NHTSA zbada śmiertelny wypadek z udziałem Tesli na autopilocie

Organizacja National Highway Traffic Safety Administration zajęła się sprawą wypadku jednego z samochodów Tesli, w którym zginął kierowca. Przedmiotem zainteresowania jest tryb autopilota.

Obraz
Marcin Łobodziński

Wypadek z udziałem 40-letniego mężczyzny prowadzącego Teslę Model S, miał miejsce na Florydzie, 7 maja tego roku. Samochód jechał drogą na autopilocie, gdy nagle ruch przecięła ciężarówka z naczepą. Model S nie wykonał awaryjnego hamowania na czas, kierowca nie zareagował i doszło do tragedii. Kierowca zginął na miejscu gdy auto wjechało pod naczepę i uderzyło w nią dachem. Zdarzenie to stało się punktem zapalnym do dyskusji o autonomicznych samochodach, a także argumentem dla przeciwników dopuszczenia ich kiedykolwiek do ruchu na drogach publicznych.

Elon Musk tłumaczy, że ciężarówka z białą naczepą wyjechała na drogę od strony słońca i ani system autopilota, ani nawet sam kierowca nie zauważyli pojazdu. Nie byłoby żadnego problemu i dyskusji gdyby nie dwie rzeczy: popularność każdej wieści na temat Tesli oraz informacji o autopilocie. Przyjrzyjmy się jednak faktom.

Tryb autopilota w Tesli Model S nie jest jeszcze produktem gotowym i pełnowartościowym. Jest to wersja beta, a kierowca używa go na własną odpowiedzialność. Sam Elon Musk przestrzegał jeszcze przed wprowadzeniem go do samochodu, że użytkownik musi kontrolować jazdę, a nawet trzymać ręce na kierownicy w trybie autopilota. Stosowne komunikaty pojawiają się również na panelu wskaźników po uruchomieniu systemu. Nie należy więc traktować Tesli jako samochodu autonomicznego, tak jak nie można w ten sposób traktować auta z adaptacyjnym tempomatem i systemem utrzymania pasa ruchu. Notabene, dowolny samochód z aktywnym tempomatem również nie uniknąłby takiego wypadku, ponieważ system nie reaguje na pojazdy, które nagle pojawiają się przed wozem, a także przed stojącymi przeszkodami*. To samo dotyczy systemu Line Assist, który w wielu modelach samochodów po prostu wyłącza się, gdy kierowca, który zdjął ręce z kierownicy, nie położy ich na niej z powrotem. W tej sytuacji, auto po prostu wjedzie w barierki, w drzewo czy do rowu.

Kolejna sprawa, to informacja o tym, że samochody Tesli przejechały już w trybie autonomicznym około 130 mln kilometrów bez wypadku śmiertelnego, natomiast średnio dla wszystkich samochodów w USA zdarza się to co 94 mln kilometrów. Oznacza to, że mimo tego jednego, fatalnego zdarzenia, Tesla i tak jest samochodem bardzo bezpiecznym. Co ciekawe, sam kierowca, który zginął w maju, chwalił się na kanale YouTube nagraniem, w którym widać jak jego Tesla uniknęła kolizji z ciężarówką zjeżdżającą na jej pas.

Autopilot Saves Model S

No i wreszcie ostatnia i zarazem kluczowa sprawa – sprawcą omawianego tu wypadku był nie kierowca Tesli, nie autopilot, ale kierowca ciężarówki, który nagle pojawił się na drodze i wymusił pierwszeństwo przejazdu. I to chyba wystarczy, by dać sobie spokój z kolejną „aferą” na temat Tesli. Nie dajcie się porwać sensacjom.

*adaptacyjne tempomaty są zaprogramowane w taki sposób, że hamują przed pojazdami tylko w określonym zakresie różnicy prędkości pomiędzy samochodami. Gdyby adaptacyjny tempomat hamował zawsze, robiłby to nierzadko również wtedy, gdy z naprzeciwka nadjeżdżałby inny pojazd, co byłoby bardzo niebezpieczne.

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy