Sportowe auto na cztery sposoby. Rodzina Mini John Cooper Works

Czy sportowe auto musi mieć nadwozie typu coupé? Mini pokazuje, że nie. Dzisiaj rodzina John Cooper Works – czyli najmocniejsze modele z Oxfordu – składa się z czterech samochodów. Różnią się wyglądem, ale każdy z nich jest piekielnie szybki.

Mini Clubman to najnowszy członek rodziny JCWMini Clubman to najnowszy członek rodziny JCW
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Mini
Robert Lubański

Gdy w 1959 roku świat zobaczył pierwsze Mini, inżynier John Cooper widział w nim niewykorzystany potencjał. Twierdził, że małe auto mogło być bardziej sportowe, jednak jego twórca – Sir Alec Issigonis – był nieprzekonany. W końcu się złamał, a dwa lata po premierze bazowej wersji, na drogi wyjechał pierwszy Mini Cooper. Ta marka jest z nami do dziś.

Teraz jednak, jeśli chcesz naprawdę sportowego auta z Oxfordu, musisz sięgnąć dwa poziomy wyżej. To tam znajdują się modele z serii John Cooper Works, które są najostrzejszymi wersjami samochodów z Oxfordu. Hatch, Cabrio, Clubman i Countryman mimo wspólnego logo mają odmienny charakter, dzięki czemu każdy znajdzie coś dla siebie.

Zacznijmy od tego pierwszego. Trzydrzwiowy hatchback to najbardziej klasyczne auto w gamie Mini, a to nadwozie jest z nami od 60 lat. O ile stylistycznie samochód nawiązuje do swojego pierwowzoru, to z technicznego punktu widzenia zmienił się nie do poznania. Do napędu służy czterocylindrowy, dwulitrowy silnik o mocy 231 KM. Sprint do setki zajmuje 6,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 246 km/h w wersji z automatem.

Ten sam silnik można znaleźć w wersji Cabrio. Osiągi są trochę gorsze, ale ciągle fantastyczne (przyspieszenie do 100 km/h to 6,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 240 km/h). Ważniejsze jest, że dzięki otwieranemu dachowi można rozkoszować się genialnym dźwiękiem układu wydechowego w JCW. Brzmi niczym rajdówka, a przy redukcjach ochoczo strzela.

Przejdźmy do nowych modeli. Clubman to sześciodrzwiowe kombi, które od hatchbacka jest wyższe, szersze, dłuższe. Ma też większy rozstaw osi oraz bagażnik, dzięki czemu spokojnie może konkurować z autami kompaktowymi. Stąd też najnowsza wersja dostała spory zastrzyk mocy. Teraz dwulitrowa jednostka generuje 306 KM, które trafiają na obie osie za pośrednictwem 8-stopniowej skrzyni automatycznej. Efekt? Sprint do setki w czasie krótszym niż 5 sekund.

Ten sam układ napędowy znajdziemy w nowym Countrymanie JCW. To największy model w gamie Mini, który choć jest kompaktowym crossoverem, ciągle oferuje niepowtarzalne wrażenia z jazdy. Większa masa przełożyła się na osiągi, ale przyznacie, że 5,1 potrzebne sekundy na rozpędzenie się do 100 km/h to wynik wprost fantastyczny. Szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę, że w aucie mogą wygodnie podróżować 4 dorosłe osoby z bagażem.

Tak szeroka gama sprawia, że szukając maksymalnie sportowych wrażeń z jazdy, nie trzeba się ograniczyć. Zwróćcie uwagę, że żaden z tych wozów nie ma nadwozia typu coupé. To tylko kolejny dowód na to, że Mini lubi robić rzeczy po swojemu i wierzy w swoje decyzje.

Pomóż nam tworzyć Autokult!

Artykuł powstał przy współpracy z marką MINI

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟