Volvo C30
Volvo C30 to kompaktowe auto segmentu C produkowane od końca 2006 roku. Z wyglądu przypomina produkowany od 1986 roku kultowy już model 480ES. Samochód bazuje na tej samej płycie co Ford Focus czy Mazda 3.
Wprowadzając model C30, Volvo chciało zapełnić lukę powstałą po zaprzestaniu produkcji 480. Stosując nawiązania do 480, liczyło na zainteresowanie prawdziwych fanów marki. Przód auta jest niemal taki sam jak w modelach S40 i V50. Podobne są również głębokie przetłoczenia, które nadają sylwetce muskularny wygląd. Uwagę zwracają wąskie tylne szyby i długie drzwi. Znakiem rozpoznawczym nadwozia C30 jest całkowicie przeszklona klapa bagażnika. Potężne błotniki, pokaźny zderzak i wyprofilowane lampy nadają nadwoziu pikanterię. W 2010 roku wprowadzono pewne modyfikacje. Zmienił się przód, zastosowano m.in. nowe reflektory, zderzak oraz grill.
We wnętrzu znajduje się oryginalna deska rozdzielcza, podobna do tych w pozostałych modelach koncernu. Deska rozdzielcza jest dość prosta. Wyróżnia się jedynie cienki, srebrny kokpit, który od niej odstaje. Wszystko jest ładnie spasowane i nie trzeszczy. Zasiadając na fotelu kierowcy, zauważamy ładną trójramienną kierownicę. Następne są zegary. Są dość proste, urozmaicono je jedynie srebrnymi obwódkami. Fotele są wygodne i dość dobrze wyprofilowane. Samochód jest 4-osobowy, więc z tyłu zamiast kanapy znajdują się dwa oddzielne fotele. Bagażnik Volvo liczy zaledwie 278 l. Jego plusem jest regularny kształt.
Wygodne wnętrze uzupełnia bogate wyposażenie z zakresu komfortu. W większości egzemplarzy znajdują się takie udogodnienia, jak dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, tempomat czy fotochromatyczne lusterko. Luksus wnętrza może podkreślać skórzana tapicerka. Volvo zadbało również o bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Volvo C30 jako jedno z pierwszych aut korzysta z opatentowanych układów chroniących przed skutkami uderzeń bocznych (SIPS). Standardowe wyposażenie obejmuje ABS oraz sześć poduszek powietrznych. Opatentowana przednia część nadwozia zbudowana jest z trzech rodzajów stali w celu lepszej redystrybucji energii w czasie kolizji, tylna część ma kontrolowaną strefę zgniotu, a cały przedział pasażerski zaprojektowany został jako sztywna "klatka". Testy zderzeniowe Euro NCAP potwierdziły wysokie bezpieczeństwo podróżowania. Model C30 uzyskał w nich pięć gwiazdek.
Gama dostępnych jednostek napędowych obejmuje cztery silniki benzynowe oraz trzy wysokoprężne. Najtańsza wersja C30 wyjeżdżała z fabryki wyposażona w motor benzynowy 1,6 i mocy 100 KM. Mocniejszy silnik o pojemności 1800 cm3 rozwijał 125 KM. Następny jest motor 2,0 generujący 145 KM. Najmocniejsza jednostka 2,3 turbo o oznaczeniu T5 dysponuje mocą 230 KM. Najsłabszy motor wysokoprężny to 1,6 D o mocy 109 KM. Mocniejszy 2,0 D ma 136 KM. Topowy diesel to jednostka D5 o pojemności 2400 cm3 i mocy 180 KM.
Do wymienionych jednostek napędowych oferowano trzy przekładnie: ręczne, 5- i 6-biegowe oraz 5-biegowy automat o nazwie Geartronic.
Dość wysoka cena zakupu oraz kontrowersyjny wygląd nie pozwoliły odnieść modelowi C30 większego sukcesu. Z pewnością C30 jest oryginalne i może się podobać, nie jest jednak przeznaczone dla ogółu. C30 otrzymało liczne nagrody za stylistykę, m.in. Die Besten Autos 2007 od niemieckiego pisma motoryzacyjnego „Auto Motor und Sport”, Das Goldene Lenkrad 2006, Auto Trophy 2006 oraz Design Award 2006. Dla miłośników sportowej jazdy idealna będzie wersja T5 z potężnym 230-konnym silnikiem. Niestety, dynamiczna jazda może doprowadzić do uszkodzenia sterownika skrzyni biegów Geartronic, często zestawianej z tymi motorami.