Opony całoroczne na pierwszy montaż w samochodach Forda

Opony całoroczne na pierwszy montaż w samochodach Forda

Opony całoroczne na pierwszy montaż w samochodach Forda
Marcin Łobodziński
16.11.2015 09:37, aktualizacja: 02.10.2022 09:07

Ford podpisał umowę z firmą Goodyear, producentem opon całorocznych Vector 4Seasons Gen-2. W ramach umowy, w samochodach nowych będą zakładane takie właśnie opony na pierwszy montaż jako opcja dla ogumienia letniego. Ford dołączył do nielicznego na razie grona producentów, którzy zdecydowali się na taki krok i oferuje tego typu opony do modeli Fiesta, Focus, C-Max, Galaxy i S-Max.

W gronie marek, które zdecydowały się na opony całoroczne są już Renault oraz Fiat. Jeśli chodzi o tę drugą markę to tylko w crossoverach Fiata montuje się ogumienie całoroczne, a konkretnie w modelach 500L Trekking. Warto jednak zauważyć, że niektóre samochody terenowe i pick-upy również są wyposażone w ogumienie AP, którego można używać zimą, jednak nie jest to pełnowartościowa opona na śnieg czy zimową pluchę. Tymczasem opony Goodyear serii Vector już nie raz udowodniły, że nie tylko potrafią dorównać oponom zimowym, ale nawet je pokonać w typowo zimowych próbach.

Obraz

Przypominamy, że opona letnia wbrew temu co mówią tzw. eksperci, zachowuje się lepiej (czyt. bezpieczniej) na suchej i mokrej nawierzchni niezależnie od jej temperatury. Argumentem przemawiającym za stosowaniem ogumienia zimowego są poranne i wieczorne przymrozki. Wówczas zamarznięta warstwa wody staje się bardzo niebezpieczną nawierzchnią, a na takiej zdecydowanie lepiej radzi sobie opona zimowa. A zatem stosowanie dziś opon zimowych to nic innego jak zachowanie się w myśl zasady: przezorny zawsze ubezpieczony. Nawet kosztem właściwości jezdnych na suchej i mokrej nawierzchni lepiej mieć zdecydowanie wyższą przyczepność wtedy, gdy niespodziewanie pojawi się mróz lub śnieg, czyli pojawią się warunki, do jakich nie jesteśmy przyzwyczajeni.

I to również dlatego coraz więcej kierowców, a także jak widać dilerów samochodów decyduje się na montaż ogumienia całorocznego w myśl tej samej zasady. Kierowca na oponach całorocznych jest zawsze gotowy na zimowe warunki, a nie dopiero wtedy, gdy przyjdzie jesień lub gdzieś usłyszy, że jest już pora na zmianę opon. Jest także gotowy na warunki letnie gdy zima już się skończy, a ogumienie całoroczne lepiej spisuje się na suchej i mokrej nawierzchni od opon zimowych. Biorąc pod uwagę fakt, że zimy są obecnie wyjątkowo łagodne, ogumienie całoroczne daje wyższy poziom bezpieczeństwa od opony zimowej i to jak na ironię losu, właśnie w okresie zimowym.

Warto jeszcze zauważyć pewną rzecz. Producenci samochodów wraz z różnego rodzaju ekspertami i instytucjami przekonują i przyzwyczajają nas do pewnych standardów eksploatacji i zachowań, ale zdarza się, że zmieniają zdanie. Kilkanaście lat temu zasilanie silników LPG stanowiło zło, natomiast po niedługim czasie wiele nowych samochodów miało montowaną tzw. fabryczną instalację gazową. Niektórzy do dziś mocno naciskają na oryginalne części zamienne, podczas gdy niektóre marki już oferują klientowi wybór: oryginalne lub renomowane zamienniki. Kilka lat temu przekonywano nas, że jazda na luzie zaprzecza zasadom ekojazdy, a od niedługiego czasu w automatycznych skrzyniach biegów pojawia się tryb żeglowania, który w praktyce jest niczym innym jak jazdą na luzie. W dodatku tryb żeglowania w niektórych samochodach włącza się tylko w trybie najbardziej ekonomicznej jazdy. Dziś producenci po raz kolejny przyznają rację nie ekspertom, ale wychodzą naprzeciw potrzebom i żądaniom klientów i oferują ogumienie całoroczne na pierwszy montaż, podczas gdy jeszcze niedawno dowiadywaliśmy się, że opony do wszystkiego to opony do niczego.

Pożyjemy i zobaczymy do czego jeszcze wrócą lub przyznają się producenci samochodów i co zaczną oferować wbrew swojej wcześniejszej polityce. Może za kilka lat Mercedes będzie produkował silniki, o jakich marzą starsi kierowcy. Wyobrażacie sobie jak dobrze było by kupić nową E-klasę z 70-konnym, wolnossącym dieslem, który wytrzyma milion kilometrów przebiegu…?

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (36)