Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0 (2011) [technika wyścigowa odc. 19]

Od jakiegoś czasu Porsche intensywnie pracuje nad napędami hybrydowymi. W zeszłym roku na tor zostało wypuszczone 911 GT3 R Hybrid, które o mały włos wygrałoby 24-godzinny maraton na Pętli Północnej. Na nowy sezon firma z Zuffenhausen przygotowała ulepszone auto, które tym razem ma wygrać wyścig.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Olgierd Lachowski
Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0 fot.4
Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0 fot.4

Bolid jest rozwinięciem zeszłorocznego auta i dlatego dostał nazwę Hybrid 2.0.

Wóz realizuje ten sam typ napędu, a więc umieszczony z tyłu silnik cieplny napędza tylne koła, natomiast przednie wprawiane są w ruch za pomocą dwóch silników elektrycznych.

6-cylindrowy „bokser” o objętości skokowej 4,0 l wytwarza około 470 KM, z kolei jednostki napędowe są nieco mocniejsze w porównaniu z zeszłorocznymi. Każda z nich generuje teraz nie 60 kW, a 75 kW mocy. Po przeliczeniu kilowatów na konie mechaniczne daje to 204 KM. W połączeniu z mocą klasycznego silnika, to sporo.

Silniki elektryczne energię czerpać będą z mechanicznego układu KERS (Kinetic Energy Recovery System). Tarcze systemu będą obracać się z prędkością do 40 000 obr./min. Ten akumulator energii będzie umieszczony w bezpiecznej obudowie obok miejsca pracy kierowcy.

Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0 fot.5
Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0 fot.5

W zależności od ustawień silniki elektryczne mogą się uruchamiać automatycznie (na przykład w momencie, gdy bolid będzie przyspieszał) lub z polecenia kierowcy.

Z innych zmian Porsche podkreśla redukcję wagi napędu hybrydowego o 20%, jak i zmniejszenie masy wozu o 50 kg do 1300 kg. Mniejsza masa pozwoli zredukować zużycie paliwa, a do tego w połączeniu z większą mocą sprawi, że samochód stanie się szybszy. W kabinie zawitała nowa kierownica posiadająca jeszcze większą ilość przycisków niż w zeszłym roku.

Jeśli porównać wygląd zeszłorocznego i obecnego modelu, to można zauważyć w nowym aucie brak wlotów powietrza do silnika z boku za drzwiami. Być może Porsche znalazło lepszy sposób na chłodzenie jednostki napędowej.

Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0 fot.12
Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0 fot.12

Tak samo jak w zeszłym roku, tak i w bieżącym Porsche przystąpi do wyścigu na Nürburgring Nordschleife. Głównym rywalem zdaje się być ekipa BMW, która rok temu wygrała. Wyścig odbędzie się pod koniec czerwca.

W poprzednim odcinku:

Dane techniczne

  • Typ: B6 + 2 silniki elektr.
  • Ustawienie: Z tyłu, wzdłużnie (silniki elektr. z przodu)
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3996 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 470 KM + 150 kW (204 KM) silników elektr.
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 117,62 KM/l
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, sekwencyjna
  • Typ napędu: Na tylne koła (silniki elektr. na koła przednie)

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1300 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,77 kg/KM (1,93 kg/KM wliczając silniki elektr.)
  • Rozstaw osi: 2350 mmblock position=\inside8145/block

Źródło: porsche

Wybrane dla Ciebie

Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego