Alfa Romeo Alfetta

Model
Alfa Romeo Alfetta Zobacz 3 zdjęcia

Alfetta to model samochodu osobowego, który był wzorowany na sportowych modelach Alfy Romeo wypuszczanych przed II wojną światową, jak i tuż po jej zakończeniu. Produkcja Alfy Romeo Alfetty odbywała się w latach 1972-1987 w zakładach położonych we Włoszech oraz w Republice Południowej Afryki.

Alfa Romeo Alfetta - nadwozie

Projekt nadwozia Alfy Romeo Alfetty opracował Włoch Giuseppe Scarnati. Początkowo Alfa Romeo Alfetta była sprzedawana jako 4-drzwiowy sedan, jednak 2 lata po jej debiucie doszła jeszcze wersja coupe w konfiguracji 2-drzwiowej. W przypadku tej odmiany zastosowano nieco odrębne nazewnictwo, dodając po słowie Alfetta skrót GT/GTV. Alfa Romeo Alfetta GT oraz GTV była produkowana na tej samej płycie podłogowej, na której wytwarzano sedana, tyle że odpowiednio skróconej.

Alfa Romeo Alfetta – konkurencja i sprzedaż

Model Alfetta plasował się w hierarchii włoskiej marki pomiędzy niezbyt dużym modelem Alfa Romeo Giulia i zdecydowanie większą Alfą Romeo 2000. Bliżej było mu właśnie do Alfy 2000, z którą tak naprawdę od początku konkurował. Dlatego wprowadzenie do sprzedaży Alfy Romeo Alfetty przy jednoczesnym pozostawieniu w salonach modelu 2000 zostało odebrane jako dziwny pomysł firmy z Mediolanu.

Rzeczywiście, w latach 70., gdy model Alfetta wchodził na rynek, włodarze Alfy Romeo chyba nie do końca wiedzieli co robić. Z jednej strony marka wprowadzała do sprzedaży odważnie wyglądające, nowoczesne modele, takie jak właśnie Alfa Romeo Alfetta, z drugiej strony, z uwagi na preferencje wielu klientów, dalej utrzymywała produkcję aut o bardziej tradycyjnej charakterystyce, do których zaliczał się model 2000. Takie działania powodowały przesadne zróżnicowanie oferty Alfy Romeo i obniżały sprzedaż poszczególnych modeli.

Mimo to sprzedaż Alfy Romeo Alfetty okazała się więcej niż zadowalająca – prawie 450 tys. egzemplarzy auta znalazło bowiem swoich właścicieli (mowa o samej wersji sedan!). Jest to o tyle szokujący wynik, że samochód miał naprawdę morderczą konkurencję. Wystarczy wspomnieć takie pojazdy, jak Peugeot 505, Saab 99 EMS (wówczas jeszcze w dobrej cenie) czy BMW 518, które w czasach Alfetty cieszyły się znakomitymi opiniami.

W drugiej połowie lat 80. model Alfetta został zastąpiony w salonach przez Alfę Romeo 90. Decyzja firmy Alfa Romeo nie była dziwna, ponieważ chętnych na zakup Alfetty było wtedy coraz mniej.

Alfa Romeo Alfetta – dane techniczne

Dopóki w produkcji znajdowała się Alfa Romeo 2000, pod maską modelu Alfetta znajdował się tylko jeden typ silnika – benzynowy, 1.8-litrowy, wyposażony w 4 umieszczone podłużnie cylindry. Miało to zmniejszyć konkurencję pomiędzy tymi samochodami. Dopiero po wycofaniu z produkcji modelu 2000, Alfa Romeo Alfetta zyskała nowe jednostki napędowe. Były to dwa kolejne spalinowe motory, z których jeden miał pojemność wynoszącą 1.6 l, a drugi – 2 l. Do tego grona dołączyły silniki Diesla: 2-litrowy model VM80A oraz 2.4-litrowy VM81A, oba z 4 cylindrami.

Wśród przekładni Alfa Romeo Alfetty można było natomiast wybierać pomiędzy automatyczną skrzynią biegów z 3 przełożeniami i manualną, która posiadała 2 przełożenia więcej.

Co ciekawe w Alfie Romeo Alfettcie zarówno skrzynia biegów, jak również sprzęgło były zamontowane przy tylnej osi pojazdu. Był to tzw. układ transaxle, którego wykorzystanie w aucie osobowym adresowanym głównie do rodzin było dość niestandardowym pomysłem. Zazwyczaj technologia transaxle gościła bowiem w drogich, sportowych autach. Niemniej to rozwiązanie sprawiło, że jazda Alfą Romeo Alfettą stanowiła czystą przyjemność

3.51
Ocena na postawie 7 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaAlfa Romeo
TypSamochód osobowy
SegmentD

Inne modele Alfa Romeo

D - Inne modele

Alfa Romeo Alfetta: newsy, testy i recenzje

Mille Miglia 2019 - Prolog

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie