Skorzystali przed zmianą przepisów. UE policzyła średnią emisję CO2 samochodów

Europejska Agencja Środowiska opublikowała dane dotyczące emisji dwutlenku węgla przez nowe samochody osobowe, kupione w 2024 r. W związku w obowiązującymi od początku 2025 r. ostrzejszymi zasadami dotyczącymi kar za CO2 nastąpił... wzrost średniej emisji. Droga do spełnienia unijnych norm jest jeszcze daleka.

Badanie emisji CO2 i zanieczyszczeń samochoduBadanie emisji CO2 i zanieczyszczeń samochodu
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Wzrost przed zaostrzeniem

Jak wynika z wyliczeń Europejskiej Agencji Środowiska (EAŚ), średni poziom emisji z zakupionych w 2024 r. jako nowych samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t wyniósł 106,8 g CO2/km. Jak informuje EAŚ, wynik nieznacznie podniósł się względem 2023 r. Może być to zaskakujące, bo przecież od 2025 r. obowiązują nowe, bardziej rygorystyczne limity narzucone przez władze Unii Europejskiej. Należało się więc spodziewać stopniowego obniżania średniej emisji. Jak się jednak okazuje, podobnie jak w 2019r. prawdopodobnie zarówno producenci, jak i nabywcy skorzystali z "ostatniej okazji" na wymarzone, spalinowe auto.

Jakie w obliczu nowych danych są perspektywy dla producentów aut? Z pewnością mają oni dużo do zrobienia. Od 2025 r. w życie wszedł nowy limit średniej emisji CO2 floty aut sprzedawanych przez producentów. Granica wynosi 93,6 g CO2/km. Już na pierwszy rzut oka widać, że zadanie nie będzie łatwe. Przekroczenie unijnego limitu będzie oznaczało dla producenta kary finansowe. Będzie to 95 euro za każdy gram powyżej limitu od każdego sprzedanego samochodu. W maju UE złagodziła przepisy. Limit pozostał, ale producenci będą rozliczani nie za każdy rok, tylko za pierwsze trzy lata łącznie. Ma to pozwolić na nadrobienie w kolejnych latach przez tych producentów, którzy w 2025 r. nie zmieszczą się w limicie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy C‑HR, teraz z plusem. Toyota pokazała kolejną wersję hitu

A co trzeba zrobić, by osiągnąć unijną granicę emisji? Poziom wydostającego się z rury wydechowej dwutlenku węgla zależy od spalania. Im jest ono niższe (przynajmniej w laboratoryjnym cyklu WLTP), tym niższa katalogowa emisja. Dla producenta samochodów ważne jest więc, by sprzedawać możliwie dużo aut elektrycznych (wynik zerowy) i hybryd plug-in (średnia emisja wg norm na poziomie kilkunastu g CO2/km). Do jakiego dokładnie miksu rodzajów sprzedawanych aut muszą dążyć producenci? Prezentują to szczegółowe dane

Liczby pokazują cel

Spośród europejskich państw zawartych w raporcie Europejskiej Agencji Środowiska, najbliżej unijnego limitu była w 2024 r. Francja, gdzie średnia emisja wyniosła 94,1 g CO2/km. W 2024 r. we Francji zarejestrowano:

  • 1128337 samochodów benzynowych (62,2 proc.),
  • 301086 samochodów elektrycznych (16,6 proc.),
  • 156535 diesli (8,6 proc.),
  • 141529 samochodów hybrydowych plug-in (7,8 proc.),
  • 58145 samochodów na LPG (3,2 proc.),
  • 27001 samochodów na paliwo E85 (1,5 proc.).

Średni europejski miks pod względem napędu dla nowych samochodów w 2024 r. przedstawiał się zaś następująco:

  • samochody benzynowe: 59,8 proc.,
  • samochody wysokoprężne: 15,1 proc.,
  • samochody elektryczne: 14,5 proc.,
  • samochody hybrydowe plug-in: 6,8 proc.,
  • samochody na LPG: 3,0 proc.,
  • hybrydy z silnikiem Diesla: 0,4 proc.,
  • samochody na benzynę 85: 0,3 proc.

Jak jednak wiadomo, średnia nie zawsze dobrze odzwierciedla sytuację w każdym kraju. Na przykład wg danych EAŚ, w 2024 r. w Polsce samochody elektryczne stanowiły zaledwie 1,5 proc. rejestracji. Z drugiej jednak strony w samochodach określonych przez EAŚ jako benzynowe wliczono również tradycyjne hybrydy (HEV). W efekcie udział aut benzynowych wyniósł u nas 79,8 proc.

Wybrane dla Ciebie
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony