Jeep Compass

Model
Jeep Compass Zobacz 6 zdjęć

Jeep Compass

Jeep Compass został zaprezentowany szerokiej publiczności dopiero na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2006 roku, mimo że concept car o tej samej nazwie pojawił się już cztery lata wcześniej. W palecie modelowej Jeepa jest to model najmniej nastawiony na wyprawy off-roadowe.

O ile Wranglera i Liberty/Cherokee wybierają fani wycieczek poza asfaltowe trasy, Patriota - nie do końca zdecydowani, to Compassa kupują wyłącznie ci, którzy o off-roadzie lubią co najwyżej poczytać. Oczywiście ten crossover będzie sprawował się lepiej niż zwykły samochód kompaktowy na drogach szutrowych i dojazdach do pozamiejskich działek, ale na wjazd w teren nie ma co liczyć.

Mimo tego Jeep proponuje do Compassa opcjonalne zawieszenie Freedom Drive II, nastawione właśnie na jazdę off-roadową. Dość niezrozumiały ruch, bo ten model ma odgrywać raczej rolę bulwarowego SUV-a.

Jeep Compass jest najbardziej opływowy z całej gamy modelowej amerykańskiej marki. Nie znaczy to jednak, że zatracił charakterystyczne dla Jeepów cechy. Z przodu znajduje się dobrze znany, „żeberkowy” grill, oryginalne klosze lamp oraz zderzak z ciekawym przetłoczeniem. Po faceliftingu w 2011 roku modelowym przód jednak całkowicie modernizowano. Zachowano jedynie charakterystyczny grill, zmieniając całą resztę.

Jest nowocześniej, ale mniej oryginalnie. Linia boczna Compassa jest po prostu klasyczna, z dwoma wyjątkami. Kształt nadkoli jest niemal kwadratowy, a to rozwiązanie zwracające uwagę. Podobnie zresztą jak ukrycie klamek tylnych drzwi w stylu podobnym do rozwiązania znanego z Alfy Romeo. Najnudniej Crossover Jeepa wygląda z tyłu. Projektanci nie zaszaleli, a dodatkowo klosze tylnych lamp mogą nasuwać skojarzenia z tymi ze Škody Octavii, tyle że je trochę powiększono. Po zmianach w modelach na rok 2011 i nowszych jest nieco lepiej, ale wciąż raczej nijako.

Wnętrze Jeepa Compass jest praktycznie takie samo jak w modelu Patriot. W skrócie: nie jest zbyt ciekawie, a i materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej nie zachwycają. Po faceliftingu, podobnie jak w przypadku Patriota, jest lepiej, ale nie na tyle, żeby rozpływać się w zachwytach. Cieszy jedynie to, że Amerykanie zaczynają zauważać, że liczy się też to, jak samochód wygląda wewnątrz. Może to w ogóle powinien być priorytet, bo przecież częściej mamy okazję widzieć wnętrze naszego auta niż karoserię.

Powiązania Compassa z modelem Patriot nie są przypadkowe, bo auta powstały na tej samej płycie podłogowej. Co ciekawe, skorzystał z niej także Dodge przy konstrukcji modelu Caliber. Przypomnijmy, że Patriot to SUV, Compass reprezentuje crossovery, a Caliber zalicza się do samochodów kompaktowych.

Jeep zdecydował się wprowadzić do produkcji model mniej terenowo nastawiony, aby przyciągnąć nowych klientów. I rzeczywiście udało się to, bo większość nabywców Compassa wcześniej innego Jeepa (ani żadnej innej terenówki) nie miała. Czasy gdy na każdy samochód off-roadowy dzieci na ulicach krzyczały „Jeep”, odchodzą powoli w niepamięć. Kto wie, czy kolejnym krokiem nie będzie samochód kompaktowy.

Pod maską Compassa może bić jedno z czterech serc. Wybór jest dokładnie taki sam jak w przypadku bardziej kanciastego brata, Patriota. Są, dostępne także w Europie, benzynowe 2,0 l (156 KM) występujące wyłącznie z napędem na przednie koła. Wyżej znajduje się 174-konny silnik 2,4 l (tylko w USA). Dla rynków europejskich i australijskich przygotowano także diesle.

Początkowo oferowano silnik produkcji Volkswagena, czyli 2,0 l o mocy 140 KM. Przy okazji faceliftingu zastąpiono ten silnik również niemiecką jednostką, tyle że produkcji Mercedesa. Motor o pojemności 2,2 l oddaje do dyspozycji kierowcy już 163 KM i jest to chyba optymalna jednostka do tego samochodu ze względu na wysoki moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowych.

Wielka szkoda, że Compassa nie spotkamy w szalonej wersji z dopiskiem SRT (Street and Racing Technology), w jakiej występuje Dodge Caliber. W concept carze tego modelu zamontowany był silnik 3,7 V6. Dlaczego Jeep nie zdecydował się na wprowadzenie podobnej jednostki do palety silnikowej tego modelu?

4.11
Ocena na postawie 38 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaJeep
TypSamochód osobowy

Generacje Jeep Compass

Inne modele Jeep

Oceny użytkowników (12)

Jeep Compass: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Test: Jeep Renegade 4xe S - na przygodę w małym gronie

... Czy jeśli chcę od czasu do czasu przejechać się po bezdrożach, przez lekki teren i liznąć odrobinę weekendowego offroadu, od razu muszę kupować niezatapialny samochód-traktor? Jeep mówi: nie, jest na to eleganckie rozwiązanie. Tym rozwiązaniem ...

3 tygodnie temu

Jeep Magneto to elektryk z 6-biegowym manualem. To nie pomyłka

... Jeep ma już w ofercie hybrydy plug-in, lecz w ofercie brakuje "pełnego" elektryka. To może się zmienić wraz z prowadzeniem do oferty modelu Magneto. Na razie to koncept stworzony na potrzebę tegorocznej imprezy na pustyni Moab w amerykańskim ...

miesiąc temu

Nowy Jeep Wagoneer zadebiutuje 11 marca. Powalczy z Mercedesem GLS

... Po koncepcie przyszedł czas na wersję produkcyjną. Nowy Jeep Wagoneer i Grand Wagoneer zadebiutuje już 11 marca 2021 roku. Jak przystało na flagowy model, ma zachwycać wyposażeniem i komfortem. ... Jeep, ku uciesze wielu klientów i fanów marki, ...

2 miesiące temu

Jeep zarejestrował nazwę Magneto. Pewnie dla elektryka

... Jeep Magneto - brzmi nieźle, prawda? Taką nazwę zarejestrowano właśnie w amerykańskim urzędzie patentowym. I choć na razie nikt oficjalnie nie wie czym to się skończy, bardzo możliwe, że Magneto będzie modelem zasilanym prądem. ... Jeep, jak ...

2 miesiące temu

Jeep Compass - wół roboczy w ładnym opakowaniu

... Wiosną w Europie pojawi się nowy Jeep Compass. Jak zapewniają ludzie odpowiedzialni w Chrysler Group LLC za markę Jeep, samochód ma być przede wszystkim oszczędny i powinien świetnie radzić sobie poza utwardzonymi drogami. Zobaczymy, jaka będzie ...

dawno temu

Polska Straż Graniczna wybrała Jeepa Wranglera.

... Polska Straż Graniczna zakupiła 60 nowych Jeepów Wranglerów Sahara w wersji 2-drzwiowej przeznaczonych do działań prowadzonych na wschodniej ścianie Polski. ... w trudno dostępnym terenie. Jeepy otrzymały zielony, matowy kolor nadwozia z ...

5 miesięcy temu

Jeep Wrangler Sahara - to nadal Wrangler!

... To może być ostatni prawdziwy Wrangler, zanim Jeep zrobi z niego bulwarówkę. Takiemu właśnie wrażeniu nie mogłem oprzeć się podczas testu. ... Jeep Wrangler pojawił się w 1986 roku. Zaskarbił sobie sympatię wielu osób i do dziś produkowany jest ...

8 miesięcy temu

Jeep Grand Cherokee w Meksyku doczekał się opancerzonego wydania

... FCA pochwaliło się nową, opancerzoną wersją Jeepa Grand Cherokee stworzoną z myślą o meksykańskim rynku. Dlaczego akurat tam? Nie wiem, choć się domyślam. Producent założył, że klientów będzie sporo, gdyż w planach jest aż 1000 egzemplarzy. ... ...

7 miesięcy temu

Oto nowy Jeep Compass, który zastąpi dwa modele

... Jeep ostatecznie żegna się z dotychczasowym Compassem i Patriotem, robiąc miejsce dla następcy. Jest nim nowy Compass, który wypełni lukę pomiędzy modelami Renegade i Cherokee. ... Po serii zapowiedzi i przecieków przyszedł czas na oficjalny ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie