Kolejny wyścig Kia Platinum Cup wystartował!

Alfa Romeo 75

Model
Alfa Romeo 75 Zobacz 4 zdjęcia

Alfa Romeo 75 to typowy przedstawiciel sedanów segmentu D. Pojazd pojawił się w produkcji w historycznym momencie dla marki - mijał właśnie 75 rok od powstania firmy z Turynu. Auto w 1985 roku zastąpiło wysłużone już modele Giulietta oraz Alfetta i miał stać się alternatywą dla modeli 33 oraz 90. Rok po światowej premierze Amerykanie także mieli możliwość kupna nowej Alfy na swoim rynku. W USA auto przybrało nazwę Milano, gdyż przedstawicielstwo firmy uznało, że liczba 75 w żadnym wypadku nie będzie kojarzona z jubileuszem marki.

Nowe auto musiało stawić czoła głównie silnej niemieckiej konkurencji. Przewagą włoskiego sedana był z pewnością powiew sportowego klimatu. Stylistyką zajął się Ermanno Cressoni z Alfa Romeo Centro Stile, który nadał nowemu autu charakterystyczne linie. Atletyczna sylwetka została przystrojona oryginalnym wówczas projektem klapy bagażnika, która biegła do góry i kończyła się na wysokości lusterek bocznych. W Ameryce samochód zyskał dodatkowo światła obrysowe oraz potężne zderzaki. Na Starym Kontynencie auto miało 4331 mm długości, 1631 mm szerokości oraz 1349 mm wysokości.

Produkowano je początkowo z motorami o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM (a po zastosowaniu katalizatora w 1990 roku - 95 KM), 1,8 l (120 KM), 2,0 l (128 KM) oraz 2,5 l (156 KM). Jedynym wysokoprężnym silnikiem była jednostka napędowa o pojemności 2,0 l i mocy 95 KM. Niezbyt żwawy agregat przy okazji skromnego liftingu w 1987 roku został wsparty przez dodanie do oferty mocniejszego, 112-konnego diesla o pojemności 2,4 l. Nawet najsłabsza jednostka benzynowa pozwalała rozpędzić się do setki w 11 sekund i mknąć z prędkością 180 km/h, a to za sprawą niewielkiej wagi wynoszącej 1118 kg. Na drugim końcu skali był oczywiście 2,5-litrowy motor, który osiągał odpowiednio 8,5 s oraz 210 km/h.

Z biegiem czasu gama silnikowa była rozbudowywana i przyniosła m.in. bardzo poszukiwane dzisiaj 3-litrowe jednostki V6 generujące 192 KM czy 1.8 Turbo Quadrifoglio Verde osiągające 165 KM. Na jego bazie zbudowano także limitowaną odmianę Turbo Evoluzione, która służyła do uzyskania homologacji FIA. Dzięki ulokowaniu 5-biegowej manualnej lub 3-biegowej, mocno ograniczającej osiągi auta, automatycznej przekładni przy tylnej osi balans samochodu pozwalał na rewelacyjne prowadzenie w zakrętach. W przypadku pierwszego rodzaju przeniesienia napędu lokalizacja mechanizmu wpływała słabo na żywotność sprzęgła. Oprócz układu transaxle Alfa Romeo 75 wyróżniała się także m.in. umieszczeniem tarcz hamulcowych przy skrzyni biegów, a nie jak w innych samochodach, na krańcach osi.

Model 75 to także liczne występy sportowe. Mocno doładowane odmiany osiągały moce od 280 do 320 KM i brały udział w wielu wyścigach samochodów turystycznych, choć nigdy nie doczekały się spektakularnych zwycięstw.

Wyposażenie modelu 75 było przyzwoite jak na przełom lat 80. i 90. Regulowana kolumna kierownicy czy centralny zamek były spotykane w większości egzemplarzy 75. Opcjonalnie auto można było doposażyć np. w elektrykę szyb czy aluminiowe felgi. Na bogatszych rynkach oferowano nawet ABS z ASR, elektryczne fotele, klimatyzację, skórzaną tapicerkę czy tzw. mechaniczną szperę, ułatwiającą efektywne przekazywanie mocy na koła. W USA dostępne były wyłącznie wersje V6 z przekładniami automatycznymi w najbogatszych wersjach wyposażenia: Quadrifoglio Argento, Quadrifoglio Oro oraz Quadrifoglio Platino.

Jedną z ciekawszych odmian Alfy Romeo 75 był prototyp zademonstrowany podczas Geneva Auto Show w 1986 roku. Włosi pokazali wówczas model Sport Wagon, czyli kombi. Niestety, samochód nigdy nie doczekał się seryjnej produkcji, choć projekt został przyjęty bardzo gorąco. W 1991 roku zaprezentowano specjalną odmianę Alfa Romeo 75 Twin Spark Limited Edition, która zwiastowała kres życia modelu. Po 8 latach produkcji z włoskiej fabryki wyjechało około 187 000 egzemplarzy. Dziś są to poszukiwane auta między innymi dlatego, że była to jedna z ostatnich Alf Romeo z napędzaną osią tylną. 1992 rok przyniósł następcę sedana klasy średniej - model 155.

Plusy:
+ przyzwoita dynamika
+ oryginalny wygląd
+ pojemne wnętrze
+ nietuzinkowość
Minusy:
- wysokie zużycie paliwa
- awaryjność kilku podzespołów mechanicznych
- elektryka i elektronika potrafią zawodzić

3.78
Ocena na postawie 21 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaAlfa Romeo
TypSamochód osobowy
SegmentD

Generacje Alfa Romeo 75

Inne modele Alfa Romeo

D - Inne modele

Oceny użytkowników (2)

Alfa Romeo 75: newsy, testy i recenzje

Pierwszy dzień wyścigu Mille Miglia

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie