Silnik zaczyna szaleć i ulega zatarciu. Awarii można uniknąć

Jedna z najbardziej spektakularnych awarii w samochodach to rozbieganie silnika Diesla. Nawet awarie takie jak urwanie korbowodu nie prezentują się tak widowiskowo. Charakterystyczne objawy to ogłuszający hałas, dym i wycie silnika, które mogą kończyć się jego awarią, a czasem nawet pożarem. Kiedy już się zacznie, zatrzymanie tego jest niezwykle trudne.

Zdjęcie przykładowe
Zdjęcie przykładowe

05.11.2024 16:15

Warto podkreślić, że rozbieganie diesla to dość rzadka usterka i może się zdarzyć jedynie w niektórych silnikach, co jest związane z konstrukcją układu dolotowego i systemem gaszenia silnika. Przyczyną rozbiegania jest przenikanie oleju silnikowego do komór spalania przez układ dolotowy, które powoduje samozapłon. Olej przedostaje się tam zazwyczaj przez zużytą turbosprężarkę.

Jak przebiega proces rozbiegania diesla?

Chociaż normalnie diesel spala olej napędowy, w przypadku rozbiegania zużywa dodatkowo olej silnikowy. Nawet po odcięciu dopływu paliwa przez wyłączenie, silnik nadal pracuje na oleju silnikowym, który spala się dzięki wysokiej temperaturze.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Problemem jest niekontrolowane spalanie oleju silnikowego, które przyspiesza pracę silnika. Diesel do zapłonu mieszanki nie potrzebuje świec zapłonowych, co oznacza, że wyłączenie kluczykiem nie jest skuteczne. Dla silnika paliwem staje się olej silnikowy. Im dłużej silnik w ten sposób pracuje, tym szybciej się zużywa, a jednocześnie przyspiesza z powodu rosnącego dawkowania oleju. Elektroniczna kontrola prędkości obrotowej nie działa, co powoduje nadmierne nagrzewanie się i może skończyć się zatarciem jednostki.

Jak rozpoznać, że diesel się rozbiegnie?

Jeśli jeżdżąc dieslem dostrzegasz, że silnik sam przyspiesza, szczególnie na biegu jałowym, to może być początek rozbiegania. Warto reagować szybko, zanim minie kilka sekund, kiedy może być już za późno.

Jak zatrzymać rozbieganego diesla?

Pewne silniki po wyłączeniu kluczyka mimo rozbiegania mogą przestać działać, ponieważ ich system gaszenia blokuje dopływ powietrza w dolocie, a to powietrze jest niezbędne do kontynuacji pracy. Jeżeli to nie działa, trzeba będzie podjąć ręczne kroki.

Istnieją dwie metody wyłączenia silnika, ale jedna jest bardziej zalecana: Pierwsza, mniej polecana, polega na fizycznym zablokowaniu dopływu powietrza, co jest skomplikowane i niebezpieczne, wymagające znajomości budowy silnika.

Druga metoda polega na wykorzystaniu układu napędowego do zduszenia silnika: Użyj wysokiego biegu, np. czwartego, a następnie włącz sprzęgło, trzymając jednocześnie naciśnięty pedał hamulca. To zablokuje silnik. Istnieje ryzyko uszkodzenia sprzęgła lub koła dwumasowego, ale lepsze to niż całkowite zniszczenie silnika. Przypomnij sobie, że główną przyczyną rozbiegania jest zużyta turbosprężarka, która kosztuje mniej niż naprawa całego silnika.

Jak zatrzymać rozbieganego diesla z automatem?

Problem pojawia się w przypadku automatycznych skrzyń biegów, gdzie brak jest możliwości stałego zasprzęglenia, a wybór przełożenia, które mogłoby zatrzymać silnik, jest ograniczony. Wybór D lub R i nacisk hamulca raczej zniszczy przekładnię niż zatrzyma silnik. Dlatego zaleca się włączenie pozycji P i przygotowanie gaśnicy, trzymając maskę otwartą. Jest szansa na ugaszenie ewentualnego pożaru.

Jak zapobiec rozbieganiu diesla?

Podstawą jest regularna konserwacja silnika. Jeśli odkryjesz, że turbosprężarka przepuszcza olej do układu dolotowego, musisz rozwiązać ten problem, co może wymagać regeneracji lub wymiany turbosprężarki.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)