Dacia Lodgy

Model
Dacia Lodgy Zobacz 8 zdjęć

Dacia Lodgy

Lodgy to model niewielkiego vana produkowanego od 2012 roku przez rumuńską firmę Dacia, należącą do koncernu Renault.

Pod nadzorem Francuzów, z którymi wcześniej przez wiele lat Dacia współpracowała, produkując dla rynku rumuńskiego przestarzałe i usunięte dawno z palety Renault modele, rumuński wytwórca od kilku lat intensywnie się rozwija. Jednym z jego najnowszych modeli jest Lodgy, czyli 5- lub 7-osobowy van.

Produkty firmy Dacia skierowane są do mniej zamożnej klienteli, dla której nie liczy się specjalnie jakość skórzanej tapicerki czy prestiż marki. Ważne są natomiast niska cena, prosta budowa i funkcjonalność samochodu. Te wszystkie kryteria spełnia Lodgy.

Liczące 4,5 m długości nadwozie cechuje się rozstawem osi wynoszącym 2,8 m. Auto wygląda skromnie, ale schludnie, a jego stonowana stylistyka na pewno nie stanie się niemodna po dwóch czy trzech sezonach.

Spora długość i dość duży rozstaw osi gwarantują dużą ilość przestrzeni we wnętrzu. Lodgy można nabyć zarówno w wersji 5-, jak i 7-osobowej. W pierwszym przypadku Dacia ma bagażnik o pojemności 827 l, a po złożeniu kanapy jest już przepastne 2617 l. To znacznie więcej, niż oferują takie samochody jak na przykład Citroën Berlingo. Jest także dużo miejsca dla pasażerów, którzy nawet w odmianie dla siedmiu osób nie będą narzekać na brak miejsca na nogi. W tej ostatniej konfiguracji ucierpi za to bagażnik, którego pojemność znacznie się zmniejszy.

W Lodgy Dacia nie zastosowała wyrafinowanych materiałów czy rozwiązań umilających specjalnie podróż – na przykład schowków nie ma zbyt wiele, a za klimatyzację trzeba dopłacić. Z drugiej strony samochód zapewnia wystarczająco wysoki komfort podróży, a deska rozdziela nie przytłacza mnóstwem przycisków i pokręteł.

W Polsce Dacia Lodgy sprzedawana jest z czterema poziomami wyposażenia. W najniższym z nich – Access – w standardzie nabywca otrzymuje system ABS (ESP jest za dopłatą pod warunkiem zakupienia większych kół), dwie czołowe oraz boczne poduszki powietrzne, zestaw naprawczy do kół (koło zapasowe wymaga dopłaty w każdej wersji wyposażeniowej) i wspomaganie układu kierowniczego. W droższych odmianach za dopłatą lub w standardzie są 15- lub 16-calowe koła, ESP, komputer pokładowy, ogranicznik prędkości, światła przeciwmgłowe, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, elektrycznie sterowane szyby, manualna klimatyzacja czy radio.

Za niektóre dodatkowe elementy wyposażenia trzeba słono zapłacić (jeśli nie są w standardzie). Przykładowo, ESP kosztuje 1210 zł, manualna klimatyzacja aż 2550 zł (!), a lakier metalizowany 1800 zł. Z drugiej strony podstawowa odmiana Dacii Lodgy kosztuje zaledwie 37 900 zł.

Auto jest oferowane z czterema różnymi silnikami, przy czym w zależności od wybranej wersji wyposażeniowej dostępne są one w różnej liczbie, od jednego (Access) do czterech (Laurent). Podstawową jednostką napędową jest niezbyt nowoczesny 1,6-litrowy benzynowiec o mocy 82 KM. Ten wolnossący motor rozpędza Dacię do 160 km/h, w cyklu mieszanym spalając około 7 l benzyny na każde 100 km.

Lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa zapewnia 1,5-litrowy silnik Diesla. Dostępny w dwóch wersjach agregat ma wtrysk paliwa typu common rail i turbodoładowanie (w odmianie dCi 110 jest turbosprężarka VGT). Słabsza jednostka rozwija moc 90 KM, co pozwala osiągnąć prędkość 169 km/h i spalić średnio 4,2 l oleju napędowego na 100 km, a mocniejsza – 110-konna – daje możliwość rozpędzenia Dacii do 175 km/h, zużywając przy tym 4,4 l paliwa na setkę.

Wkrótce do sprzedaży (w wersjach Laurent i Prestige) zostanie wprowadzony najnowocześniejszy motor w gamie Dacii. Będzie to 1,5-litrowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Ta jednostka napędowa rozwinie 115 KM, a jej maksymalny moment obrotowy sięgnie 190 Nm.

4.83
Ocena na postawie 10 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaDacia
TypSamochód osobowy

Inne modele Dacia

Oceny użytkowników (1)

Dacia Lodgy: newsy, testy i recenzje

Jeździłem nową Toyotą Suprą. Spełnia wszystkie oczekiwania, ale prawdziwy potencjał odkryją tunerzy

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie