#Mazda CX-9

Mazda CX-9

Mazda CX-9

CX-9 to auto typu crossover SUV produkowane od 2007 roku przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation. CX-9 zastąpiła na większości rynków model MPV. Nowe auto po raz pierwszy zaprezentowano w 2006 roku na salonie samochodowym w Nowym Jorku, a w następnym roku rozpoczęto jego produkcję.

  • Mazda CX-9 zaprojektowana jest w stylu KODO, opartej na filozofii Jinba Ittai czyli idealnej harmonii konia z jeźdźcem, w tym przypadku kierowcy z samochodem. Samochód swoim wyglądem ma kusić kierowcę, czy będącego w środku auta, czy stojącego na zewnątrz i patrzącego na sylwetkę auta, aby ten poczuł naglącą chęć ruszenia i oddania się przyjemności prowadzenia
  • Mazda CX-9 to auto sportowo-użytkowe typu SUV, należące do segmentu F. Japoński SUV produkowany jest od 2006 roku, a w 2016 roku zadebiutowała druga generacja auta. Model CX-9 produkowany jest w Japonii, w Hiroszimie
  • Mazda CX-9 posiadała napęd przedni lub napęd na obie osie. Model CX-9 na swój pokład maksymalnie mógł zabrać 7 osób, długość nadwozia mierzy 5,08 metra, a rozstaw osi 2,93 metra. Pojemność bagażnika mieści się w graniach 267 - 1911 litrów
  • Mazda CX-9 wyróżnia się charakterystyczną i pokaźną atrapą chłodnicy, podkreślonym zderzakiem oraz współgrającymi z całością reflektorami
  • Wraz z premierą drugiej generacji Mazdy CX-9, do oferty silników wprowadzono nowe silniki SKYACTIV i system bezpieczeństwa na wysokim poziomie. CX-9 II pod maską posiada turbodoładowanego benzyniaka 2.5, generującego moc 250 KM (maksymalny moment obrotowy 420 Nm)
  • Panel centralny Mazdy CX-9
[1/6] Mazda CX-9 zaprojektowana jest w stylu KODO, opartej na filozofii Jinba Ittai czyli idealnej harmonii konia z jeźdźcem, w tym przypadku kierowcy z samochodem. Samochód swoim wyglądem ma kusić kierowcę, czy będącego w środku auta, czy stojącego na zewnątrz i patrzącego na sylwetkę auta, aby ten poczuł naglącą chęć ruszenia i oddania się przyjemności prowadzeniaŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/mazda/cx9/105368/pictures/a9nqwf/) użytkownika Porlamfer

CX-9 jest największym samochodem w obecnej palecie Mazdy. Mierząca ponad 5 metrów długości Mazda powstała na płycie podłogowej CD3 opracowanej wspólnie z firmą Ford. Tę samą platfromę amerykański producent wykorzystuje do produkcji modelu Edge.

Japońskie auto ma dwubryłowe nadwozie o dynamicznej sylwetce. Podobnie jak w innych aktualnie wytwarzanych Mazdach, tak i w CX-9 charakterystycznymi elementami, które łatwo pozwalają zidentyfikować markę samochodu, są niewielkie przednie światła i wyraźne przednie błotniki. W przeciwieństwie do na przykład Mazdy 5 producent zastosował klasycznie otwierane tylne drzwi.

W pięciomiejscowym wnętrzu jest mnóstwo przestrzeni zarówno dla pasażerów przednich, jak i środkowych oraz tylnych siedzeń. Nawet bardzo wysokie osoby nie będą narzekać na brak miejsca na nogi czy nad głowami, choć nisko opadająca linia dachu mogłaby sugerować coś innego.

Fotele są bardzo duże i nawet rosłe osoby bez problemu się na nich zmieszczą. Pewną niedogodnością jest, podobnie jak w CX-7, słabe trzymanie boczne siedzeń, co utrudnia dynamiczną jazdę po łukach.

Deska rozdzielcza jest co prawda napakowana przyciskami, jednak jej obsługa jest bezproblemowa. Jakość materiałów nie pozostawia wiele do życzenia. Wnętrze jest obite głównie przyjemną w dotyku skórą. Wszelkie detale spasowane są z wielką dbałością, co przekłada się na brak stuków i pisków w kabinie nawet po kilkuletniej eksploatacji.

Pewnym minusem największej Mazdy jest nie najlepsza widoczność, szczególnie do tyłu. Jest to spowodowane m.in. zastosowaniem dość szerokich słupków (zwiększają bezpieczeństwo).

Ponieważ auto jest wytwarzane tylko w Japonii, jego transport na inne rynki podnosi koszty sprzedaży. Żeby zrównoważyć wyższą cenę CX-9, Mazda oferuje wóz z bogatym wyposażeniem już w podstawowej wersji. Standard stanowią ABS z EBD, ESP, ASR, system zapobiegający dachowaniu auta, system monitorujący ciśnienie w oponach, przednie i boczne poduszki powietrze dla kierowcy i pasażera, kurtyny gazowe sięgające aż do tylnego (trzeciego) rzędu siedzeń.

Na liście dodatkowego wyposażenia znajduje się m.in. kamera cofania, system nawigacji satelitarnej, odtwarzacz płyt DVD czy system nagłaśniający Bose.

Początkowo w ofercie znajdował się tylko jeden silnik. Była to benzynowa jednostka V6 z rodziny Cyclone. Motor ten ma objętość skokową 3,5 l i pośredni wtrysk paliwa. Jednostka charakteryzuje się mocą maksymalną 267 KM przy 6250 obr./min i momentem obrotowym 337 Nm przy 4500 obr./min.

W 2008 roku oferta została powiększona o drugi silnik zasilany benzyną. Ten też ma sześć cylindrów w układzie widlastym, ale jego objętość skokowa to 3,7 l. Moc jednostki jest nieznacznie większa niż mniejszego motoru i wynosi 277 KM przy 6250 obr./min. Z kolei moment obrotowy wynosi 366 Nm przy 4500 obr./min.

Umieszczone z przodu poprzecznie silniki mogą napędzać przednie, ale też wszystkie koła, w zależności od tego, na którą wersję zdecyduje się nabywca. Klient nie ma wyboru w kwestii skrzyni biegów, gdyż Mazda oferuje tylko jedną 6-biegową automatyczną skrzynkę. Jest to jednak urządzenie chwalone przez klientów jako dobrze dopasowane do charakterystyk obu silników.

W Polsce Mazda CX-9 nie jest dostępna w oficjalnej sieci sprzedaży japońskiej marki, a większość egzemplarzy poruszających się po drogach naszego kraju pochodzi z indywidualnego importu.

Mazda CX-9 rozchwytywana
Michal Grygier

Mazda CX-9 rozchwytywana