Używany Opel Vectra A - typowe awarie i problemy
Budżetowy samochód dla rodziny? Wół roboczy? Tanie w eksploatacji auto dla studenta, a może dobry materiał na youngtimera? Nieważne, jak postrzegacie Opla Vectrę A. Przed zakupem lepiej poznać jego słabe strony.
06.12.2013 | aktual.: 30.03.2023 10:00
Używany Opel Vectra A – historia modelu
W latach 70. i 80. Opel z modelem Ascona na dobre zadomowił się w segmencie aut klasy średniej. W 1988 roku jego miejsce zajęła Vectra A, na początku oferowana tylko jako 4-drzwiowy sedan. Rok później pojawiła się wersja liftback. Kilka miesięcy po premierze Vectra zajęła drugie miejsce w plebiscycie Car of the Year, zaraz za kompaktowym Fiatem Tipo.
W 1991 roku w palecie silnikowej zagościła turbodoładowana jednostka wysokoprężna, a rok później samochód został poddany modernizacji. Zmiany zaszły przede wszystkim z przodu. Zainstalowano tam nowe reflektory, atrapę chłodnicy i zderzak. Logo Opla powędrowało z maski na grill, a z tyłu przemodelowano lampy.
Odtąd każda Vectra miała w standardzie ABS i wspomaganie układu kierowniczego.
Wtedy też rozpoczęto produkcję topowej usportowionej wersji z 2-litrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 204 KM. W międzyczasie zmieniono też kilka motorów i skrzynie biegów, a wyposażenie podstawowe zostało uzupełnione o poduszkę powietrzną kierowcy i pasażera. Produkcję auta zakończono w 1998 roku, dokładnie 10 lat po jego premierze. Jego miejsce zajęła kolejna Vectra oznaczona literą B.
Używany Opel Vectra A – silniki
Benzynowe:
- R4 1,4 z gaźnikiem (75 KM)
- R4 1,6 z gaźnikiem (82 KM)
- R4 1,6 (71-75 KM)
- R4 1,8 z gaźnikiem (88 KM)
- R4 1,8 (90 KM)
- R4 2,0 (115-130 KM)
- R4 2,0 16V (136-150)
- R4 2,0 Turbo (204 KM)
- V6 2,5 (170 KM)
Diesle:
- R4 1,7 D (60 KM)
- R4 1,7 TD (82 KM)
Wybór silników benzynowych do Opla Vectry A jest większy niż do niejednego współczesnego japońskiego auta. Prawdziwa jazda zaczyna się jednak dopiero Oplem wyposażonym w jednostki o mocy co najmniej 130 KM, choć 115 KM również całkiem dobrze radzi sobie z rozpędzeniem tego niemca.
Rarytasem jest 2-litrowy silnik z turbodoładowaniem. Vectra z takim motorem pod maską ma również napęd 4x4. Dzięki takiemu połączeniu samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,8 s, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na 240 km/h.
Wiele współczesnych aut nie będzie miało szans w starciu z takim Oplem. Niestety, takiej wersji nie kupicie w Polsce. Na co zwrócić uwagę, przymierzając się do zakupu Vectry A? Przede wszystkim na wycieki oleju silnikowego; w autach z długim stażem uszczelki nadają się już do wymiany.
Zaraz po zakupie koniecznie wymieńcie pasek rozrządu wraz z całym osprzętem – podzespoły te często nie wytrzymują przebiegów zakładanych przez producenta. Kapryśny bywa również układ zapłonowy, wtryskiwacze, alternator i termostat.
W ofercie silnikowej są jeszcze diesle, ale nie dość, że brakuje im dynamiki, to jeszcze nie są wolne od usterek. Najczęściej uszkodzeniu ulegają cylindry i ich gładzie, spotykane są także przypadki wydmuchania uszczelki pod głowicą czy zatarcia turbosprężarki.
Używany Opel Vectra A – dane techniczne
Większość wersji silnikowych Opla Vectry A była oferowana tylko w połączeniu z napędem na przednią oś, ale niektóre z nich zostały uzbrojone w układ 4x4, opracowany przez austriacką firmę Steyr Daimler Puch AG. Do wyboru są trzy przekładnie: 4-i 5-biegowa manualna oraz 4-stopniowa automatyczna.
W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu układ niezależnych wahaczy. Samochód produkowano w dwóch wersjach nadwozia: sedan i liftback. Vectra A nie brała udziału w testach zderzeniowych Euro NCAP, więc poziom jej bezpieczeństwa pozostaje zagadką. Na pewno nie jest to skorupa, pod którą możecie czuć się bezpiecznie.
Używany Opel Vectra A – typowe usterki
Największym problemem Vectry A, podobnie jak większości modeli Opla z lat 90., jest rdza, która pojawia się niemal wszędzie.
Maska, tylna pokrywa bagażnika, progi, nadkola – w tych miejscach „ruda” sieje spustoszenie. Użytkownicy auta skarżą się na słabą jakość przekładni kierowniczej. Jeśli liczycie na zakup Vectry w atrakcyjnej cenie, to na dzień dobry będziecie musieli dołożyć do regeneracji maglownicy.
Z powodu zaawansowanego wieku konstrukcji trzeba przygotować się również na ewentualny kompletny remont zawieszenia. Nie spodziewajcie się, że sworznie wahaczy, łączniki stabilizatora, sprężyny i amortyzatory po tylu latach eksploatacji nadal będą we wzorowym stanie. Wymiany będzie wymagało też wiele elementów metalowo-gumowych. Mocno wytłuczone zawieszenie to dobry argument przy negocjowaniu ceny auta.
Jakość plastików, którymi wykończono wnętrze Vectry A, była dość przeciętna. Efekt? W czasie jazdy z deski rozdzielczej wydobywają się trzaski. Często hałasują też zawiasy drzwi, szyberdach i inne elementy.
Na szczęście specjaliści z internetowych forów Vectry mają na to skuteczne sposoby. Spotykane są także przypadki szwankującego centralnego zamka, ale to drobnostka dość prosta do wyeliminowania. Ze względu na zaawansowany wiek konstrukcji koniecznie sprawdźcie przewody hamulcowe i stan układu chłodzenia.
Używany Opel Vectra A – naszym zdaniem
Opel Vectra A to samochód, za którym coraz rzadziej rozglądają się klienci poszukujący taniego i przestronnego środka transportu. Powód? Konstrukcja ma już swoje lata, a kolejne dwie generacje oznaczone literami B i C z roku na rok są coraz tańsze. Za kilka lat Vectra A zniknie z polskich dróg, a jedyne egzemplarze będą w rękach entuzjastów youngtimerów.
Oprócz dużej przestrzeni użytkowej i atrakcyjnej ceny zakupu zaletą tego auta są symboliczne ceny części zamiennych, a w przypadku topowych wersji silnikowych także całkiem przyzwoite osiągi. Wady? Nudna, toporna stylizacja, coraz częściej pojawiające się usterki (na szczęście większość z nich bez trudu można naprawić samodzielnie) oraz korozja. Przy zakupie Vectry A trzeba też wziąć pod uwagę fakt, że większość sztuk jest zajeżdżona do granic możliwości.