Citroen BX

Citroen BX jest samochodem klasy średniej (należy do segmentu D) produkowanym w okresie od 1982-1994 roku. W ciągu tych 14 lat produkcji Citroena BX powstało 2 315 739 sztuk tego modelu.

  • Citroen BX był produkowany w latach 1982-1994. Do czasu zakończenia produkcji powstało 2.315.739 sztuk tego modelu
  • Wyjątkowy komfort jazdy w Citroenie BX zapewniało zawieszenie hydropneaumatyczne
  • Model był dostępny z 4-biegową, automatyczną skrzynią biegów lub 4 i 5-biegową, manualną
  • Wnętrze auta było proste i schludne. Większość elementów w kabinie wykonano z plastiku
  • Citroen BX dostępny był w kilku różnych wersjach między innymi z mocniejszym silnikiem 19 GTI
[1/5] Citroen BX był produkowany w latach 1982-1994. Do czasu zakończenia produkcji powstało 2.315.739 sztuk tego modeluŹródło zdjęć: © http://en.wheelsage.org/FWHL

Nadwozie Citroena BX

Citroen BX produkowany był w dwóch typach nadwozia. Od początku produkcji dostępny był pięciodrzwiowy liftback (Berline), a od 1985 roku pojawiała się również wersja kombi Citroena BX. W budowie nadwozia Citroena BX wykorzystano kompozyty (np. w tylnej klapie bagażnika, w pokrywie silnika, w poszyciu tylnych słupków wersji Berline), jego konstrukcja była wysoce modułowa. Znacznie wpływało to na obniżenie kosztów produkcji Citroena BX.

W 1986 roku Citroen BX przeszedł facelifting, w wyniku którego samochód zyskał dodatkowe zabezpieczenie przed korozją. Wszystkie blachy w modelu były dwustronnie cynkowane, a podwozie - zabezpieczone PVC.

Silnik Citroena BX

W Citroenach BX montowano czterosuwowe, czterocylindrowe, rzędowe silniki benzynowe, wolnossące i turbodoładowane. Silniki benzynowe do Citroena BX miały następujące parametry:

  • gaźnikowy silnik o pojemności 1124 cm3 (oznaczenia BX),
  • silnik gaźnikowy lub z jednopunktowym wtryskiem paliwa o pojemności 1360 cm3 (oznaczenia BX albo BX 14),
  • silnik o pojemności 1580 cm3 zasilany gaźnikiem lub jednopunktowym wtryskiem paliwa (oznaczenia BX 15 lub BX 16).

Największy silnik benzynowy do Citroena BX miał pojemność 1905 cm3 i był zasilany gaźnikiem albo wielopunktowym wtryskiem paliwa (oznaczenia BX 19/GT/GTi/GTi 16 16V).

Natomiast silniki turbodoładowane miały pojemność: 1679 cm3 (oznaczenia BX 17 albo BX TURBO) i 1905 cm3 (oznaczenia BX 19).

Napęd i skrzynia biegów Citroena BX

Citroen BX miał jednostki napędowe montowane z przodu i usytuowane poprzecznie do osi pojazdu. Napędzały one przednie koła w Citroenie BX. Oczywiście z wyjątkiem modelu z napędem na cztery koła Citroena BX.

Skrzynia biegów w Citroenie BX występowała w dwóch wersjach. Można było wybrać między czterobiegową automatyczną skrzynią biegów lub manualną z czterema albo pięcioma biegami. Pierwsza z nich występowała w modelach Citroena BX z silnikami benzynowymi 1580-1905 i w wersjach z silnikiem wolnossącym.

Zawieszenie w Citroenie BX

W Citroenie BX zamontowano zawieszenie hydropneumatyczne, które zapewniało wysoki komfort jazdy. Nie zakłócały go nawet wyboje i uszkodzenia nawierzchni, niewiele samochodów mogło się wówczas równać z Citroenem BX pod tym względem. Warto też wiedzieć, że Citroen BX oferował różne niestandardowe nastawy zawieszenia, jak choćby podwyższenie dające możliwość pokonywania pojedynczych przeszkód w terenie.

Wyposażenie Citroena BX

Wśród dodatkowych elementów wyposażenia wzbogacających wnętrze Citroena BX znalazły się na przykład: skórzana tapicerka, komputer pokładowy, system audio z zamontowanymi wyjściami na słuchawki dla pasażerów. Innymi udogodnieniami dostępnymi w różnych modelach Citroena BX była klimatyzacja i pełna elektryka szyb oraz lusterek zewnętrznych.

Weekendowe auto do 10 tys. zł [przegląd redakcji #17]
Zapisz na później