Co trzeci autobus elektryczny eksportowany przez państwa UE pochodzi z Polski

W nadchodzącym (2023 r.) Polska będzie miała jedną z największych flot elektrycznych busów, a w ostatnich latach zdominowała unijny rynek.

Polska jest unijnym hegemonem w eksporcie e-autobusówPolska jest unijnym hegemonem w eksporcie e-autobusów
Źródło zdjęć: © MAN

Polska w 2022 r. pozostaje niekwestionowanym liderem w dziedzinie eksportu autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej.

Europejski lider

– W latach 2017-2021 z polskich fabryk na inne rynki UE trafiło łącznie 1937 autobusów elektrycznych i przełożyło się to na ponad 31 proc. wszystkich tego typu pojazdów wyeksportowanych ze Wspólnoty – wyliczyło Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

Dane udostępnione przez PSPA pokazują, że sumaryczna wartość eksportu z tego sektora w latach 2017-2021 to przeszło 750 mln euro, czyli 37,9 proc. wartości eksportu e-busów z Unii Europejskiej.

Od 2017 r. nasz kraj jest liderem Unii Europejskiej pod względem liczby wyprodukowanych i wyeksportowanych autobusów elektrycznych – tłumaczy Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA).

Nie tylko Unia

Zeroemisyjne autobusy wyjeżdżają też z Polski poza Unię Europejską. Najwięcej sztuk trafiło do Norwegii (blisko 150 pojazdów).

Kolejne miejsca zajmują odpowiednio: Wielka Brytania, Szwajcarii, Mołdawia i Ukraina. PSPA podaje, że w sumie ponad 200 e-busów zostało dostarczonych z Polski do krajów spoza UE w latach 2017-2021.

Rodzimy rynek

Tymczasem część pojazdów wyprodukowanych w Polsce zostaje na rodzimym rynku. Dzięki temu na początku 2023 r. po polskich drogach może jeździć już ok. 900 e-busów. Polska flota autobusów elektrycznych stanie się wówczas jedną z największych flot w Unii.

– Zdecydowana większość elektrycznych busów w Polsce pochodzi z rodzimych fabryk, które stanowią mocne ogniwo w europejskim łańcuchu dostaw sektora elektromobilności, dostarczając również liczne podzespoły, akumulatory litowo-jonowe oraz stacje ładowania – tłumaczy Mazur.

Przepis na sukces

Ekspert doszukuje się przyczyn sukcesu polskiego zeroemisyjnego transportu publicznego w synergii pomiędzy zaangażowanymi podmiotami – czyli całą branżą, a także m.in. administracją centralną, publicznymi instytucjami finansowymi oraz agencjami wykonawczymi.

– Jej skutkiem (synergii) jest bardzo dynamiczny wzrost popytu wewnętrznego i wsparcie potencjału produkcyjnego branży e-mobility w tym działań eksportowych – kwituje dyrektor zarządzający PSPA.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne