Porsche 911 (991) - komplet informacji [aktualizacja]
Porsche opublikowało kompletny zestaw informacji dotyczący nowej 911, czyli najbardziej oczekiwanej premiery tegorocznego salonu motoryzacyjnego we Frankfurcie. Czy nowy model, oznaczony jako 991, jest tak samo udany jak jego poprzednik?
27.08.2011 | aktual.: 12.10.2022 16:44
Porsche opublikowało kompletny zestaw informacji dotyczący nowej 911, czyli najbardziej oczekiwanej premiery tegorocznego salonu motoryzacyjnego we Frankfurcie. Czy nowy model, oznaczony jako 991, jest tak samo udany jak jego poprzednik?
Porsche 911 jest z nami już 48 lat - to prawie pół wieku. Przez ten czas firma z Zuffenhausen (znajdującego się w granicach administracyjnych Stuttgartu) nauczyła się, że obok Land Rovera Defendera Carrera jest autem, któremu radykalne zmiany nie wychodzą na dobre.
Dlatego też nowa generacja tego auta, oznaczona modelowo jako 911, optycznie niewiele różni się od poprzednika. Pojazd został jednak zbudowany całkowicie od podstaw na wydłużonej o 100 mm płycie podłogowej. Delikatnie go obniżono, co lepiej wpływa na aerodynamikę oraz uatrakcyjnia wygląd.
Aerodynamikę poprawią także lusterka umieszczone bezpośrednio na drzwiach oraz nieco poszerzony, wysuwany tylny spojler, który można blokować w kilku pozycjach.
Karoserię nowego 911 wykonano ze stopów aluminium oraz stali, w wyniku czego auto jest o 45 kg lżejsze od swojego poprzednika, a jednocześnie cechuje się znacznie większą sztywnością nadwozia.
Wnętrze dostało nową konsolę środkową niemal w całości przeszczepioną wprost z Panamery. Drążek zmiany biegów umieszczony jest nieco wyżej, a nowe przyciski mają zapewnić lepszą ergonomię. Z Panamery zaczerpnięto także pomysł na usunięcie jednego z zegarów i umieszczenie w nim kolorowego wyświetlacza, który obsługuje m.in. nawigację satelitarną.
W każdej z nowych wersji (a we Frankfurcie pojawią się dwie najsłabsze i jednocześnie najbardziej ucywilizowane, czyli Carrera oraz Carrera S) dostępne są dwie skrzynie biegów. Standardowo auto jest wyposażone w siedmiobiegową przekładnię manualną, a opcjonalnie można dokupić dwusprzęgłową skrzynię PDK.
Carrera, czyli podstawowa wersja 911, napędzana jest sześciocylindrowym bokserem o pojemności 3,4 litra, który produkuje 350 KM. Dzięki temu ze skrzynią PDK auto przyspiesza do pierwszej setki w 4,6 sekundy lub w 4,4 sekundy z pakietem Sport Plus. W porównaniu z obecną generacją jest więc 5 KM więcej i sprint do setki skrócony o 0,3 sekundy.
Pod tylną pokrywą Carrery S pracuje natomiast silnik o pojemności 3,8 litra. 400 KM, pierwsza setka w 4,3 sekundy z PDK i w 4,1 sekundy z pakietem Sport Plus.
Porsche udało się także obniżyć spalanie oraz zmniejszyć emisję CO2. Nowa Carrera, według europejskiego standardu NEFZ, spala 8,2 litra paliwa, czyli o 1,6 litra mniej od poprzednika, a Carrera S 8,7 litra, czyli o 1,5 litra mniej. Dużą zasługę mają w tym systemy Start-Stop, rekuperacji energii zasilającej instalację wewnętrzną auta oraz nowa, siedmiobiegowa przekładnia manualna.
Zgodnie z zapowiedziami nowe Porsche 911 zadebiutuje we Frankfurcie, a w salonach pojawi się już 3 grudnia. Ceny obecnej generacji 911 zaczynają się od 106 028 euro. Ciekawe, o ile droższy będzie nowy model.
[aktualizacja 27 sierpnia]
W sieci pojawiły się dwa oficjalne filmy zapowiadające nowe Porsche 911. Warto się im przyjrzeć i posłuchać dźwięków nowych bokserów.