Porsche 918 Spyder przechodzi do historii
Fani Porsche powiedzą, że model 918 Spyder to pojazd, który wprowadził markę w nową erę hybrydowych supersamochodów i jest najlepszym sportowym autem wszech czasów. Przeciwnicy mogą go uznać za największy bubel w historii marki. Jedni i drudzy mogą mieć rację, ale faktem jest, że 918 Spyder przechodzi do historii jako najszybsze drogowe Porsche.
22.06.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:55
Porsche kończy produkcję modelu 918 Spyder. Ostatnia 918 sztuka produkcyjna wyjechała z fabryki i więcej nie wyjedzie. Znając stanowcze podejście Niemców do tego co powiedzą, raczej nie należy oczekiwać jeszcze kilkudziesięciu „ostatnich” wersji specjalnych, finalnych, rocznicowych czy „oddających hołd modelowi”.
Porsche 918 Spyder został zaprezentowany w 2010 roku, a do produkcji trafił po 3 latach od premiery auta koncepcyjnego. Producent z Zuffenhausen pokazał światu, że hybrydowy pojazd może dawać większą frajdę z jazdy niż samochody z mocarnymi silnikami V12. Od momentu powstania 918 Spyder, również takie marki jak Ferrari, McLaren czy Koenigsegg dołączyły do grona superaut z napędem hybrydowym. Na chwilę obecną nie wiemy nic na temat następcy 918 Spyder. Wiemy jednak, że dzięki doświadczeniom zdobytym przy 918 Spyder, Porsche niedługo zaprezentuje hybrydowe 911.
Rekordzista…
Samochód imponuje do dziś osiągami i parametrami. 4,6-litrowy motor V8 oraz dwa silniki elektryczne generują razem moc 887 KM przy 8700 obr./min oraz moment obrotowy 1280 Nm przy 1000 obr./min. Napędzany na tylną oś poprzez 7-stopniową przekładnię PDK pojazd rozpędza się do 100 km/h w 2,6 s* i do 200 km/h w 7,4 s*. Auto pobiło też oficjalny rekord toru Nürburgring Nordschleife z czasem 6:57 min, najlepszym wśród samochodów drogowych. Rekord ten może się utrzymać do końca jeżeli zakaz bicia rekordów na tym obiekcie zostanie utrzymany.
Porsche 918 Spyder to też najszybszy samochód testowany przez różne redakcje motoryzacyjne, w tym niemiecką Sportauto. Horst von Saurma uzyskał w zeszłym roku na Nordschleife wynik 7:13 min, a na Hockenheim Short 1:06,3 min. To najlepsze wyniki w historii tego magazynu. Samochód otrzymał też maksymalną możliwą notę.
Jednak nie tylko ta redakcja doceniła 918 Spyder. Włosi na Vairano Handling Course również uzyskali nim najlepszy czas podczas testu uzyskując wynik 1:09,54 min. Na mokrym torze Autocar Dry Handling Track też jest rekordzistą przed McLarenem P1. Jego rekord pozostaje niepobity na amerykańskim Willow Springs oraz Sachsenringu. Niestety samochód nigdy nie został zmierzony na trasie Top Gear i Oscherslaben.
… czy bubel?
W pewnym sensie też. Porsche zawsze produkowało samochody niezwykle trwałe i wytrzymałe, a o wpadkach raczej się nie słyszało. I to właśnie dlatego wpadki produkcyjne w modelu 918 obiegły świat w okamgnieniu. Właścicieli wybranych 918 Spyder wzywano najpierw na wymianę wahaczy tylnego zawieszenia. Wykonano je z złej jakości materiału. Jak na ironię losu, następna akcja objęła wymianę wahaczy przedniego zawieszenia. Ostatnie wezwania do serwisu wysłano w maju tego roku. Przyczyną był element z włókna węglowego, który może spowodować uszkodzenie wiązki przewodów przy chłodnicy. Mimo tych wpadek Porsche zatroszczyło się o swoich wyjątkowych klientów.
A Waszym zdaniem Porsche 918 Spyder jest najlepszym sportowym samochodem świata czy raczej bublem, który nie sięga do pięt takim maszynom jak McLaren P1 czy LaFerrari?
Objaśnienia:
*pomiary przyspieszeń wg. magazynu Sportauto