Lista stacji z paliwem złej jakości. Zobacz, gdzie uważać z tankowaniem
Od 14 stycznia do 31 października 2019 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził prawie 1700 badań stacji paliw i stacji zakładowych. Wyniki potwierdzają, że w niektórych województwach dalej jest sporo do poprawy.
02.12.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:10
Kiedy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadzał swoje pierwsze badanie w 2003 roku, norm jakościowych nie spełniało aż 30 proc. próbek. Srogie kary sprawiły, że od 2015 roku ten współczynnik utrzymuje się poniżej 3 proc.
Kontrola jakości odbywa się dwutorowo. W pierwszej grupie znajdują się stacje wybrane w sposób losowy. W drugiej z kolei znajdziemy punkty, które odnotowały skargi klientów, zostały wskazane przez organy ścigania czy też podczas poprzednich kontroli odnotowano na nich nieprawidłowości.
Dolnośląskie
Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe P.H.U. „Kol-Benz”, ul. Słupiecka 9B, 57-402 Nowa Ruda - benzyna, niewłaściwa stabilność oksydacyjna
Krystyna Pijarowska, Danuta Kraus - wspólnicy spółki cywilnej, 57-400 Nowa Ruda, ul. Kłodzka 46 - benzyna, pozostałość po destylacji
Podlaskie
Pronar, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 17-120 Brańsk, ul. Armii Krajowej 2 - olej napędowy, niska temperatura zapłonu
Zachodniopomorskie
Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe "Rolmasz", spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 76-150 Darłowo, ul. Dąbrowskiego 1 - olej napędowy, niewłaściwa stabilność oksydacyjna
"KGK", spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 75-017 Koszalin, ul. Szczecińska 55 - olej napędowy, niewłaściwa stabilność oksydacyjna
"Trans-Kay", spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka komandytowa, 70-893 Szczecin, ul. Przyszłości 13C - olej napędowy, niewłaściwa stabilność oksydacyjna.
"Hil-Gaz", 73-260 Pełczyce, ul. Chrobrego 52 - benzyna, niewłaściwy indeks lotności dla okresu przejściowego
Kujawsko-pomorskie
Firma Handlowo Usługowa - Adam Finc, 87-100 Toruń, ul. Polna 113 - olej napędowy, niewłaściwa zawartość siarki
EKO - TANK, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 86-134 Dolna Grupa 68A - benzyna, niewłaściwa prężność par
OLKOP, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 87-400 Golub-Dobrzyń, ul. PTTK 54A - olej napędowy, niewłaściwa stabilność oksydacyjna
Mazowieckie
Autopol, Michalski Motors Spółka Jawna, 09-100 Płońsk, ul. Mazowiecka 6A - olej napędowy, niewłaściwa stabilność oksydacyjna
EKOMAT, Stacja Paliw Mateusiak Spółka, Jasieniec 8, 95-514 Rybno - olej napędowy, niewłaściwa stabilność oksydacyjna
"Stacja Paliw Płynnych" Żyrów 47, 05-651 Chynów - olej napędowy, niewłaściwy skład frakcyjny
ATIP, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 05-074 Halinów, ul. Powstania Styczniowego 30 - benzyna, niewłaściwa prężność par
Wielkopolskie
Amic Polska, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 64-104 Leszno, ul. Konstytucji 3-go Maja - olej napędowy, niewłaściwa stabilność oksydacyjna
Przedsiębiorstwo instalacyjno-usługowe ROL-BAZ-PAL, spółka jawna, Sierszew 19A, 63-210 Żerków - olej napędowy niewłaściwa stabilność oksydacyjna
Lubuskie
Omega przedsiębiorstwo handlowo-usługowe spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 67-300 Szprotawa, ul.Kożuchowska 4 - olej napędowy, zawartość wody>1000
Łódzkie
Prim, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 98-200 Sieradz, ul. Sadowa 1 - niewłaściwy wynik badania działania korodującego na płytce miedzianej
Lubelskie
Przedsiębiorstwo dystrybucji paliw spółka jawna, 21-306 Czemierniki, ul. Parczewska 12 - niewłaściwy wynik badania działania korodującego na płytce miedzianej
Co to oznacza dla kierowcy?
Należy pamiętać, że na jakość paliw wpływają m.in. warunki przechowywania. Nieszczelności w instalacji powodują dostanie się powietrza do zbiornika, co przyspiesza jego degradację. Z kolei wilgoć wpływa na ich korozję. Nie bez znaczenia jest też obecność biokomponentów, które przejawiają skłonność do tworzenia osadów. Olej napędowy z takim składnikiem może szybciej mieszać się z estrami. Do tego jest silnie higroskopijny, a więc łatwiej następuje nawodnienie oleju.
Tankowanie niskiej jakości paliwa najczęściej daje o sobie znać w dłuższym okresie czasu. Najbardziej narażone są jednostki wysokoprężne wyposażone w układ wtryskowy Common Rail. Niewłaściwa odporność na utlenianie sprawi, że dysze wtryskiwaczy zostaną uszkodzone. Efekt to większe spalanie i nierówna praca silnika.
Problemem jest również niewłaściwy skład frakcyjny. Oznacza to, że paliwo nie jest odpowiednio zbalansowane, a proces spalania jest niepełny, przez co w jednostce napędowej pojawia się nagar. Zarówno on, jak i niewłaściwa temperatura zapłonu paliwa sprawią, że auto straci moc.
Przekroczenie normy zawartości siarki (więcej niż 10 mg na kilogram paliwa) spowoduje szybsze zużycie katalizatora. Ten pierwiastek ma również właściwości korozyjne.
Z kolei benzyna bezołowiowa może charakteryzować się niewłaściwą prężnością par. To parametr określający lotność substancji. Może się on różnić w zależności od tego czy paliwo jest zimowe (do 90 kPa), czy też letnie (do 60 Pa). Zbyt wysoka lotność sprawi, że korki parowe spowodują dławienie się jednostki napędowej.
Masz wątpliwości co do zakupów na stacji?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów udostępnia na swojej stronie formularz, na której możemy zgłosić swoje wątpliwości.