Podwyżka za przeglądy "wisi w powietrzu". Jest pismo z ministerstwa

Wygląda na to, że Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje grunt pod ogłoszenie decyzji o podniesieniu opłat za obowiązkowe przeglądy pojazdów. W najnowszej odpowiedzi na pismo stowarzyszenia właścicieli stacji kontroli pojazdów ze strony rządu pada inne niż dotąd sformułowanie.

RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH ZNÓW INTERWENIUJE W SPRAWIE SKPCeny przeglądów mogą wzrosnąć
Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński
Tomasz Budzik

Opłaty za przeglądy techniczne pojazdów są określone treścią odpowiedniego rozporządzenia ministra do spraw transportu. Od 20 lat ten akt nie został zmieniony i dlatego za przegląd samochodu osobowego płacimy 98 zł. Nie od dziś branża wskazuje na zupełną nieadekwatność tej stawki względem obecnych obciążeń przedsiębiorców, jak czynsze, wypłaty, należności za energię elektryczną, ogrzewanie czy media. Prędzej czy później podwyżka musi więc nastąpić. I właśnie coś zaczyna się zmieniać.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test: Audi R8 - pożegnanie króla

Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów poinformowała, że otrzymała od Ministerstwa Infrastruktury odpowiedź na swoje pismo z prośbą o podjęcie działań w kierunku ustalenia podwyżek. Odpowiedź jest inna niż zwykle. Od miesięcy rząd w takich sytuacjach informował o "trwających analizach zasadności wprowadzenia zmian". Tym razem jest inaczej.

Uprzejmie informuję, że zmiany dotyczące wysokości opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów będą mogły zostać dokonane w wyżej wymienionym rozporządzeniu lub w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251). W przypadku nowelizacji ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym jest możliwość wprowadzenia mechanizmu regularnej aktualizacji wysokości opłaty za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów. Jednakże ostateczna decyzja w sprawie prac legislacyjnych nad zmianą wysokości opłat a w szczególności formy tych zmian, nie została jeszcze podjęta.

Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury

Odpowiedź ministerstwa daje do zrozumienia, że prace nad zmianą stawki trwają, a strona rządowa jest przekonana również o możliwości wpisania do nowych przepisów zasady rewaloryzacji opłaty w oparciu o któryś z czynników – np. wysokość płacy minimalnej. Jaka kwota wchodzi w grę? Początkiem 2024 r. kierownictwo PIKP-u informowało, że satysfakcjonująca byłaby stawka równa 150 zł netto, czyli 184 zł brutto. Czas pokaże, czy rząd przychyli się do tej propozycji.

Możliwe też, że zmieni się więcej niż tylko stawka za badanie. W czerwcu podczas konferencji "Stacje Kontroli Pojazdów – 2024", która miała miejsce w Zakopanem Maciej Bożyk z Ministerstwa Infrastruktury zapowiedział, że planowane są większe zmiany w przepisach. Ich celem miałoby być zaostrzenie kryteriów oceny samochodów, w tym wychwycenie aut, które emitują zbyt wiele cząstek stałych.

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Tanie ściganie w Polsce. Pojechałem w Toyota GR Cup
Tanie ściganie w Polsce. Pojechałem w Toyota GR Cup
Jedziesz na urlop? Uważaj na ceny paliw przy głównych trasach
Jedziesz na urlop? Uważaj na ceny paliw przy głównych trasach
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nie Dacia i nie "chińczyki". Alternatywy do 100 tys. zł
Nie Dacia i nie "chińczyki". Alternatywy do 100 tys. zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"