NHTSA zbada śmiertelny wypadek z udziałem Tesli na autopilocie

Organizacja National Highway Traffic Safety Administration zajęła się sprawą wypadku jednego z samochodów Tesli, w którym zginął kierowca. Przedmiotem zainteresowania jest tryb autopilota.

Obraz
Marcin Łobodziński

Wypadek z udziałem 40-letniego mężczyzny prowadzącego Teslę Model S, miał miejsce na Florydzie, 7 maja tego roku. Samochód jechał drogą na autopilocie, gdy nagle ruch przecięła ciężarówka z naczepą. Model S nie wykonał awaryjnego hamowania na czas, kierowca nie zareagował i doszło do tragedii. Kierowca zginął na miejscu gdy auto wjechało pod naczepę i uderzyło w nią dachem. Zdarzenie to stało się punktem zapalnym do dyskusji o autonomicznych samochodach, a także argumentem dla przeciwników dopuszczenia ich kiedykolwiek do ruchu na drogach publicznych.

Elon Musk tłumaczy, że ciężarówka z białą naczepą wyjechała na drogę od strony słońca i ani system autopilota, ani nawet sam kierowca nie zauważyli pojazdu. Nie byłoby żadnego problemu i dyskusji gdyby nie dwie rzeczy: popularność każdej wieści na temat Tesli oraz informacji o autopilocie. Przyjrzyjmy się jednak faktom.

Tryb autopilota w Tesli Model S nie jest jeszcze produktem gotowym i pełnowartościowym. Jest to wersja beta, a kierowca używa go na własną odpowiedzialność. Sam Elon Musk przestrzegał jeszcze przed wprowadzeniem go do samochodu, że użytkownik musi kontrolować jazdę, a nawet trzymać ręce na kierownicy w trybie autopilota. Stosowne komunikaty pojawiają się również na panelu wskaźników po uruchomieniu systemu. Nie należy więc traktować Tesli jako samochodu autonomicznego, tak jak nie można w ten sposób traktować auta z adaptacyjnym tempomatem i systemem utrzymania pasa ruchu. Notabene, dowolny samochód z aktywnym tempomatem również nie uniknąłby takiego wypadku, ponieważ system nie reaguje na pojazdy, które nagle pojawiają się przed wozem, a także przed stojącymi przeszkodami*. To samo dotyczy systemu Line Assist, który w wielu modelach samochodów po prostu wyłącza się, gdy kierowca, który zdjął ręce z kierownicy, nie położy ich na niej z powrotem. W tej sytuacji, auto po prostu wjedzie w barierki, w drzewo czy do rowu.

Kolejna sprawa, to informacja o tym, że samochody Tesli przejechały już w trybie autonomicznym około 130 mln kilometrów bez wypadku śmiertelnego, natomiast średnio dla wszystkich samochodów w USA zdarza się to co 94 mln kilometrów. Oznacza to, że mimo tego jednego, fatalnego zdarzenia, Tesla i tak jest samochodem bardzo bezpiecznym. Co ciekawe, sam kierowca, który zginął w maju, chwalił się na kanale YouTube nagraniem, w którym widać jak jego Tesla uniknęła kolizji z ciężarówką zjeżdżającą na jej pas.

Autopilot Saves Model S

No i wreszcie ostatnia i zarazem kluczowa sprawa – sprawcą omawianego tu wypadku był nie kierowca Tesli, nie autopilot, ale kierowca ciężarówki, który nagle pojawił się na drodze i wymusił pierwszeństwo przejazdu. I to chyba wystarczy, by dać sobie spokój z kolejną „aferą” na temat Tesli. Nie dajcie się porwać sensacjom.

*adaptacyjne tempomaty są zaprogramowane w taki sposób, że hamują przed pojazdami tylko w określonym zakresie różnicy prędkości pomiędzy samochodami. Gdyby adaptacyjny tempomat hamował zawsze, robiłby to nierzadko również wtedy, gdy z naprzeciwka nadjeżdżałby inny pojazd, co byłoby bardzo niebezpieczne.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony