Pomóż nam tworzyć Autokult! Co chcesz tu zmienić?

Alfa Romeo 75

Model
Alfa Romeo 75 Zobacz 4 zdjęcia

Alfa Romeo 75 to typowy przedstawiciel sedanów segmentu D. Pojazd pojawił się w produkcji w historycznym momencie dla marki - mijał właśnie 75 rok od powstania firmy z Turynu. Auto w 1985 roku zastąpiło wysłużone już modele Giulietta oraz Alfetta i miał stać się alternatywą dla modeli 33 oraz 90. Rok po światowej premierze Amerykanie także mieli możliwość kupna nowej Alfy na swoim rynku. W USA auto przybrało nazwę Milano, gdyż przedstawicielstwo firmy uznało, że liczba 75 w żadnym wypadku nie będzie kojarzona z jubileuszem marki.

Nowe auto musiało stawić czoła głównie silnej niemieckiej konkurencji. Przewagą włoskiego sedana był z pewnością powiew sportowego klimatu. Stylistyką zajął się Ermanno Cressoni z Alfa Romeo Centro Stile, który nadał nowemu autu charakterystyczne linie. Atletyczna sylwetka została przystrojona oryginalnym wówczas projektem klapy bagażnika, która biegła do góry i kończyła się na wysokości lusterek bocznych. W Ameryce samochód zyskał dodatkowo światła obrysowe oraz potężne zderzaki. Na Starym Kontynencie auto miało 4331 mm długości, 1631 mm szerokości oraz 1349 mm wysokości.

Produkowano je początkowo z motorami o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM (a po zastosowaniu katalizatora w 1990 roku - 95 KM), 1,8 l (120 KM), 2,0 l (128 KM) oraz 2,5 l (156 KM). Jedynym wysokoprężnym silnikiem była jednostka napędowa o pojemności 2,0 l i mocy 95 KM. Niezbyt żwawy agregat przy okazji skromnego liftingu w 1987 roku został wsparty przez dodanie do oferty mocniejszego, 112-konnego diesla o pojemności 2,4 l. Nawet najsłabsza jednostka benzynowa pozwalała rozpędzić się do setki w 11 sekund i mknąć z prędkością 180 km/h, a to za sprawą niewielkiej wagi wynoszącej 1118 kg. Na drugim końcu skali był oczywiście 2,5-litrowy motor, który osiągał odpowiednio 8,5 s oraz 210 km/h.

Z biegiem czasu gama silnikowa była rozbudowywana i przyniosła m.in. bardzo poszukiwane dzisiaj 3-litrowe jednostki V6 generujące 192 KM czy 1.8 Turbo Quadrifoglio Verde osiągające 165 KM. Na jego bazie zbudowano także limitowaną odmianę Turbo Evoluzione, która służyła do uzyskania homologacji FIA. Dzięki ulokowaniu 5-biegowej manualnej lub 3-biegowej, mocno ograniczającej osiągi auta, automatycznej przekładni przy tylnej osi balans samochodu pozwalał na rewelacyjne prowadzenie w zakrętach. W przypadku pierwszego rodzaju przeniesienia napędu lokalizacja mechanizmu wpływała słabo na żywotność sprzęgła. Oprócz układu transaxle Alfa Romeo 75 wyróżniała się także m.in. umieszczeniem tarcz hamulcowych przy skrzyni biegów, a nie jak w innych samochodach, na krańcach osi.

Model 75 to także liczne występy sportowe. Mocno doładowane odmiany osiągały moce od 280 do 320 KM i brały udział w wielu wyścigach samochodów turystycznych, choć nigdy nie doczekały się spektakularnych zwycięstw.

Wyposażenie modelu 75 było przyzwoite jak na przełom lat 80. i 90. Regulowana kolumna kierownicy czy centralny zamek były spotykane w większości egzemplarzy 75. Opcjonalnie auto można było doposażyć np. w elektrykę szyb czy aluminiowe felgi. Na bogatszych rynkach oferowano nawet ABS z ASR, elektryczne fotele, klimatyzację, skórzaną tapicerkę czy tzw. mechaniczną szperę, ułatwiającą efektywne przekazywanie mocy na koła. W USA dostępne były wyłącznie wersje V6 z przekładniami automatycznymi w najbogatszych wersjach wyposażenia: Quadrifoglio Argento, Quadrifoglio Oro oraz Quadrifoglio Platino.

Jedną z ciekawszych odmian Alfy Romeo 75 był prototyp zademonstrowany podczas Geneva Auto Show w 1986 roku. Włosi pokazali wówczas model Sport Wagon, czyli kombi. Niestety, samochód nigdy nie doczekał się seryjnej produkcji, choć projekt został przyjęty bardzo gorąco. W 1991 roku zaprezentowano specjalną odmianę Alfa Romeo 75 Twin Spark Limited Edition, która zwiastowała kres życia modelu. Po 8 latach produkcji z włoskiej fabryki wyjechało około 187 000 egzemplarzy. Dziś są to poszukiwane auta między innymi dlatego, że była to jedna z ostatnich Alf Romeo z napędzaną osią tylną. 1992 rok przyniósł następcę sedana klasy średniej - model 155.

Plusy:
+ przyzwoita dynamika
+ oryginalny wygląd
+ pojemne wnętrze
+ nietuzinkowość
Minusy:
- wysokie zużycie paliwa
- awaryjność kilku podzespołów mechanicznych
- elektryka i elektronika potrafią zawodzić

3.78
Ocena na postawie 21 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaAlfa Romeo
TypSamochód osobowy
SegmentD

Generacje Alfa Romeo 75

Inne modele Alfa Romeo

D - Inne modele

Oceny użytkowników (2)

Alfa Romeo 75: newsy, testy i recenzje

Test: Alfa Romeo Tonale – tej historii nie zmienisz

... Alfa Romeo Tonale kazała na siebie naprawdę długo czekać. Czy było warto? Na pierwszy rzut oka… Ojjj tak! Zapraszam was na krótką prezentację z pierwszych jazd. ... Alfa Romeo Tonale - test wideo Jean-Phillipe Imparato, dyrektor zarządzający ...

3 tygodnie temu

Rewolucyjny SUV w segmencie premium? Alfa Romeo Tonale!

... Decydując się na samochód marki Alfa Romeo podejmujemy określoną decyzje. Decyzję, która sprawi, że nasze wnuki, patrząc kiedyś na zdjęcia tego samochodu, będą myślały o nas jako o dziadkach ... , którzy w czasie swojej młodości potrafili wybrać ...

2 miesiące temu

Alfa Romeo Tonale z pełnym polskim cennikiem. Jest nawet diesel

... Alfa Romeo Tonale początkowo dostępna wyłącznie w startowym wydaniu Speciale doczekała się pełnego polskiego cennika. W końcu znamy ceny i wyposażenie bazowej wersji oraz wszystkich pozostałych, dostępnych w ofercie. ... , która w odmianach ...

3 miesiące temu

W końcu zobaczyliśmy Tonale. Ten model ma uratować Alfę Romeo

... Długo przyszło nam czekać na Tonale. Dla Alfy Romeo to kluczowy model, który będzie konkurował w najbardziej konkurencyjnym segmencie rynku motoryzacyjnego. Styl, mocna hybryda plug-in i NFT – oto czym Włosi chcą przekonać do siebie klientów. ...

6 miesięcy temu

Pierwsza jazda: Alfa Romeo Tonale – w końcu! Włosi wracają do gry

... Mocno spóźniona, ale naprawdę gotowa na starcie z konkurencją. Alfa Romeo Tonale kazała na siebie czekać, lecz mówiąc wprost: było warto. Jeśli Włosi utrzymają takie tempo, niemieckie marki zyskają nie lada rywala. ... 1938 Alfa Romeo Tonale – ...

3 miesiące temu

Zamienili nową Giulię w klasyka. Włosi zrobili wyjątkowy pakiet

... Współczesna Alfa Romeo Giulia to bezsprzecznie piękne auto, choć jej kształty mocno różnią się od kanciastego pierwowzoru z lat 60. ErreErre Fuoriserie ma jednak wyjątkową propozycję dla tych, którzy chcieliby połączyć dwa światy w jedno. ...

miesiąc temu

Alfa Romeo Giulia GTAm w Polsce. Zostało jeszcze kilka egzemplarzy

... Warta ponad 900 tys. zł Alfa Romeo Giulia GTAm zawitała do Polski. Wyprodukowanych zostanie zaledwie 500 egzemplarzy, a zaporowa cena nie przeszkodziła kilku klientom z Polski w zamówieniu swojego auta. Jedno jest pewne – tak szybkiego pojazdu ...

11 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie