Pomóż nam tworzyć Autokult! Co chcesz tu zmienić?

Jeep Compass

Model
Jeep Compass Zobacz 6 zdjęć

Jeep Compass

Jeep Compass został zaprezentowany szerokiej publiczności dopiero na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2006 roku, mimo że concept car o tej samej nazwie pojawił się już cztery lata wcześniej. W palecie modelowej Jeepa jest to model najmniej nastawiony na wyprawy off-roadowe.

O ile Wranglera i Liberty/Cherokee wybierają fani wycieczek poza asfaltowe trasy, Patriota - nie do końca zdecydowani, to Compassa kupują wyłącznie ci, którzy o off-roadzie lubią co najwyżej poczytać. Oczywiście ten crossover będzie sprawował się lepiej niż zwykły samochód kompaktowy na drogach szutrowych i dojazdach do pozamiejskich działek, ale na wjazd w teren nie ma co liczyć.

Mimo tego Jeep proponuje do Compassa opcjonalne zawieszenie Freedom Drive II, nastawione właśnie na jazdę off-roadową. Dość niezrozumiały ruch, bo ten model ma odgrywać raczej rolę bulwarowego SUV-a.

Jeep Compass jest najbardziej opływowy z całej gamy modelowej amerykańskiej marki. Nie znaczy to jednak, że zatracił charakterystyczne dla Jeepów cechy. Z przodu znajduje się dobrze znany, „żeberkowy” grill, oryginalne klosze lamp oraz zderzak z ciekawym przetłoczeniem. Po faceliftingu w 2011 roku modelowym przód jednak całkowicie modernizowano. Zachowano jedynie charakterystyczny grill, zmieniając całą resztę.

Jest nowocześniej, ale mniej oryginalnie. Linia boczna Compassa jest po prostu klasyczna, z dwoma wyjątkami. Kształt nadkoli jest niemal kwadratowy, a to rozwiązanie zwracające uwagę. Podobnie zresztą jak ukrycie klamek tylnych drzwi w stylu podobnym do rozwiązania znanego z Alfy Romeo. Najnudniej Crossover Jeepa wygląda z tyłu. Projektanci nie zaszaleli, a dodatkowo klosze tylnych lamp mogą nasuwać skojarzenia z tymi ze Škody Octavii, tyle że je trochę powiększono. Po zmianach w modelach na rok 2011 i nowszych jest nieco lepiej, ale wciąż raczej nijako.

Wnętrze Jeepa Compass jest praktycznie takie samo jak w modelu Patriot. W skrócie: nie jest zbyt ciekawie, a i materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej nie zachwycają. Po faceliftingu, podobnie jak w przypadku Patriota, jest lepiej, ale nie na tyle, żeby rozpływać się w zachwytach. Cieszy jedynie to, że Amerykanie zaczynają zauważać, że liczy się też to, jak samochód wygląda wewnątrz. Może to w ogóle powinien być priorytet, bo przecież częściej mamy okazję widzieć wnętrze naszego auta niż karoserię.

Powiązania Compassa z modelem Patriot nie są przypadkowe, bo auta powstały na tej samej płycie podłogowej. Co ciekawe, skorzystał z niej także Dodge przy konstrukcji modelu Caliber. Przypomnijmy, że Patriot to SUV, Compass reprezentuje crossovery, a Caliber zalicza się do samochodów kompaktowych.

Jeep zdecydował się wprowadzić do produkcji model mniej terenowo nastawiony, aby przyciągnąć nowych klientów. I rzeczywiście udało się to, bo większość nabywców Compassa wcześniej innego Jeepa (ani żadnej innej terenówki) nie miała. Czasy gdy na każdy samochód off-roadowy dzieci na ulicach krzyczały „Jeep”, odchodzą powoli w niepamięć. Kto wie, czy kolejnym krokiem nie będzie samochód kompaktowy.

Pod maską Compassa może bić jedno z czterech serc. Wybór jest dokładnie taki sam jak w przypadku bardziej kanciastego brata, Patriota. Są, dostępne także w Europie, benzynowe 2,0 l (156 KM) występujące wyłącznie z napędem na przednie koła. Wyżej znajduje się 174-konny silnik 2,4 l (tylko w USA). Dla rynków europejskich i australijskich przygotowano także diesle.

Początkowo oferowano silnik produkcji Volkswagena, czyli 2,0 l o mocy 140 KM. Przy okazji faceliftingu zastąpiono ten silnik również niemiecką jednostką, tyle że produkcji Mercedesa. Motor o pojemności 2,2 l oddaje do dyspozycji kierowcy już 163 KM i jest to chyba optymalna jednostka do tego samochodu ze względu na wysoki moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowych.

Wielka szkoda, że Compassa nie spotkamy w szalonej wersji z dopiskiem SRT (Street and Racing Technology), w jakiej występuje Dodge Caliber. W concept carze tego modelu zamontowany był silnik 3,7 V6. Dlaczego Jeep nie zdecydował się na wprowadzenie podobnej jednostki do palety silnikowej tego modelu?

4.10
Ocena na postawie 41 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaJeep
TypSamochód osobowy

Generacje Jeep Compass

Inne modele Jeep

Oceny użytkowników (15)

Jeep Compass: newsy, testy i recenzje

Pierwsza jazda: Jeep Compass z układem e-Hybrid - w końcu!

... Po mocnym wejściu Jeepa w hybrydy plug-in, teraz producent uzupełnia gamę o układy napędowe które nie wymagają ładowania z gniazdka. To dobrze, bo dotychczas powiedzieć, że Jeepy sporo palą, to jak nie powiedzieć nic. ... 1938 Jeep Compass z ...

miesiąc temu

Jeep Compass e-Hybrid: SUV o dwóch obliczach!

... Jeep Compass e-Hybrid jest pełen innowacyjnych rozwiązań, dzięki którym stał się jednym z najbardziej wyjątkowych SUV-ów na rynku. Jego największą zaletą jest jednak nowoczesny napęd, który opiera ... Połączenie wielu zalet sprawiło, że Jeep ...

2 miesiące temu

Test: "nowy" Jeep Compass - rozmycie charakteru

... "To nowy Jeep Compass!" – informują przedstawiciele koncernu Stellantis. Jakby jednak nie patrzeć, mamy do czynienia zaledwie z liftingiem, i to przeprowadzonym głównie we wnętrzu i pod maską. Jeep otworzył się na nowych klientów, co nie do ...

12 miesięcy temu

Jeep Compass dostał nowy silnik. Przy okazji zauważalnie podrożał

... , że była to bazowa odmiana Sport, której teraz nie ma już w ofercie. Nowy cennik startuje z drugiego pułapu Longitude. Jeep Compass — ceny minimalne wersji silnikowych: Benzyna: 1.3 T4 Turbo 130 KM ... . Do wyboru jest aż pięć wariantów, które ...

7 miesięcy temu

Offroad Marcina: Jeep Compass Trailhawk 4xe - godny następca XJ

... Wiem, że puryści mogą się zacietrzewić, ale uważam, że Compass Trailhawk to godny następca kultowego Jeepa Cherokee XJ. Jest równie kompaktowy, świetnie wyposażony, ale przede wszystkim bardzo sprawny w terenie. Szkoda tylko, że hybrydowy. ... ...

12 miesięcy temu

Nowy Jeep Commander to Compass w przebraniu. Skąd taka decyzja?

... Jeep właśnie pokazał nowego Commandera. To już kolejne wcielenie modelu, który przyjmuje różnorodne formy, w zależności od tego, gdzie jest oferowany. Najnowsza odsłona trafi do Ameryki Południowej. I tak naprawdę nie jest Commanderem. ... Po ...

12 miesięcy temu

Jeep Renegade wyceniony. Także w wersji z miękką hybrydą

... W wersji na rok modelowy 2022 Jeep uzupełnił polską ofertę Renegade'a o nową opcję napędu, która zastąpi dotychczasowy benzynowy silnik 1.3. Przy okazji zmieniły się też ceny pozostałych wariantów. Jak bardzo? ... Nowy Jeep Renegade nie jest już ...

7 miesięcy temu

Jeep Compass - wół roboczy w ładnym opakowaniu

... Wiosną w Europie pojawi się nowy Jeep Compass. Jak zapewniają ludzie odpowiedzialni w Chrysler Group LLC za markę Jeep, samochód ma być przede wszystkim oszczędny i powinien świetnie radzić sobie poza utwardzonymi drogami. Zobaczymy, jaka będzie ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie