Podkomisja przyjęła poprawki ws. mandatów. Niektóre kary mają być niższe niż zakładano
Podkomisja specjalna obradowała nad nowelizacją ws. mandatów. Wśród przyjętych poprawek znalazły się m.in. niższa kara za przekroczenie prędkości o 30 km/h czy likwidacja ulgi za opłacenie mandatu na miejscu. A to nie koniec potencjalnych zmian.
21.10.2021 | aktual.: 14.03.2023 14:42
20 października w Sejmie prowadzone były prace dotyczące głośnych w ostatnich miesiącach zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja zakłada przede wszystkim duże podwyżki mandatów i kar m.in. za przekraczanie prędkości, prowadzenia pod wpływem alkoholu czy bagatelizowania zakazu wyprzedzania na przejściu dla pieszych.
Obrady dotyczyły propozycji poprawek, które wpłynęły ze strony instytucji oraz polityków. Podczas sesji Rafał Weber, wiceminister infrastruktury, wskazał, że resort jest w stanie stworzyć zamknięty katalog wykroczeń, za których popełnienie maksymalna grzywna sądowa będzie wynosiła 30 tys. zł. Poruszony został także temat kar za tamowanie ruchu.
Tu wiceminister zwrócił uwagę, że należy rozdzielić je na tamowanie związane z demonstracjami, a tamowanie przez pojazdy w związku z wypadkiem i robieniem zdjęć lub nagrywaniem filmów przez kierowców. W tej drugiej sytuacji, grzywny miałyby być surowsze. Weber wspomniał także o dwukrotnie wyższej karze dla kierowców jeżdżących pod wpływem alkoholu w przypadku recydywy.
Wśród proponowanych zmian przyjęte zostało m.in. obniżenie zakładanego mandatu za przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h z 1500 do 800 zł. Za taką zmianą opowiadał się m.in. Rafał Weber. Co więcej, przyjęta została także poprawka o odrzucenie pierwotnego zapisu, który zakładał 10-procentową ulgę, jeśli kierowca zdecyduje się opłacić mandat na miejscu. Kolejną przyjętą poprawką jest odebranie uprawnień kierowcom za manipulacje przy tachografach. Niestety taka praktyka jest bardzo częsta w Polsce, dlatego konieczne są radykalne zmiany.
Głośno komentowaną i wyczekiwaną przez niektóre środowiska poprawką, która została przyjęta, jest powiązanie wysokości opłaty za OC z liczbą punktów karnych danego kierowcy. Chociaż pierwotnie zakładany termin wejścia w życie zmian, określony na 1 grudnia 2021 r., jest już praktycznie niemożliwy, zmiany i tak mogą wejść w życie stosunkowo szybko.
Obecnie zakładanym terminem jest 1 stycznia 2022 r., choć może on jeszcze ulec zmianie. Teraz przyjęte poprawki trafią do Komisji Infrastruktury, gdzie będą dalej procedowane.