Rodzaje olejów silnikowych. Czym kierować się przy ich wyborze?

Podstawą dobrego zabezpieczenia silnika jest olej. Ten magiczny płyn odpowiada nie tylko za prawidłowe smarowanie silnika, ale także za jego oczyszczanie,  a nawet za chłodzenie. Jeśli wymieniając olej nie zadbamy o to, żeby kupić produkt odpowiednio przystosowany do naszego samochodu to w najbliższym czasie możemy spodziewać się zatarcia silnika.

Rodzaje olejów silnikowych. Czym kierować się przy ich wyborze?
Artur Kuśmierzak

01.09.2010 | aktual.: 02.10.2022 21:30

Podstawą dobrego zabezpieczenia silnika jest olej. Ten magiczny płyn odpowiada nie tylko za prawidłowe smarowanie silnika, ale także za jego oczyszczanie,  a nawet za chłodzenie. Jeśli wymieniając olej nie zadbamy o to, żeby kupić produkt odpowiednio przystosowany do naszego samochodu to w najbliższym czasie możemy spodziewać się zatarcia silnika.

Zanim zabierzemy się do zakupu nowego oleju musimy sprawdzić w instrukcji jaką powinien mieć lepkość, która określa tarcie wewnętrzne cząsteczek tego oleju, czyli inaczej mówiąc jego gęstość. Wartość ta nie do końca określa nam jak dobry, albo jak słaby jest dany olej.

Lepkość cieczy powinniśmy dobierać wedle zaleceń producenta naszego samochodu. Parametr ten określany jest w następujący sposób 15W-40, gdzie liczba „15” oznacz lepkość zimową, a „40” letnią. W przypadku gęstości zimowej, im cyfra niższa tym olej pozostaje bardziej płynny.

Obraz

Jak ma się to do użytkowania? Otóż, wartość ta ma wpływ głównie na odpalanie silnika w niskich temperaturach. Jeżeli kupimy olej o wyższej lepkości zimowej wówczas będziemy mieli problemy z uruchomieniem silnika na mrozie, musimy jednak pamiętać, żeby wybierając ciecz trzymać się skali wyznaczonej przez producenta w instrukcji obsługi.

W przypadku lepkości letniej sprawa przedstawia się następująco, im lepkość wyższa tym stabilniejsza gęstość oleju w wyższych temperaturach. Co to znaczy? Jeśli kupimy olej o niskiej lepkości letniej wówczas możemy spodziewać się, że ciecz szybciej straci swoje właściwość, a co za tym idzie może zmniejszyć się jej poziom w zbiorniku. W konsekwencji zmuszeni będziemy go uzupełnić.

Choć zwykle producenci aut wyraźnie określa lepkość oleju, którą powinniśmy zakupić to czasem zdarza się, że dopuszczają stosowanie produktów o różnych lepkościach. Które wybrać? W przypadku gęstości zimowej, powinniśmy wybierać olej z możliwie najniższą jej wartością. Natomiast jeżeli chodzi o lepkość letnią to już nie jest tak prosto, im wartość niższa, tym olej jest bardziej energooszczędny, wyższe wartości z kolej pozwalają lepiej chronić silnik przy wysokich przeciążeniach.

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy zakupie? Posiadacze samochodów z filtrem cząstek stałych, powinni sprawdzić ilości wydzielanej sadzy podczas spalania. Jeśli bowiem kupią olej wydzielający wysoką ilość sadzy będą musieli liczyć się z szybkim zatkaniem takiego filtra, którego wymiana potrafi kosztować nawet 10 000 złotych.

Najważniejszym podziałem olejów jest jednak ich baza, czyli to z czego są zrobione. Obecnie na rynku dostępne są 3 rodzaje olejów, które dzielimy na mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne.

Jak to rozumieć? Produkty mineralne teoretycznie przeznaczone są do starszych aut. Ich główną zaletą jest to, że w nie obciążają uszczelnień silnika, które po kilku latach mogą nie być w najlepszej kondycji. Niestety mają liczne mankamenty. Dość szybki spadek lepkości i wydajność to nie jedyne wady olejów mineralnych. Największym z nich są problemy z odpaleniem auta w zimie. Warto jednak dodać, że współczesne produkty i tak o niebo przewyższają te sprzed kilkunastu lat, które potrafiły doprowadzić silniki do ruiny.

Obraz

Kolejna grupa olejów, to ciecze półsyntetyczne, które są pewnego rodzaju kompromisem pomiędzy produktami syntetycznymi, a mineralnymi. Tak naprawdę, nie są to półsyntetyki w znaczeniu dosłownym, dlatego, że zwykle w skład takiej cieczy wchodzi około 70 % bazy mineralnej i 30 % syntetycznej. Oleje tej grupy również skierowane są głównie do aut starszych, ale tylko do tych które nie mają wysokich wymagań jeżeli chodzi o smarowanie. Produkty tej grupy są nieco bardziej odporne na szybkie starzenie, a ponadto nie obciążają uszczelnień silnika, w takim stopniu jak syntetyki.

Obraz

Następną, ostatnią już grupą olejów są syntetyki. Charakteryzują się najwyższą jakością spośród wszystkich trzech przedstawianych grup. Ponadto znoszą duże obciążenia termiczne, a ich lepkość w skrajnych temperaturach zmienia się wyłącznie w nieznacznym stopniu. W tej grupie występują również oleje specjalistyczne np. sportowe, które niestety nieco zmniejszają moc, ale za to doskonale znoszą ostre traktowania silnika. Na rynku dostępne są także oleje z przeznaczeniem do silników diesla, a nawet przyjazne filtrom cząstek stałych DPF.

Pamiętajmy jednak o tym, że nawet najlepszy olej nie pomoże, jeśli zaniedbamy jego wymianę.  Nie możemy też zapomnieć o nowym filtrze, bez którego zabieg ten na wiele się nie zda. Dodatkowo, aby uniknąć przykrych niespodzianek w postaci zatarcia silnika z powodu małej ilości oleju w zbiorniku, sprawdzajmy jego poziom co 1000 km na zimnym silniku i płaskiej powierzchni !!!

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (46)