FSO Syrena

Model
FSO Syrena Zobacz 2 zdjęcia

Syrena to pierwszy całkowicie polski powojenny samochód. O podjęciu projektu i wdrożeniu go później do produkcji zadecydowały władze Ludowej Polski już w 1953 roku. Z założenia Syrena miała być tanim w produkcji, popularnym (a więc dostępnym dla każdego) samochodem osobowym.

Projektanci mieli też za zadanie wykorzystać jak najwięcej podzespołów z Warszawy M20, jednak do napędu nowego samochodu miał posłużyć znacznie mniejszy i ekonomiczniejszy silnik dwusuwowy.

Prace rozpoczęły się w sierpniu 1953 roku, a pierwszy przedprototyp był gotowy ostatniego dnia grudnia tego samego roku. Następnie wykonano kolejne dwa przedprototypy. Każdy z nich różnił się od pozostałych. Na przykład w pierwszym aucie konstruktorzy wykorzystali drewniany szkielet dachu i poszycie z płyt pilśniowych.

Pierwszym zainstalowanym pod maską Syreny silnikiem był dwusuwowy 2-cylindrowiec przekonstruowany z motopompy. Motor S-14 miał objętość skokową niespełna 0,7 l i osiągał moc 22 KM. Przez kolejne dwa lata, do wiosny 1955 roku, w FSO przygotowano 5 prototypów, w których dokonano szeregu poprawek. Obejmowały one na przykład zastąpienie drewnianego szkieletu dachu metalowym, wyeliminowanie płyt pilśniowych do obudowania nadwozia czy wymianę silnika na nieco większy – też 0,7-litrowy – o mocy 26 KM.

Produkcja samochodu o nazwie Syrena 100 ruszyła w 1957 roku. Była ona ulepszoną wersją ostatniego prototypu. Usprawniono między innymi jednostkę napędową S-15, która miała wtedy 27 KM mocy maksymalnej. Z silnikiem sprzęgnięto 4-biegową, manualną skrzynię biegów bez synchronizatorów. Napęd przenoszony był na przednie koła.

Projektanci zdawali sobie sprawę z wielu niedostatków Syreny 100, jednak z powodu ograniczonych funduszy poprawki mogli wprowadzać etapami. Pierwszy zmodernizowany model Syreny (o nazwie już 101) wyprodukowano w 1960 roku.

Najważniejsze zmiany to wprowadzenie nowej pompy paliwa oraz nowocześniejszych amortyzatorów teleskopowych z przodu, wstawienie mniejszych, ale szerszych kół, dzięki czemu samochód lepiej trzymał się drogi. Przy okazji waga nowej Syreny spadła w stosunku do poprzedniczki o 20 kg.

Kolejna większa modernizacja przyszła z rokiem 1962, kiedy do produkcji weszła Syrena 102. Ta od 101 różniła się przede wszystkim modyfikacjami nadwozia. Najważniejsze z nich to skrócenie drzwi, zmiana przedniej atrapy, wprowadzenie listwy ozdobnej biegnącej przez całe nadwozie, montaż tylnych lamp zespolonych i zmiana kształtu pokrywy bagażnika. We wnętrzu pojawiły się odchylane przednie fotele, a w bagażniku zmieniono ustawienie koła zapasowego, dzięki czemu powiększyła się przestrzeń bagażowa.

Powstało także około 150 sztuk modelu 102 S. Ten samochód od zwykłej 102 odróżniał się jednostką napędową zapożyczoną z Wartburga. Cechowała się ona objętością skokową 1,0 l i mocą aż 42 KM. Do tego 4-biegowa skrzynia miała zsynchronizowane biegi 2., 3. i 4. Maksymalna prędkość Syreny 102 S wynosiła 125 km/h.

Wersja 103 była kolejnym większym krokiem w historii modernizacji Syren. Nowe auto wyróżniało się silnikiem S-150, który charakteryzował się mocą 30 KM, co gwarantowało prędkość 105 km/h. Motor od poprzednika różnił się m.in. układem wydechowym, innymi kątami otwarcia zaworów oraz większym stopniem sprężania.

Już podczas produkcji w 1963 roku przeniesiono zbiornik paliwa za tylną kanapę (poprzednio znajdował się on pod maską). Pojedynczy amortyzator ramieniowy na tylnej osi zastąpiono dwoma teleskopowymi. Wprowadzono też nowe pasy: przedni i tylny. Zmieniono proces produkcji nadwozia, dzięki czemu stało się ono sztywniejsze, i zastosowano nową technologię lakierniczą, co zwiększyło odporność wozu na korozję. W 1965 roku pojawiła się nagrzewnica z elektryczną dmuchawą. Wyprodukowano też niespełna 400 egzemplarzy Syreny 103 S z takim samym silnikiem jak w 102 S.

Lata 1966-1972 były ostatnimi, w czasie których FSO zajmowało się produkcją Syren. W 1966 roku wprowadzono model 104, w którym dokonano wielu modyfikacji w porównaniu ze starszą wersją. Wśród nich była nowa jednostka napędowa S-31. Był to ponownie dwusuwowy silnik, ale składający się z trzech cylindrów o łącznej objętości skokowej 0,85 l. Motor osiągał moc 40 KM i moment obrotowy 80 Nm. Cechował się też wyższą kulturą pracy niż S-150 i S-15.

Z S-31 połączono 4-biegową, w pełni zsynchronizowaną skrzynię biegów o 4 przełożeniach. To znacznie ułatwiało prowadzenie samochodu. Z drobniejszych nowości warto wymienić nowe przednie reflektory i tylne światła oraz kierunkowskazy, a także małe zmiany usytuowania przycisków i cięgien we wnętrzu.

W 1972 roku FSO wprowadziło do produkcji model 105, ale wytworzyło go zaledwie w nieco ponad 3000 egzemplarzy. Szczegółowy opis Syreny 105 znajduje się pod marką FSM.

W latach 1957-1972 Fabryka Samochodów Osobowych wyprodukowała łącznie 172 142 Syreny, wśród których najwięcej było modelu 104 (ponad 113 tys.).

4.31
Ocena na postawie 39 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFSO
TypSamochód osobowy
SegmentB/C

Inne modele FSO

B/C - Inne modele

FSO Syrena: newsy, testy i recenzje

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Syrena 105 Lux dołącza do floty Panek CarSharing

... Firma Panek oferująca usługi carsharingu w Polsce uzupełniła swoją flotę o kolejnego klasyka. Klienci z Warszawy, którzy spełnią kilka określonych kryteriów, będą mogli zasiąść za kierownicą Syreny 105 Lux z 1979 roku. ... Syrena dołączy tym ...

2 miesiące temu

45 lat Syreny 105

... W warszawskiej fabryce FSO 26 czerwca 1972 roku z taśmy montażowej zjechała pierwsza Syrena 105. Samochód przez lata był na krajowym rynku rozchwytywany, a dziś jest dumą niejednego kolekcjonera. Syrenie można jednak również wiele zarzucić. ... ...

dawno temu

Syrena Sport - wielki powrót polskiej piękności?

... Syrena Sport – ta nazwa przyprawia polskich miłośników motoryzacji o szybsze bicie serca tak skutecznie jak żadna inna. Kto z nas nie marzył by zasiąść chociaż na chwilę za kółkiem tego auta? Dzięki Żołądkowej Gorzkiej wkrótce może to być ...

dawno temu

Magna Steyr zainteresowana kupnem FSO

... Chociaż nic nie jest jeszcze przesądzone, polscy miłośnicy czterech kółek mogą mieć cichą nadzieję na powrót FSO do życia. Wszystko dzięki ogromnemu koncernowi Magna Steyr. By Fabryka Samochodów ... zachęcająco, prawda? Syrena Sport – wielki ...

dawno temu

Czy w Polsce powstanie milion elektrycznych Syren?

... Pamiętacie jeszcze o projekcie firmy AK Motor, która pracuje nad wskrzeszeniem samochodu o nazwie Syrena, wspólnie z FSO? Na chwilę obecną, auto wciąż pozostaje na szkicach, a jedynym produktem firmy ... . W porozumieniu z FSO uzyskała ona prawa ...

dawno temu

Syrena Sport - pierwszy raz repliki na Karowej

... Jeśli oglądaliście naszą fotorelację z tegorocznej Barbórki, to zapewne już wiecie, że odbyła się tam premiera wizualnej repliki Syreny Sport. Legendarne zakręty Karowej, a na nich wspomnienie legendarnego samochodu. Czy jubileuszowa, 50. ...

dawno temu

Co łączy Porsche, FSO i Peugeota? Jedno zero

... czterocyfrowe SUV-y i minivany, ale ogólna zasada pozostała niezmieniona. Podobnego schematu chciały użyć dwie inne firmy: Porsche i FSO. ... prawników firmy z lwem w logo nie trzeba opuszczać Polski. Podobną zmianę wymusili na naszym rodzimym ...

dawno temu

Polska Syrena powróci, ale najpierw jako rajdówka!

... Miłośnicy polskiej motoryzacji od dawna czekają na wskrzeszenie którejś z naszych legend. Jedni liczą na powrót Warszawy, inni chcieliby zobaczyć nowego Malucha, a jeszcze inni tęsknią za Syreną ... W 2013 roku Kanadyjczyk, choć z pochodzenia ...

dawno temu

Syrena Meluzyna R na sprzedaż – znamy cenę!

... Choć do typowej wersji produkcyjnej Syreny Meluzyny jeszcze bardzo daleko, to już teraz można składać zamówienie na jej rajdową odmianę R, którą przygotuje dla was Paweł Dytko. ... . Nie tylko nadwozie, ale i kokpit mocno koresponduje z ...

dawno temu

Warszawa walczy o inwestora dla FSO - Magna Steyr bez podatków?

... W kwietniu informowaliśmy, że koncern Magna Steyr jest zainteresowany zakupem FSO i rozpoczęciem produkcji aut. Gigant z kanadyjskimi korzeniami montuje obecnie samochody m.in. dla Peugeota, BMW i Astona Martina. Zainteresowana ogromnymi ...

dawno temu

FSO wraca do życia - Magna zainwestuje w Polsce

... Od długiego czasu FSO stara się o pozyskanie nowego inwestora – kanadyjskiej firmy Magna. Mimo braku pomocy ze strony Ministerstwa Finansów z warszawskiej fabryki jeszcze w przyszłym roku wyjadą pierwsze samochody marek premium. ... Od długiego ...

dawno temu

FSO stoi...

... Jak podaje AutomotiveSuppliers właśnie przerwano produkcję w żerańskich zakładach FSO. Montaż zostanie wznowiony dopiero 22 czerwca. ... Jak podaje AutomotiveSuppliers właśnie przerwano produkcję w żerańskich zakładach FSO. Montaż zostanie ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie