Świeca zapłonowa - jakim wymaganiom musi sprostać?

Świeca zapłonowa musi sprostać wielu wymaganiom. To od niej zależy rozruch silnika oraz jego równa praca we wszystkich zakresach obrotów. Świece zapłonowe wpływają także na osiągi auta i zużycie paliwa.

Świece zapłonoweŚwiece zapłonowe
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Bosch
Szymon Witkowski

Zapłon sprężonej mieszanki wewnątrz komory spalania inicjuje iskra, która przeskakuje na elektrodach świecy zapłonowej. Układ zapłonowy przetwarza prąd niskiego napięcia z akumulatora (lub alternatora) na prąd wysokiego napięcia aby zainicjować zapłon w komorze spalania poprzez iskrę na świecy. Iskra powstaje między elektrodą centralną, a elektrodą (bądź elektrodami) boczną.

Pierwsza z nich, zwana także elektrodą środkową, zasilana jest wysokim napięciem i umieszczona jest wewnątrz izolatora ceramicznego. Napięcie zapłonu dochodzi nawet do 40 000 V. Elektroda boczna podłączona jest do masy poprzez gwintowany korpus świecy. Służy on także do montażu świecy w nagwintowany otwór w głowicy silnika.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Jak widać, środowisko pracy świecy zapłonowej jest bardzo specyficzne. Oto najważniejsze wytyczne jakie musi spełnić:

  • musi zachowywać wysokie właściwości izolacyjne nawet w temperaturze 1000 stopni Celsjusza
  • musi posiadać wystarczającą odporność aby wytrzymać wahania ciśnienia w komorze spalania sięgające 100 bar
  • aby zapewnić bezawaryjną instalację, musi być wykonana z odpowiednio wytrzymałych materiałów odpornych na uszkodzenia mechaniczne oraz na procesy chemiczne, które przebiegają podczas spalania mieszanki paliwowo-powietrznej
  • musi być odporna na ogromne wahania temperatur - do komory spalania trafia \zimna\ mieszanka paliwowo-powietrzna, a opuszczają ją gorące gazy wydechowe
  • musi także odpowiednio sprawnie odprowadzać nadmiar ciepła na zewnątrz, aby nie nagrzewała się zbyt mocno, a jej temperatura nie przekroczyła granicy samozapłonu

W ciągu minuty pracy przeciętnego, czterocylindrowego silnika spalinowego, świeca zapłonowa generuje iskrę od 200 do 1500 razy, zależnie od prędkości wału korbowego. Czołowi producenci zapewniają niezawodność świec na ok. 20 milionów cykli. Daje to ok. 20 - 30 tys. km.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach