Budowa nadwozi samochodowych - kompozyty węglowe [cz.3]

W ostatniej części zajmiemy się kompozytem węglowym. Nie zabraknie także drogich, pięknych oraz szybkich samochodów.

Ten artykuł ma 5 stron:

Co to jest kompozyt?

Kompozytem nazywamy materiał utworzony z minimum dwóch materiałów (faz) tak, że uzyskana struktura ma właściwości lepsze (lub nowe) w stosunku do osobno użytych komponentów.

Definicja ta jest jak najbardziej poprawna. Wymaga ona jednak dopełnienia. Kompozyty są materiałami anizotropowymi, tzn. ich właściwości wytrzymałościowe nie są jednakowe we wszystkich kierunkach. Są one także materiałami monoliticznymi (tworzącym jedną strukturę), aczkolwiek widać na nich wyraźną granicę faz. Komponenty tworzące kompozyt, nazywane fazami możemy rozbić na dwie grupy: osnowę i zbrojenie.

Przedstawienie  zbrojenie i osnowy

Osnowa pełni wiele funkcji, m.in. utrzymuje zbrojenie, zapewnia wytrzymałość na ściskanie, przenosi naprężenia na zbrojenie, zapobiega rozprzestrzenianiu się pęknięć, nadaje gotowym elementom żądany kształt. Najczęściej używanymi materiałami stosowanymi na osnowę są: polimery (np. żywica epoksydowa), metale (np. tytan, nikiel, glin), lub ceramika.

Zbrojenie ma za zadanie wzmocnić materiał i zwiększyć jego właściwości mechaniczne. Wyróżniamy dwa rodzaje zbrojenia: proszkowe oraz włókniste. Te drugie może mieć włókna cięte oraz ciągłe.

Podział kompozytów

Czy wiesz, że…

Drewno sosnowe ma większą wytrzymałość właściwą (tj. wytrzymałość na rozciąganie lub ściskanie odniesioną do ciężaru właściwego włókna, czyli gęstości) niż stal. Wytrzymałość ta jest podstawowym wskaźnikiem efektywności włókna.

Wyróżniamy wiele możliwych podziałów materiałów kompozytowych. Wszystkie są słuszne. Do naszego użytku ważne będą tylko dwa podziały: ze względu na pochodzenie i kształt oraz wymiary zbrojenia. Ze względu na pochodzenie, kompozyty możemy dzielimy na:

  • naturalne - materiały, które zostały wytworzone przez naturę, np. drewno, ścięgna czy tkanka kostna
  • sztuczne – materiały te zostały sztucznie wytworzone przez człowieka w celu otrzymania wymaganych właściwości

Podział uwzględniający kształt i wymiary zbrojenia:

Zobacz również: Goodyear - konferencja

  • komponenty zbrojone włóknem — ciągłym, ciętym, wyrobami z włókien (np. maty, tkaniny itp.)
  • kompozyty umocnione cząstkami
  • kompozyty umocnione dyspersyjnie

Do najbardziej znanych materiałów kompozytowych, poza wspomnianym wcześniej drewnem i kościami, zaliczamy:

  • cement – połączenie metalu z ceramiką
  • duraluminium – stop aluminium oraz dodatków stopowych
  • żelbeton – materiał ten tworzą pręty stalowe zatopione w betonie
  • płyta wiórowa – płyta wykonana ze specjalnie przygotowanych wiórów drzewnych sprasowanych z żywicą
  • szkło zbrojone siatką metalową
  • kompozyty węglowe – zbrojeniem w tym materiale jest włókno węglowe a osnową żywice

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Nadwozia

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Budowa nadwozi samochodowych - stosowane materiały i technologia wytwarzania [cz. 2] Auto firmowe - jak zaoszczędzić na paliwie Prawo jazdy i punkty karne kierowcy firmowego [cz.2] Prawo jazdy i punkty karne kierowcy firmowego [cz.1] Jak powinien zachować się kierowca podczas kontroli drogowej? Jak przewozić rowery samochodem? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Kolizja lub wypadek z obcokrajowcem - jak się zachować? Co to jest uszczelka pod głowicą? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [cz. 2] Wartość rezydualna pojazdów segmentu C – Diesel Wartość rezydualna pojazdów segmentu C – benzyna Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Jak czytać oznaczenia na oponie? Jak działają czujniki ciśnienia w oponach TPMS? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [Cz. 1]

Popularne w tym tygodniu:

Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Jak wydłużyć trwałość automatycznej skrzyni biegów? Co to jest system start-stop? Małe silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.1] Jakie awarie ogumienia można naprawić? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy?