Mercedes-Benz Klasy E All‑Terrain powalczy z Audi i Volvo
Mercedes zaprezentował uterenowioną Klasę E kombi. Auto będzie bezpośrednim konkurentem Audi A6 allroad quattro i przedstawionego kilka dni temu Volvo V90 Cross Country.
Podczas gdy SUV-y są na fali, dużą popularnością cieszą się też samochody uterenowione. Miniony tydzień przebiegł na Autokulcie właśnie pod ich znakiem. Mogliście przeczytać testy DS 4 Crossback, Seata Leona X-Perience i relację z pierwszych jazd Audi A4 allroad quattro. Przekonaliśmy się przy tym, że te wozy mają sens, jeśli są odpowiednio przygotowane, by faktycznie móc cokolwiek pokazać w terenie.
Mercedes Klasy E w wersji All-Terrarin jest przygotowany. Tak przynajmniej może się wydawać w teorii. Uterenowiona wersja dostała bowiem nie tylko bojowo wyglądające zderzaki, ale także znacznie podniesiony prześwit. Ten może zmieniać się w zakresie 121-156 milimetrów, dzięki pneumatycznemu zawieszeniu.
Klasa E All-Terrain to także standardowy napęd na cztery koła, który ma zapewnić przyzwoitą dzielność terenową i podwyższoną skuteczność na szutrowej drodze. Dodatkowo Mercedes pod swoją offroadową Klasą E montuje panele ochronne, osłaniające podwozie przed jego naturalnymi wrogami, którzy mogą wyrządzić nie lada szkody, jeśli źle oszacujemy np. kąt rampowy, wymagany do pokonania nierówności.
Oczywiście, nie mogło też zabraknąć elektronicznych wspomagaczy. Komputer sterujący kontrolą trakcji i systemami auta można nastawić na jeden z kilku trybów, w tym All-Terrain, w którym zawieszenie podnosi wóz o 35 dodatkowych milimetrów ponad standardowe 121. Dodatkowo na wirtualnym kokpicie wyświetlane będą wskazania pomocnicze, takie jak kompas, kąt nachylenia zjazdu i kąt skręcenia kół.
Na początek Mercedes proponuje tylko jeden silnik. Będzie to wersja E220d. Dysponuje ona mocą 194 KM, generowaną przez 2-litrowego diesla. W standardzie All-Terrain z tym motorem będzie wyposażony w 9-biegową przekładnię automatyczną. Ten zestaw ma pozwolić rozpędzić uterenowioną Klasę E do 100 km/h w 8 sekund.
E All-Terrain pojawi się w salonach w 2017 roku. To interesujące, że Mercedes do gry w tym nietypowym segmencie wkroczył akurat równolegle z premierą nowego Volvo Cross Country. Teoretycznie Mercedes może jednak okazać się mniej dzielny terenowo.
Przypomnę, że dysponuje on prześwitem do 156 mm. Tymczasem Volvo V90 Cross Country ma ten wymiar ma aż 54 mm większy. Nawet jeśli Mercedes będzie miał skuteczniejszy napęd, to w sytuacji podbramkowej w terenie na więcej będzie mogło sobie pozwolić Volvo.
To jednak teoria, a jak wiadomo, w motoryzacji często mija się ona z praktyką. Dlatego już jesteśmy ciekawi wyników testu porównawczego tych dwóch wozów. Z tym jednak będziemy musieli zaczekać prawdopodobnie przynajmniej do wiosny przyszłego roku.