Skandynawia przeciwko Tesli. Sytuacja wymknęła się marce spod kontroli

Najpierw Szwecja, potem Finlandia, a potem reszta krajów skandynawskich. Strajk wymierzony w Teslę nabrał gigantycznych rozmiarów i nie wygląda na to, by szybko się zakończył.

Electric vehicles (EV) outside the Tesla Inc. automobile service center in Segeltorp, Sweden, on Tuesday, Dec. 5, 2023. Tesla's deliveries to Sweden are at risk of being blocked from across the Nordic region after unions asked their neighboring peers to bolster their weeks-long strike. Photographer: Erik Flyg/Bloomberg via Getty ImagesTesle zostały uziemione w Szwecji, do strajku dołącza reszta Skandynawii
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Kamil Niewiński

27 października 2023 r. pracownicy szwedzkiego związku zawodowego IF Metall rozpoczęli strajk przeciwko Tesli, żądając od producenta zbiorowych negocjacji w sprawie nowych umów. Protesty rozpoczęły się od raptem kilku portów, które odmówiły rozładunku i załadunków samochodów tej marki. Nieugiętość Tesli, co miało być poleceniem bezpośrednio od Elona Muska, sprawiła jednak, że sytuacja błyskawicznie eskalowała.

Najpierw do strajku dołączyły kolejne porty, a następnie związkowcy z innych branż. Najbardziej uporczywy okazał się strajk listonoszy. To oni bowiem dostarczają w Szwecji nowe tablice rejestracyjne. Przestali więc wydawać je właścicielom tesli, co sprawiło, że nowe auta zostały uziemione.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pościg za nieprzytomnym kierowcą tesli. Samochód pędził na autopilocie

Tesla, zamiast negocjować, postanowiła dolać oliwy do ognia — pozwała PostNord Sverige, czyli szwedzkiego operatora pocztowego. 7 grudnia jednak media obiegła informacja, że producent przegrał proces, a to oznaczało zielone światło do kontynuowania strajku. Wieść ta wywołała jednak reakcję łańcuchową.

Niemal natychmiast po ogłoszeniu wyroku do strajku dołączył bowiem związek zawodowy z Finlandii. Był to jednak ostatni kraj nordycki, który włączył się do protestu. 5 grudnia blokadę portów dla Tesli ogłosili Duńczycy, zaś dzień później dostawy zablokowali pracownicy w Norwegii. Do kompletu brakuje tylko Islandii.

Sytuacja Tesli jest patowa. Polityka braku ustępstw sprawiła, że zamiast czterech szwedzkich portów paraliż dotyczy już całego, kluczowego dla Amerykanów regionu Europy. Swój niepokój wyrażają również znaczący inwestorzy marki z Norwegii i Danii. Apelują oni do Muska i spółki, podkreślając, że prawem pracowników jest dostęp do zbiorowych negocjacji.

Oczekujemy, że firmy, w które inwestujemy, będą przestrzegać podstawowych praw człowieka, w tym praw pracowniczych. W 2022 roku poparliśmy wniosek innych akcjonariuszy Tesli, w którym zwróciliśmy się do firmy o wprowadzenie polityki poszanowania prawa do organizowania się  napisał w swoim oświadczeniu dla Reutersa Norges Bank Investment Management, siódmy największy udziałowiec Tesli.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów