Rozprawić się z rekordami – Nardò Highspeed Test 2011
Już po raz kolejny dziennikarze magazynu Auto Motor und Sport wraz z kilkoma tunerami pojawili się na włoskim torze Nardò. Zaproszonymi gośćmi byli przedstawiciele firm: 9ff, G-Power, Mathilda, MKB, MTM i SpeedART. Cel – pojechać jak najszybciej.
23.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:03
Oczywiście „jak najszybciej” dla każdej z firm znaczyło co innego. Scirocco Mathlidy miało się rozpędzić do 310 km/h, Cayenne SpeedARTa zbliżyć się do 300 km/h, zespół MKB chciał sprawdzić jak szybko pojedzie ich turbodoładowany Mercedes SLR, MTM chciało się dowiedzieć, czy 500 KM to wystarczająco dużo, by Audi A1 przekroczyło 300 km/h, G-Power badało możliwości swojego BMW M3, a ekipa 9ff chciała wreszcie przekroczyć 400 km/h na Nardò. Zacznijmy od najwolniejszego auta podczas tej imprezy.
SpeedART Cayenne Turbo Titan EVO-XL 560
Pracownicy SpeedARTa od razu wiedzieli, że nie poprawią wyników Brabusa i TechArta (oba osiągnęły 322 km/h). Nie spodziewali się też, że przekroczą choćby 300 km/h, ale chcieli jak najbardziej zbliżyć się do tej prędkości.
Narzędziem miało być Cayenne Turbo z wzmocnionym o 60 KM silnikiem i sportowym układem wydechowym. Auto jest lżejsze od fabrycznego wozu o około 100 kg i wyposażone w pakiet spojlerów oraz wielkie 21-calowe koła, których felgi wzorem przypominają te zastosowane w prototypie Porsche 918 Spyder.
Warte 132 tysiące euro Cayenne rozpędziło się do 284 km/h. To sporo, ale do najlepszych jeszcze bardzo daleko.
Dane techniczne:
- Typ: V8, 90supo/sup
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Objętość skokowa: 4806 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 560 KM przy 6100 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 116,52 KM/l (seryjny – 104,04 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 790 Nm przy 3700 obr./min
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 390 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 358 mm
- Opony przednie: 295/35 R 21
- Opony tylne: 295/35 R 21
Masy i wymiary:
- Masa własna: Ok. 2145 kg
- Stosunek masy do mocy: Ok. 3,83 kg/KM (seryjny – 4,49 kg/KM)
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,20 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 14,40 s
- Prędkość maksymalna: 284,0 km/h
Cena samochodu: 132 500 euro
Mathilda Scirocco GT-R1
Mathilda Racing to dość młoda firma, ale jej pracownicy mają spore ambicje. Najnowszym ich dziełem jest Volkswagen Scirocco R ze zmodyfikowanym przez HGP 2-litrowym silnikiem o mocy 450 KM.
Samochód miał w najgorszym przypadku przekroczyć 300 km/h, a docelowo rozpędzić się do 310 km/h. Stanęło jednak na 293,7 km/h, bo w przewodzie doprowadzającym powietrze do turbosprężarki zrobiła się dziura, co doprowadziło do spadku obrotów z 7400 do 7000 obr./min, a w efekcie uniemożliwiło wykonanie planu.
Dane techniczne
- Typ: R4, EA113
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 450 KM przy 7400 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 226,82 KM/l (seryjny – 133,57 KM/l)
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane MOV’IT, średnica 370 mm, 6-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 310 mm
- Koła przednie: 9,5 x 18″ ATS GTR
- Koła tylne: 9,5 x 18″ ATS GTR
- Opony przednie: 265/35 R 18 lub 255/35 R 18
- Opony tylne: 265/35 R 18 lub 255/35 R 18
Masy i wymiary:
- Długość: 4248 mm
- Szerokość: 1820 mm
- Rozstaw osi: 2578 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,80 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 17,60 s
- Prędkość maksymalna: 293,7 km/h
Cena samochodu: Ok. 80 000 euro
MTM A1 Nardò Edition
Malutkie Audi seryjnie może poszczyć się mocą 185 KM, natomiast to przerobione przez MTM ma aż 500 KM. Taka moc rodzi się w 2,5-litrowym silniku z turbodoładowaniem pochodzącym z Audi TT RS. Napęd jest przekazywany tylko na przód, a między przednimi kołami znajduje się mechanizm różnicowy Drexlera.
MTM w A1 nieco poszerzyło błotniki, a 19-calowe koła osłoniło tarczami zmniejszającymi opory powietrza przy wysokich prędkościach.
Tak przygotowany maluch pomknął tyle, ile wynosi prędkość maksymalna słynnego Ferraro F40, czyli aż 324 km/h.
W ten sposób MTM sprzątnęło rekord Mathildzie sprzed nosa. Pracownicy tej ostatniej firmy chcieli, (osiągając 310 km/h Scirocco) pokazać, że dysponują najszybszym autem z napędem na przednie koła. Teraz Mathilda ma jeszcze bardziej pod górkę niż do tej pory.
Dane techniczne
- Typ: R5
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2498 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 500 KM przy 6900 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 200,16 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 600 Nm przy 4000 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napęd: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 376 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, średnica 288 mm
- Koła przednie: 19”
- Koła tylne: 19”
- Opony przednie: 235/30 R 19
- Opony tylne: 235/30 R 19
Masy i wymiary:
- Długość: 3954 mm
- Szerokość: 1740 mm
- Rozstaw osi: 2469 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,50 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 14,40 s
- Przyspieszenie 0-300 km/h: 51,30 s
- Prędkość maksymalna: 324,0 km/h
Cena samochodu: 87 360 euro
G-Power M3 SK II „Sporty Drive”
Do 420-konnego 4-litrowego 8-cylindrowca MTM dołożyło jeszcze 150 KM, a wszystko po to, by móc uzyskać jak największą prędkość we Włoszech. Wyciśnięcie dodatkowej mocy było możliwe dzięki użyciu sprężarki mechanicznej ASA T1-522 oraz zastosowaniu innych zmian mechanicznych.
Zmieniło się też co nieco zawieszenie i hamulce. G-Power alternatywnie oferuje też ceramiczne tarcze hamulcowe.
W czasie pomiaru prędkości M3 SK II spisywało się lepiej niż ktokolwiek mógł się spodziewać. GPS wyświetlił prędkość 333,29 km/h, co jest wynikiem co najmniej bardzo dobrym, szczególnie że BMW nie było jakoś szczególnie przygotowywane pod osiąganie jak najwyższej prędkości (inaczej niż to było z bolidem 9ff).
Pracownicy byli za to nieco rozczarowani wynikami przyspieszeń, w szczególności sprintem do 100 km/h, który według nich trwał „aż” 4,40 s. „Dwie paki” na liczniku pojawiały się po 12,90 s. Już po teście okazało się, że winny był zepsuty włącznik kickdownu.
Dane techniczne
- Typ: V8
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3999 cmsup3/sup
- Doładowanie: Kompresor ASA T1-522
- Moc maksymalna: 570 KM przy 7800 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 142,54 KM/l (seryjny – 105,03 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 565 Nm przy 4400 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Typ napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 396 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
- Koła przednie: 19”
- Koła tylne: 19”
- Opony przednie: 245/35 R 19
- Opony tylne: 265/35 R 19
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1675 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,94 kg/KM (seryjny – 3,99 kg/KM)
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,40 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 12,90 s
- Przyspieszenie 0-300 km/h: 42,10 s
- Prędkość maksymalna: 333,29 km/h
Cena samochodu: 103 575 euro
MKB SLR McLaren
Niemiecki tuner chciał się dowiedzieć, co będzie mógł osiągnąć Mercedes-Benz SLR McLaren, gdy jego 5,4-litrowy motor V8 będzie poganiany nie kompresorem, tylko dwiema turbosprężarkami. Nowe urządzenia wspomagające ładują z ciśnieniem 1,5 bara, a to oznacza, że umieszczona z przodu wzdłużnie jednostka napędowa generuje aż 1028 KM! To największa moc w tegorocznym teście.
Równie imponująco wygląda białe matowe nadwozie, gdzieniegdzie tylko ujawniające kompozytową plecionkę, z której wykonano elementy karoserii. Po bokach wystają nie po 3 jak w wozie seryjnym, a po 2 rury wydechowe.
MKB celowało w 360 km/h, zatem zmuszone było zmniejszyć (wydłużyć) przełożenie przekładni głównej.
Próby nie przyniosły rozstrzygnięcia czy auto da radę osiągnąć te 360 km/h, bo przy 350 km/h wariowała elektronika. W końcu silnik zaczął pracować w trybie awaryjnym. Podobny problem miało 9ff ze swoim 911 Turbo TR 1000, w którym zgłupiał kontroler ESP.
Kosztujący ponad 600 tys. euro SLR był najdroższym wozem w tegorocznym porównaniu.
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: SOHC, 3 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 5439 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 1028 KM przy 5800 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 189,01 KM/l (seryjny – 115,10 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 1300 Nm przy 3700 obr./min
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, automatyczna AMG SpeedShift
- Typ napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 370 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
- Koła przednie: 19”
- Koła tylne: 20”
- Opony przednie: 265/35 R 19
- Opony tylne: 345/30 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1747 kg
- Stosunek masy do mocy: 1,70 kg/KM (seryjny – 2,79 kg/KM)
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 350 km/h
Cena samochodu: 610 065 euro
9ff 911 GT3 Bioethanol
Tuner z Dortmundu po raz kolejny przymierzał się do przekroczenia 400 km/h. Poprzednie próby kończyły się porażkami. Dwa lata temu źle działające ESP nie pozwalało rozpędzić się do prędkości większej niż 375 km/h, a w zeszłym roku 1200 KM wystarczyło na rozpędzenie się do „zaledwie” 387 km/h.
W tym roku Jan Fatthauer przystosował silnik do etanolu i zmniejszył moc z 1200 do 900 KM. Czy to ma sens? W dużym stopniu tak, bo tuner przeprojektował nadwozie optymalizując je pod względem aerodynamiki (zasłonięto m.in. tylne koła).
Podczas weekendu testowego inżynierowie eksperymentowali z różnymi rozmiarami i konfiguracjami tylnego spojlera. Jedne dawały zbyt mały docisk i auto wynosiło ku bandzie, a inne zbyt duży i auto nie osiągało spodziewanej prędkości.
W końcu udało się dobrać optymalne rozwiązanie, ale i tak GT3 nie osiągnęło 400 km/h. Stanęło na 391,2 km/h. To rekord wszechczasów na Nardò, ale to nie to, co chcieli osiągnąć pracownicy 9ff.
Prawdopodobnie na prostym torze w Papenburgu bolid rozpędziłby się do upragnionej prędkości, włoski owal stawia jednak większe wymagania. Możliwe, że 400 km/h zostanie złamane na Nardò dopiero, gdy 9ff pojawi się z GT9-R.
Dane techniczne
- Typ: B6, M97/70S
- Ustawienie: Z tyłu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3996 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwie turbosprężarki F1200
- Moc maksymalna: 900 KM przy 7250 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 225,23 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 1100 Nm przy 4800 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 19″
- Koła tylne: 19″
- Opony przednie: 235/35 R 19
- Opony tylne: 325/30 R 19
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,80 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 8,70 s
- Przyspieszenie 0-300 km/h: 19,30 s
- Prędkość maksymalna: 391,2 km/h
Cena samochodu: Ok. 328 000 euro[block position="inside"]7597[/block]
Źródło: AMuS