#Suzuki Baleno

Suzuki Baleno

Suzuki Baleno

Baleno to model kompaktowego samochodu (segment C) produkowanego przez japońskie zakłady Suzuki Motor Corporation w latach 1995-2007. Auto nosiło różne nazwy, takie jak Esteem czy Cultus Crescent. Produkcja odbywała się w Japonii w latach 1995-2002, w Stanach Zjednoczonych od 1996 do 2001 roku oraz w Indiach od 1999 do 2007, gdzie Baleno sprzedawano pod marką Maruti.

  • Suzuki Baleno produkowany był w latach 1995-2007 jako auto osobowe klasy kompaktowej (segment C). Po ośmioletniej przerwie, w 2015 roku, model Baleno ponownie zawitał w salonach samochodowych, tym razem jako samochód miejski (segment B)
  • Suzuki Baleno to pięciodrzwiowy hatchback z napędem na przednią oś, mający 3,99 metra długości
  • Suzuki Baleno w swojej ofercie dysponował dwoma silnikami benzynowymi: jednostką R3 1.0 12V BoosterJet o mocy 110 KM (prędkość maksymalna 200 km/h) oraz jednostką R4 1.2 16V DualJet o mocy 90 KM (prędkość maksymalna 180 km/h). W ofercie nie znajdziemy diesla ani gazu ziemnego
  • Suzuki Baleno SHVS to hybrydowy model auta. Był on niższy o jeden centymetr od bazowego modelu (wysokość 1,46 metra), a pod maską krył hybrydową jednostkę R4 1.2 16V DualJet SHVS o mocy 90 KM (prędkość maksymalna 180 km/h). Hybrydowy silnik zużywa jedyne 4 litry paliwa na 100 km
  • Usportowiona wersja Suzuki Baleno S dysponowała lśniącym lakierem nadwozia, czerwoną linią umieszczoną na przednim zderzaku, stylizowanym na sportowy kokpitem z czerwonymi elementami obszycia oraz bardziej paradnymi felgami z aluminium
  • Suzuki Baleno S wersją sportową jest jedynie z nazwy i wyglądu zewnętrznego, gdyż w swojej ofercie nie proponuje mocniejszego silnika niż dotychczasowe jednostki
  • Panel centralny Suzuki Baleno
[1/7] Suzuki Baleno produkowany był w latach 1995-2007 jako auto osobowe klasy kompaktowej (segment C). Po ośmioletniej przerwie, w 2015 roku, model Baleno ponownie zawitał w salonach samochodowych, tym razem jako samochód miejski (segment B)Źródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/suzuki/baleno/103272/pictures/mfwj7s/) użytkownika Porlamfer

Baleno było debiutem firmy Suzuki w segmencie C. Producent nie miał żadnego doświadczenia w budowaniu tych aut, a specjalizował się w produkcji małych samochodów.

Auto powstało na rozciągniętej (większy rozstaw osi) platformie podłogowej Suzuki Swift. Choć wiele elementów dla obu samochodów było wspólnych, Suzuki postanowiło reklamować Baleno jako całkowicie nowy wóz. Zresztą karoseria auta była zupełnie inna niż Swifta.

Początkowo Baleno oferowano jako 3-drzwiowego hatchbacka i 4-drzwiowego sedana. Nadwozia obu aut cechowały się spokojnymi, niewyróżniającymi się spośród wielu konkurentów liniami. W 1996 roku do produkcji weszła odmiana kombi, którą w zależności od regionu świata sprzedawano pod różnymi nazwami. W Europie auto dostępne było jako Baleno Break, w Stanach Zjednoczonych jako Esteem Wagon, w Indiach jako Baleno Altura, a w Japonii samochód nosił nazwę Cultus Crescent Wagon. Podobnie jak starsze odmiany karoseryjne kombi nie wyróżniało się szczególnie spośród innych tego typu pojazdów.

Ze względu na duże powierzchnie szyb i dość wąskie słupki Baleno zapewniało doskonałą widoczność z wnętrza. Sama kabina była dość przestronna. Z przodu wygodnie mogły podróżować nawet bardzo wysokie osoby, a z tyłu powody do narzekań mogli mieć tylko wysocy pasażerowie, którzy usiedli za również wysokim kierowcą lub pasażerem. Wtedy odsunięty maksymalnie do tyłu przedni fotel utrudniał znalezienie miejsca na nogi. Nad głowami nie brakowało jednak przestrzeni.

Fotele z przodu i tylna kanapa samochodu zapewniały przyzwoity komfort podróży między innymi dlatego, że były odpowiednio sprężyste i duże, dzięki czemu na przykład kierowca miał dobre podparcie ud.

Deska rozdzielcza nie sprawiała wrażenia bardzo nowoczesnej i wyglądała raczej ubogo. Materiały zastosowane do budowy kabiny miały całkiem dobrą jakość, ale jeszcze ważniejsze było to, że spasowano je bardzo pieczołowicie, dlatego nawet po wielu latach eksploatacji Baleno w środku rzadko co trzeszczy czy skrzypi.

W każdej wersji nadwoziowej dostępne były trzy silniki benzynowe. Najmniejszy z nich miał objętość skokową zaledwie 1,3 l, ale wytwarzał przyzwoitą moc wynoszącą 85 KM. Większa jednostka napędowa to już motor 1,6-litrowy o mocy 97 KM. Największy silnik miał 1,8 l objętości skokowej i rozwijał moc 121 KM. Zapewniał on bardzo przyzwoite osiągi temu autu.

Wraz z silnikami oferowano trzy różne skrzynie biegów. Podstawową była 5-biegowa, manualna skrzynka. W wersji 1.8 Baleno mogło zostać wyposażone w 4-biegową, automatyczną skrzynię biegów. Na niektórych rynkach, np. w Stanach Zjednoczonych, Baleno sprzedawano również z 3-biegowym automatem.

Kombi z 1,6-litrowym silnikiem benzynowym można było również kupić uzbrojone w napęd na wszystkie koła.

W 1999 roku przeprowadzono gruntowną modernizację Suzuki Baleno. Zmieniono m.in. nadwozie samochodu, wstawiając w nim nowe, większe światła przednie i nieco poprawione tylne. W kabinie brzydko i staro wyglądające suwaki zastąpiono pokrętłami i przyciskami. Auto ogólnie stało się bardziej świeże. W Europie ofertę powiększono o turbodiesla (bez międzystopniowej chłodnicy powietrza doładowującego) o mocy 75 KM uzyskiwanej z 1,9 l objętości skokowej. Silnik wyprodukował koncern PSA. Z kolei odmiany z motorem 1,8 l uznawane były za wersje sportowe i nazywano je GSX oraz GSR.

Największym atutem Suzuki Baleno była bardzo duża niezawodność. Niestety, samochód ten w Europie nie zyskał dużej popularności ze względu na mocną konkurencję aut niemieckich i japońskich, a także z powodu banalnej stylistyki i niezbyt bogatego wyposażenia.

Produkcję Baleno w Japonii zakończono już w 2002 roku. W Indiach wóz ten wytwarzano do 2007 roku, kiedy to zastąpił go nowy SX4. Bezpośrednim następcą Baleno na rynku europejskim i w Japonii było Suzuki Liana.