Co trzeci autobus elektryczny eksportowany przez państwa UE pochodzi z Polski
W nadchodzącym (2023 r.) Polska będzie miała jedną z największych flot elektrycznych busów, a w ostatnich latach zdominowała unijny rynek.
09.09.2022 | aktual.: 13.03.2023 15:47
Polska w 2022 r. pozostaje niekwestionowanym liderem w dziedzinie eksportu autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej.
Europejski lider
– W latach 2017-2021 z polskich fabryk na inne rynki UE trafiło łącznie 1937 autobusów elektrycznych i przełożyło się to na ponad 31 proc. wszystkich tego typu pojazdów wyeksportowanych ze Wspólnoty – wyliczyło Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
Dane udostępnione przez PSPA pokazują, że sumaryczna wartość eksportu z tego sektora w latach 2017-2021 to przeszło 750 mln euro, czyli 37,9 proc. wartości eksportu e-busów z Unii Europejskiej.
– Od 2017 r. nasz kraj jest liderem Unii Europejskiej pod względem liczby wyprodukowanych i wyeksportowanych autobusów elektrycznych – tłumaczy Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA).
Nie tylko Unia
Zeroemisyjne autobusy wyjeżdżają też z Polski poza Unię Europejską. Najwięcej sztuk trafiło do Norwegii (blisko 150 pojazdów).
Kolejne miejsca zajmują odpowiednio: Wielka Brytania, Szwajcarii, Mołdawia i Ukraina. PSPA podaje, że w sumie ponad 200 e-busów zostało dostarczonych z Polski do krajów spoza UE w latach 2017-2021.
Rodzimy rynek
Tymczasem część pojazdów wyprodukowanych w Polsce zostaje na rodzimym rynku. Dzięki temu na początku 2023 r. po polskich drogach może jeździć już ok. 900 e-busów. Polska flota autobusów elektrycznych stanie się wówczas jedną z największych flot w Unii.
– Zdecydowana większość elektrycznych busów w Polsce pochodzi z rodzimych fabryk, które stanowią mocne ogniwo w europejskim łańcuchu dostaw sektora elektromobilności, dostarczając również liczne podzespoły, akumulatory litowo-jonowe oraz stacje ładowania – tłumaczy Mazur.
Przepis na sukces
Ekspert doszukuje się przyczyn sukcesu polskiego zeroemisyjnego transportu publicznego w synergii pomiędzy zaangażowanymi podmiotami – czyli całą branżą, a także m.in. administracją centralną, publicznymi instytucjami finansowymi oraz agencjami wykonawczymi.
– Jej skutkiem (synergii) jest bardzo dynamiczny wzrost popytu wewnętrznego i wsparcie potencjału produkcyjnego branży e-mobility w tym działań eksportowych – kwituje dyrektor zarządzający PSPA.