Budowa nadwozi samochodowych - kompozyty węglowe [cz.3]

W ostatniej części zajmiemy się kompozytem węglowym. Nie zabraknie także drogich, pięknych oraz szybkich samochodów.

Ten artykuł ma 5 stron:

Co to jest kompozyt?

Kompozytem nazywamy materiał utworzony z minimum dwóch materiałów (faz) tak, że uzyskana struktura ma właściwości lepsze (lub nowe) w stosunku do osobno użytych komponentów.

Definicja ta jest jak najbardziej poprawna. Wymaga ona jednak dopełnienia. Kompozyty są materiałami anizotropowymi, tzn. ich właściwości wytrzymałościowe nie są jednakowe we wszystkich kierunkach. Są one także materiałami monoliticznymi (tworzącym jedną strukturę), aczkolwiek widać na nich wyraźną granicę faz. Komponenty tworzące kompozyt, nazywane fazami możemy rozbić na dwie grupy: osnowę i zbrojenie.

Przedstawienie  zbrojenie i osnowy

Osnowa pełni wiele funkcji, m.in. utrzymuje zbrojenie, zapewnia wytrzymałość na ściskanie, przenosi naprężenia na zbrojenie, zapobiega rozprzestrzenianiu się pęknięć, nadaje gotowym elementom żądany kształt. Najczęściej używanymi materiałami stosowanymi na osnowę są: polimery (np. żywica epoksydowa), metale (np. tytan, nikiel, glin), lub ceramika.

Zbrojenie ma za zadanie wzmocnić materiał i zwiększyć jego właściwości mechaniczne. Wyróżniamy dwa rodzaje zbrojenia: proszkowe oraz włókniste. Te drugie może mieć włókna cięte oraz ciągłe.

Podział kompozytów

Czy wiesz, że…

Drewno sosnowe ma większą wytrzymałość właściwą (tj. wytrzymałość na rozciąganie lub ściskanie odniesioną do ciężaru właściwego włókna, czyli gęstości) niż stal. Wytrzymałość ta jest podstawowym wskaźnikiem efektywności włókna.

Wyróżniamy wiele możliwych podziałów materiałów kompozytowych. Wszystkie są słuszne. Do naszego użytku ważne będą tylko dwa podziały: ze względu na pochodzenie i kształt oraz wymiary zbrojenia. Ze względu na pochodzenie, kompozyty możemy dzielimy na:

  • naturalne - materiały, które zostały wytworzone przez naturę, np. drewno, ścięgna czy tkanka kostna
  • sztuczne – materiały te zostały sztucznie wytworzone przez człowieka w celu otrzymania wymaganych właściwości

Podział uwzględniający kształt i wymiary zbrojenia:

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

  • komponenty zbrojone włóknem — ciągłym, ciętym, wyrobami z włókien (np. maty, tkaniny itp.)
  • kompozyty umocnione cząstkami
  • kompozyty umocnione dyspersyjnie

Do najbardziej znanych materiałów kompozytowych, poza wspomnianym wcześniej drewnem i kościami, zaliczamy:

  • cement – połączenie metalu z ceramiką
  • duraluminium – stop aluminium oraz dodatków stopowych
  • żelbeton – materiał ten tworzą pręty stalowe zatopione w betonie
  • płyta wiórowa – płyta wykonana ze specjalnie przygotowanych wiórów drzewnych sprasowanych z żywicą
  • szkło zbrojone siatką metalową
  • kompozyty węglowe – zbrojeniem w tym materiale jest włókno węglowe a osnową żywice

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Nadwozia

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak działa silnik Wankla? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Budowa nadwozi samochodowych - stosowane materiały i technologia wytwarzania [cz. 2] Auto firmowe - jak zaoszczędzić na paliwie Prawo jazdy i punkty karne kierowcy firmowego [cz.2] Prawo jazdy i punkty karne kierowcy firmowego [cz.1] Jak powinien zachować się kierowca podczas kontroli drogowej? Jak przewozić rowery samochodem? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Kolizja lub wypadek z obcokrajowcem - jak się zachować? Co to jest uszczelka pod głowicą? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [cz. 2] Wartość rezydualna pojazdów segmentu C – Diesel Wartość rezydualna pojazdów segmentu C – benzyna Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Jak czytać oznaczenia na oponie? Jak działają czujniki ciśnienia w oponach TPMS? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [Cz. 1] Czy można jeździć na zagranicznych tablicach rejestracyjnych? Jak przerobić auto pięcioosobowe na siedmioosobowe? Opony typu run-flat czy zwykłe – które wybrać? Ściąganie podczas hamowania – przyczyny Zderzenie z rowerzystą - jak uzyskać odszkodowanie?

Popularne w tym tygodniu:

Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?