Apel producentów - ujednolićmy testy Euro NCAP oraz IIHS!
Producenci samochodów chcą, aby europejska organizacja Euro NCAP i amerykańska IIHS przeprowadzały testy zderzeniowe według tych samych standardów.
22.12.2013 | aktual.: 08.10.2022 09:52
Obecnie badania Euro NCAP oraz IIHS (Insurance Institute for Highway Safety - Ubezpieczeniowy Instytut Bezpieczeństwa Drogowego) różnią się w takim stopniu, że firmy motoryzacyjne muszą zmieniać konstrukcje swoich aut na rynki Europy i Ameryki Północnej, aby spełnić wymogi bezpieczeństwa. Naturalnie generuje to koszty.
Producenci twierdzą, że mogliby zaoszczędzić setki milionów dolarów, gdyby zmienić tę sytuację i ujednolicić zasady przeprowadzania testów w ramach umowy o wolnym handlu, negocjowanej właśnie przez USA i Unię Europejską.
Gloria Bergquist, rzeczniczka Aliansu Producentów Motoryzacyjnych (amerykańska grupa lobbingowa, której członkami są m.in. General Motors, Toyota i Volkswagen), mówi, że problem leży w regulatorach rynku. Według niej przedstawiciele ciał nadzorujących przepisy okopują się na swoich pozycjach i wierzą, że ich standardy są najlepsze.
Jak informuje Automotive News, przedsiębiorstwa zwróciły się o pomoc do Instytutu Badań nad Transportem Uniwersytetu Michigan oraz grupy badawczej SAFER z Uniwersytetu Technicznego Chalmers w Göteborgu. Specjaliści ze Stanów Zjednoczonych i Szwecji zbiorą niezbędne informacje i w kwietniu lub maju 2014 r. przedstawią zarys wspólnej metodologii. Akademicy dokończą analizę i sporządzą raport do końca przyszłego roku, kiedy mają się zakończyć rozmowy na temat wspomnianej umowy o wolnym handlu.