Niemcy niechętnie kupują auta z Chin. Eksperci tłumaczą, dlaczego

Chińskie marki motoryzacyjne weszły do Niemiec ze śmiałymi planami, którym towarzyszyły odważne zapowiedzi. Wyniki sprzedaży za pierwszy kwartał 2025 roku pokazują jednak, że niemieccy klienci nie chcą aut z Chin.

BYD Sealion 7BYD Sealion 7
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
Aleksander Ruciński
6

Dealerzy w Niemczech są sceptyczni w kwestii współpracy z chińskimi markami, co nie pozostaje bez wpływu na wyniki chińskich graczy na niemieckim rynku motoryzacyjnym. W pierwszych trzech miesiącach 2025 roku udział chińskich marek w niemieckim rynku wyniósł 1,5 proc. i był tylko o 0,5 p.p. wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Zdaniem ekspertów po części wynika to z niskiego popytu na pojazdy elektryczne (a takie przeważają w chińskiej ofercie), ale i faktu, że europejscy producenci wzmacniają swoją pozycję w tym segmencie, stale zwiększając liczbę modeli.

"Wielu dealerów po prostu nie musi polegać na chińskich markach" — powiedział Stefan Reindl, dyrektor Instytutu Przemysłu Motoryzacyjnego, w wywiadzie dla "Autmobilwoche".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Baic Beijing 5 - jest jak hotel, ale nie ten w Europie

Chińskie marki wciąż zmagają się z opracowaniem jasnych strategii marketingowych, próbując budować zaufanie klientów i rozpoznawalność. Do tego dochodzą opóźnienia w planowanych premierach. Dealerzy uważnie analizują sytuację i pozostają sceptyczni.

"Entuzjazm dla chińskich marek osłabł w sieci dealerskiej" — powiedział Thomas Peckruhn, wiceprezes Niemieckiego Stowarzyszenia Handlu Motoryzacyjnego (ZDK) i partner zarządzający Autohaus Liebe Group, w wywiadzie dla Automobilwoche.

Jeszcze rok temu oczekiwania były wysokie, a marki takie jak BYD, Nio i MG obiecywały silną sprzedaż. BYD oświadczyło, że zamierza sprzedać w tym roku w Niemczech około 50 000 pojazdów, ale w ciągu pierwszych czterech miesięcy zarejestrowano zaledwie 2791 pojazdów

Największym wzięciem spośród chińskich marek cieszy się MG, które od stycznia do kwietnia sprzedało 7245 samochodów. To jednak wciąż tylko 0,8 proc. udziału w rynku. Analityk motoryzacyjny Matthias Schmidt cytowany przez "Automotive News Europe" twierdzi, że niemieccy klienci zwracają uwagę na postrzeganie marki, więc konkurencyjne ceny i zaawansowanie technologiczne to za mało, by przyciągnąć ich do salonów.

Wielu klientów nadal niechętnie ryzykuje z nieznanymi nazwami, szczególnie gdy długoterminowa wartość — taka jak potencjał odsprzedaży — pozostaje niepewna - wyjaśnia. Ma to szczególne znaczenie w wyższych segmentach rynku, do których aspirują tacy producenci jak BYD czy Nio.

W przypadku tańszych propozycji potencjał do wzrostu jest większy. "Z perspektywy wolumenu mają znacznie większe szanse" - mówi Schmidt. "Tego typu konsumenci są mniej lojalni wobec marki i częściej przechodzą z marki na markę, zwłaszcza jeśli oferta wartości za pieniądze jest lepsza niż oferta marki zachodniej". Czy będzie tak w istocie? Czas pokaże.

Wybrane dla Ciebie

Alfa Romeo i Maserati chcą razem tworzyć auta - jest plan ratunkowy dla obu marek
Alfa Romeo i Maserati chcą razem tworzyć auta - jest plan ratunkowy dla obu marek
Będzie drożej. Mamy prognozy cen paliw
Będzie drożej. Mamy prognozy cen paliw
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Kod 01 na prawie jazdy. Sprawdź, jeśli jeździsz w soczewkach lub okularach
Kod 01 na prawie jazdy. Sprawdź, jeśli jeździsz w soczewkach lub okularach
Kary dla kierowców w górę. Zapomnisz i zapłacisz ponad 9600 zł
Kary dla kierowców w górę. Zapomnisz i zapłacisz ponad 9600 zł
Nowe znaki w Polsce. Lepiej wiedzieć, co nakazują
Nowe znaki w Polsce. Lepiej wiedzieć, co nakazują
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Nawet 500 zł miesięcznie za stare auto. Opłata wchodzi w 2026 r.
Nawet 500 zł miesięcznie za stare auto. Opłata wchodzi w 2026 r.
Paliwo tańsze o 50 gr. Pierwsza firma ujawniła wakacyjną promocję
Paliwo tańsze o 50 gr. Pierwsza firma ujawniła wakacyjną promocję
To już się dzieje. Chińskie auto oficjalnym rekordzistą Nürburgringu
To już się dzieje. Chińskie auto oficjalnym rekordzistą Nürburgringu
BMW wycofuje słabszą wersję XM. Od teraz będzie tylko topowa
BMW wycofuje słabszą wersję XM. Od teraz będzie tylko topowa
Skandaliczne zachowanie kierowcy Audi. Policja szybko odkryła powód
Skandaliczne zachowanie kierowcy Audi. Policja szybko odkryła powód