Paliwo premium: przestroga dla właścicieli starszych aut

Paliwa premium, promowane jako lepsze, mogą być bardziej szkodliwe niż pożyteczne, zwłaszcza dla starszych silników o dużym przebiegu – ostrzegają specjaliści od napraw. Stosowanie takich paliw może skrócić żywotność tych silników, zamiast ją wydłużyć.

Masz stare auto, lej zwykłe paliwo. Szkoda pieniędzy na premium, a możesz nawet zaszkodzić silnikowi.Masz stare auto, lej zwykłe paliwo. Szkoda pieniędzy na premium, a możesz nawet zaszkodzić silnikowi.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Specjaliści z branży motoryzacyjnej mają podzielone zdanie na temat paliw premium. Nie podzielają oni entuzjazmu firm paliwowych. Chociaż testy ADAC wykazują, że zużycie paliwa może spaść o 1-5 proc., to w Polsce cena tych paliw jest wyższa o ponad 10 proc. Poprawę wydajności można traktować bardziej jako teorię, bo niewielu kierowców korzysta z pełnej mocy swoich silników.

– To, co powinno pomóc, może wręcz zaszkodzić samochodom z dużym przebiegiem. Dodatki myjące i uszlachetniające obecne w paliwach premium mogą wypłukiwać nagromadzone w silniku zanieczyszczenia, które następnie mieszają się z olejem w misce olejowej. Chociaż mogłoby się wydawać, że to dobrze, bo silnik będzie czystszy, a olej jest regularnie wymieniany, to jednak wypłukane w ten sposób zanieczyszczenia zmniejszają szczelność tłoka w cylindrze. Skutkiem tego jest obniżenie stopnia sprężania, co z kolei redukuje moc silnika zamiast ją zwiększać. Co więcej, detergenty w paliwach premium mogą wypłukiwać zanieczyszczenia z układu paliwowego, co może prowadzić do uszkodzenia wtryskiwaczy - mówi Adam Lehnort, ekspert z ProfiAuto Serwis.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kia EV4 i garść nowości. Najdziwniejszy sedan na rynku?

Paliwa premium i te z wyższą liczbą oktanową są szczególnie niewskazane dla silników bez czujnika spalania stukowego. Dotyczy to przede wszystkim jednostek z lat 90. i starszych.

Adam Lehnort zwraca uwagę, że paliwa premium zawierają dodatki przeciwstukowe, które chronią tłoki i zawory przed wypaleniem oraz potencjalnym uszkodzeniem głowicy silnika w wyniku spalania stukowego. Jeśli jednak silnik nie ma czujnika spalania stukowego, wyższa liczba oktanowa paliwa może spowolnić proces spalania na tyle, że moc silnika nie tylko nie wzrośnie, ale może się obniżyć.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇