Policyjna akcja w całym kraju. Pod lupą niechronieni uczestnicy ruchu

Piesi i rowerzyści to najsłabsi uczestnicy ruchu. Nie chroni ich karoseria ani nawet specjalny strój, jak jest to w przypadku motocyklistów. Dlatego robi to policja. W piątek 28 czerwca funkcjonariusze będą zwracać na te grupy szczególną uwagę.

Pieszy czy rowerzysta w zderzeniu z samochodem nie ma żadnych szansPieszy czy rowerzysta w zderzeniu z samochodem nie ma żadnych szans
Źródło zdjęć: © Policja.pl
Tomasz Budzik

Akcja w całym kraju

Jak deklaruje Komenda Główna Policji, w trakcie trwania akcji funkcjonariusze ze szczególną uwagę będą przyglądać się zachowaniu kierowców względem niechronionych uczestników ruchu. Patrole najłatwiej będzie zaś można spotkać na tych drogach i ulicach, na których dochodzi do największej liczby wypadków z udziałem pieszych czy rowerzystów.

Jak zauważa policja, w porównaniu z analogicznym okresem 2018 r., w niepełnym pierwszym półroczu 2019 r. zmniejszyła się liczba wypadków drogowych z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego. Mimo to doszło do ponad 6 tys. takich zdarzeń. Należy dodać, że blisko połowa wypadków z udziałem pieszych miała miejsce właśnie na wyznaczonych przejściach.

Zgodnie z prawem pieszy ma pierwszeństwo przed pojazdami dopiero w momencie wejścia na przejście. Z drugiej jednak strony przepisy nakazują, by zbliżający się do "zebry" kierowca zachował szczególną ostrożność, a w razie potrzeby zwolnił lub zahamował, aby nie potrącić osób przebywających na przejściu lub na nie wchodzących.

Według danych policji za rok 2018 statystyczna ofiara potrącenia ma przynajmniej 60 lat, pada ofiarą wypadku w poniedziałek lub piątek, pomiędzy godziną 16 a 19. Choć wakacje nie są dla pieszych najbardziej niebezpieczne – największa liczba wypadków ma miejsce od października do stycznia – to lipiec i sierpień należą do miesięcy obciążonych największym ryzykiem dla dzieci.

Kary są srogie

Mandat w wysokości 500 zł grozi kierowcy, który przed przejściem dla pieszych ominie pojazd, który zatrzyma się, by ustąpić pieszemu. Mandat na kwotę 350 zł otrzyma kierowca, który nie ustąpi pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. Kara w wysokości 200 zł czeka zmotoryzowanych, którzy wyprzedzą na przejściu lub bezpośrednio przed nim inny pojazd.

Taryfikator przewiduje analogiczne kary za przewinienia względem rowerzystów. 350 zł mandatu zapłaci zaś kierowca, który skręcając, nie ustąpi pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost ścieżką rowerową lub drogą dla rowerów.

Policyjne akcje, które w założeniu mają chronić pieszych, są potrzebne. Najważniejsze jednak, by ich skutkiem nie była tylko określona liczba nałożonych mandatów, ale też wzrost świadomości kierowców i pieszych.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nowe prawo UE. Bruksela chce zmian w samochodach
Nowe prawo UE. Bruksela chce zmian w samochodach
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają