Citroen BX
Citroen BX jest samochodem klasy średniej (należy do segmentu D) produkowanym w okresie od 1982-1994 roku. W ciągu tych 14 lat produkcji Citroena BX powstało 2 315 739 sztuk tego modelu.
Nadwozie Citroena BX
Citroen BX produkowany był w dwóch typach nadwozia. Od początku produkcji dostępny był pięciodrzwiowy liftback (Berline), a od 1985 roku pojawiała się również wersja kombi Citroena BX. W budowie nadwozia Citroena BX wykorzystano kompozyty (np. w tylnej klapie bagażnika, w pokrywie silnika, w poszyciu tylnych słupków wersji Berline), jego konstrukcja była wysoce modułowa. Znacznie wpływało to na obniżenie kosztów produkcji Citroena BX.
W 1986 roku Citroen BX przeszedł facelifting, w wyniku którego samochód zyskał dodatkowe zabezpieczenie przed korozją. Wszystkie blachy w modelu były dwustronnie cynkowane, a podwozie - zabezpieczone PVC.
Silnik Citroena BX
W Citroenach BX montowano czterosuwowe, czterocylindrowe, rzędowe silniki benzynowe, wolnossące i turbodoładowane. Silniki benzynowe do Citroena BX miały następujące parametry:
- gaźnikowy silnik o pojemności 1124 cm3 (oznaczenia BX),
- silnik gaźnikowy lub z jednopunktowym wtryskiem paliwa o pojemności 1360 cm3 (oznaczenia BX albo BX 14),
- silnik o pojemności 1580 cm3 zasilany gaźnikiem lub jednopunktowym wtryskiem paliwa (oznaczenia BX 15 lub BX 16).
Największy silnik benzynowy do Citroena BX miał pojemność 1905 cm3 i był zasilany gaźnikiem albo wielopunktowym wtryskiem paliwa (oznaczenia BX 19/GT/GTi/GTi 16 16V).
Natomiast silniki turbodoładowane miały pojemność: 1679 cm3 (oznaczenia BX 17 albo BX TURBO) i 1905 cm3 (oznaczenia BX 19).
Napęd i skrzynia biegów Citroena BX
Citroen BX miał jednostki napędowe montowane z przodu i usytuowane poprzecznie do osi pojazdu. Napędzały one przednie koła w Citroenie BX. Oczywiście z wyjątkiem modelu z napędem na cztery koła Citroena BX.
Skrzynia biegów w Citroenie BX występowała w dwóch wersjach. Można było wybrać między czterobiegową automatyczną skrzynią biegów lub manualną z czterema albo pięcioma biegami. Pierwsza z nich występowała w modelach Citroena BX z silnikami benzynowymi 1580-1905 i w wersjach z silnikiem wolnossącym.
Zawieszenie w Citroenie BX
W Citroenie BX zamontowano zawieszenie hydropneumatyczne, które zapewniało wysoki komfort jazdy. Nie zakłócały go nawet wyboje i uszkodzenia nawierzchni, niewiele samochodów mogło się wówczas równać z Citroenem BX pod tym względem. Warto też wiedzieć, że Citroen BX oferował różne niestandardowe nastawy zawieszenia, jak choćby podwyższenie dające możliwość pokonywania pojedynczych przeszkód w terenie.
Wyposażenie Citroena BX
Wśród dodatkowych elementów wyposażenia wzbogacających wnętrze Citroena BX znalazły się na przykład: skórzana tapicerka, komputer pokładowy, system audio z zamontowanymi wyjściami na słuchawki dla pasażerów. Innymi udogodnieniami dostępnymi w różnych modelach Citroena BX była klimatyzacja i pełna elektryka szyb oraz lusterek zewnętrznych.