszym w prowadzeniu i nie wymagającym takiego doświadczenia modelem jazdy niż ma to miejsce w samochodach z napędem na tył. Jeśli natomiast chodzi o podwozie auto wykorzystywało hamulce tarczowe montowane na przedniej osi ramy.

Buick Century – wyposażenie

Buick Century w podstawowej wersji posiadał m.in.: aluminiowe felgi, szeroką deskę rozdzielczą wyposażoną w pokrętła do regulacji nawiewów, radio FM/AM, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, wspomaganie układu kierowniczego, system schowków do przechowywania mniejszych gabarytowo przedmiotów, dodatkowe podświetlenie zegarów dostosowane do nocnej jazdy, nawiewy gorącego powietrza zarówno przedniej jak i tylnej szyby, dodatkowe światła przeciwmgielne czy regulowane osłony przed nadmiernym oświetleniem promieniami słonecznymi.

Buick Century – bezpieczeństwo

Buick Century jako przedłużany samochód rodzinny doceniony został za parametry bezpieczeństwa. Podstawowa wersja wyposażona została m.in. we: wzmacniane pasy bezpieczeństwa, system ABS+EBD, system kontroli trakcji, czujniki bezpieczeństwa, regulowane zagłówki oraz zestaw poduszek powietrznych przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażerów.

Buick Century – wymiary

Buick Century dysponował przedłużoną konstrukcją nadwozia o długości 4803 mm i szerokości 1763 mm i rozstawie osi na odległość 2662 mm. W ten sposób wysokość pojazdu wyniosła 1374 mm kształtując masę całkowitą w zakresie 1420 - 1680 kg. Co więcej producent aby zapewnić więcej miejsca wewnątrz kabiny zdecydował się na montaż zbiornika paliwa o pojemności 70 litrów, co sprawiało, że Buick Century sprawdzał się również podczas pokonywania tras międzymiastowych bez potrzeby częstego zatrzymywania się na dodatkowe tankowanie.