Nieco bez wyrazu? - SKN Z4 sDrive35i Stufe 3 (2010)
Podczas jednego z zestawień dziennikarze AutoBildu napisali, że w porównaniu ze swoim poprzednikiem obecne BMW Z4 jest zbyt "miękkie", wyzwala za mało testosteronu u kierowcy. Czy SKN może coś na to poradzić?
19.10.2010 | aktual.: 02.10.2022 21:52
Podczas jednego z zestawień dziennikarze AutoBildu napisali, że w porównaniu ze swoim poprzednikiem obecne BMW Z4 jest zbyt "miękkie", wyzwala za mało testosteronu u kierowcy. Czy SKN może coś na to poradzić?
BMW Z4 sDrive35i jest wyposażone w silnik o ilości i układzie cylindrów tradycyjnym dla bawarskiej marki – rzędową „szóstkę” wspomaganą dwiema turbosprężarkaami. Współpracująca z 6-biegową manualną skrzynią biegów 306-konna jednostka pozwala rozpędzić się do 250 km/h. Przyspieszenie do 100 km/h wynosi 5,20 s. Osiągi robią wrażenie, jednak niemieckim dziennikarzom czegoś brakuje. Czy to nie przesada?
Może tak, ale gdyby komuś Z4 wydało się za bardzo ugrzecznione, może udać się do warsztatów SKN. Tam klient do swojego roadstera otrzyma pakiet wzmacniający. W jego skład wchodzi tuning zawieszenia, hamulców, silnika i jego osprzętu oraz wymiana kół .
Przeróbka jednostki napędowej ukryta w zestawie o nazwie Stufe 3 obejmuje przeprogramowanie ECU, wymianę filtrów powietrza na sportowe produkcji K & N, wzmocnienie sprzęgła oraz zmianę seryjnego układu wydechowego na wykonany ręcznie „wydech” zawierający sportowe „katalizatory” i tłumiki. Wzrost mocy jest imponujący, bo prawie o 100 KM. Poprawiony silnik Z4 rozwija moc 401 KM przy 5900 obr./min, a maksymalny moment obrotowy generowany jest aż do 559 Nm przy 3500 obr./min.
Jazda do przodu to nie wszystko, więc SKN zamontowało regulowane zawieszenie Bilstein PSS10 B16. Obniżenie auta można regulować w zakresie 30-50 mm. Przednie tarcze hamulcowe po zmianie mają średnicę 380 mm i są zatrzymywane 4-tłoczkowymi zaciskami. Z tyłu pozostawiono seryjne hamulce.
Sportowy wygląd auta podkreślają koła z 19-calowymi felgami BBS. Felgi obuto w opony Continental 225/35 na osi przedniej i 285/30 na tylnej.
Z4 przygotowanemu przez SKN brakuje tylko 2 km/h prędkości maksymalnej, by znaleźć się w ekskluzywnym klubie „300 km/h”. Ciekawe wyniki zanotowano przy porównaniu elastyczności na poszczególnych biegach. Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu SKN Z4 zajmuje 4,20 s, a od 80 do 120 km/h na 5. i 6. biegu odpowiednio 5,10 s i 6,30 s. Czasy są co najmniej przyzwoite, ale gdy zestawiono je z seryjnym 340-konnym Z4 sDrive35is okazało się, że nie są wcale takie wybitne.
Czasy przyspieszania dla ww. pomiarów to odpowiednio 2,50 s oraz 3,20 s i 3,20 s. Tak dobre wyniki seryjnego BMW były możliwe do uzyskania m.in. dzięki 7-biegowej zautomatyzowanej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów, która wybiera optymalne przełożenia. Może byłoby więc dobrze zmienić skrzynię biegów w SKN?
Zmiana hamulców też chyba nie przyniosła oczekiwanych rezultatów. Szczegółów dowiecie się z danych technicznych, ale podam, że z prędkości 200 km/h droga hamowania jest o 3 m dłuższa w przerobionym samochodzie.
Ostatnim interesującym parametrem jest czas przejazdu jednego okrążenia na torze Sachsenring. Tutaj SKN Z4 (z czasem 1:43,85 min) okazało się lepsze o niespełna 2 sekundy od Z4 sDrive35is, ale z kolei od przerobionego BMW szybsze jest seryjne 306-konne sDrive35i (!).
Tuner chce sprzedać swoje dzieło za nieco ponad 59 000 euro.
Trudno powiedzieć, czy auto ma inny charakter niż fabryczne Z4, bez wątpienia jednak ma nieco inne osiągi i jest szybsze na torze.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R6, N54B30
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2979 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 401 KM przy 5900 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 134,61 KM/l (seryjny – 102,72 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 559 Nm przy 3500 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 324 mm
- Koła przednie: 8,5 x 19\ BBS
- Koła tylne: 9,5 x 19\ BBS
- Opony przednie: 225/35 R 19 Continental
- Opony tylne: 285/30 R 19 Continental
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1570 kg (- 32 kg)
- Stosunek masy do mocy: 3,92 kg/KM (seryjny – 5,24 kg/KM)
- Długość: 4239 mm
- Szerokość: 1790 mm
- Wysokość: 1246 mm (- 38 mm)
- Rozstaw osi: 2496 mm
Osiągi: (w nawiasie osiągi BMW Z4 sDrive35is z 7-b. dwusprzęgłową skrzynią biegów)
- Przyspieszenie 0-50 km/h: 1,90 s (2,00 s)
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,80 s (5,00 s)
- Przyspieszenie 0-130 km/h: 7,60 s (7,60 s)
- Przyspieszenie 0-160 km/h: 10,60 s (11,10 s)
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 17,00 s (17,90 s)
- Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 4,20 s (2,50 s)
- Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 5,10 s (3,20 s)
- Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 6,30 s (3,20 s)
- Czas przejazdu 402,34 m (1/4 mili) ze startu stojącego: 13,04 s (13,12 s)
- Prędkość maksymalna: 298 km/h
- Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 35,0 m (35,1 m)
- Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 35,9 m (36,2 m)
- Droga hamowania z 200 km/h (ham. gorące): 154,3 m (151,3 m)
Koszty:
- Tuning silnika: 1878 euro
- Układ wydechowy: 1268 euro
- Zawieszenie: 2397 euro
RAZEM: max.: 5543 euro[block position="inside"]8582[/block]
Źródło: autobild • skn (foto i info) • evo-cars (foto)