Szef BMW ostro o europejskiej strategii dot. elektryków

Oliver Zipse, dyrektor zarządzający BMW, wskazał na luki w europejskiej strategii elektryfikacji transportu. Podkreślił też rosnące znaczenie Chin.

Oliver Zipse, chief executive officer of BMW AG, during the New World Energy Vehicle Congress (WNEVC) on day two of the Munich Motor Show (IAA) in Munich, Germany, on Wednesday, Sept. 6, 2023. Europe's automakers are showing off their latest battery-powered vehicles at the IAA Mobility car show this week as they try to challenge Tesla Inc. and fend off growing competition from China. Photographer: Krisztian Bocsi/Bloomberg via Getty ImagesOlivier Zipse
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Mateusz Lubczański

"Europa staje się otwarta na szantaż polityczny z zewnątrz, ponieważ stajemy się uzależnieni od dostaw surowców" – powiedział Zipse w rozmowie z "Handelsblatt". Według niego polityczny wymóg wycofywania silników spalinowych jest błędem. Surowców potrzebnych do budowy samochodów elektrycznych jest na Starym Kontynencie za mało. Chiny wykształciły cały łańcuch dostaw, którego Europa potrzebuje, jeśli chce przejść na napęd zeroemisyjny.

Dominację chińskich producentów było widać szczególnie na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Monachium, gdzie pojawiło się kilku kluczowych europejskich producentów oraz masa marek chińskich, jak np. BYD czy Geely (Polestar).

Samo BMW również wprowadza na rynek europejski samochody elektryczne (np. nowe BMW i5), dalej zakłada jednak sprzedaż spalinówek, a i pracuje też nad alternatywą w postaci wodorowych ogniw paliwowych (z wodoru tworzą prąd i wodę).

Zipse nie jest jedynym dyrektorem, który wyraża wątpliwości dot. elektryków. Obok Luki De Meo (Renault), który wskazał niedawno na przewagę Chińczyków, o ryzyku związanym z napędem elektrycznym mówili głośno Carlos Tavares (Stellantis) czy Akio Toyoda, który podkreślił znaczenie braków w infrastrukturze elektrycznej Japonii.

Wybrane dla Ciebie
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯