WAŻNE
TERAZ

Sabotaż na kolei: prokuratura wydała listy gończe

Mechanik ostrzega przed kłopotami. Wielu popełnia błąd przy parkowaniu

Jazda z automatyczną skrzynią biegów jest wygodniejsza niż obsługa manualnej. Bywają jednak sytuacje, które mogą zaskoczyć kierowcę. Jedną z nich jest parkowanie na wzniesieniu i zostawienie samochodu na P (parking) bez hamulca ręcznego. Może sprawić, że nie ruszymy później z miejsca.

Automatyczna skrzynia biegówObsługa automatu - tak prosta, a czasami bywa zaskakująca.
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Tryb P, czyli parking, to położenie dźwigni automatycznej skrzyni biegów, które ją blokuje. Wrzucany jest wyłącznie po zakończeniu jazdy, ale przed zgaszeniem silnika.

Niektórzy kierowcy traktują to jako odpowiednik hamulca ręcznego - w końcu samochód po wrzuceniu P nie ruszy z miejsca. O ile stajemy na płaskim podłożu, nie ma z tym problemu.

Instrukcje oraz poradniki jasno wskazują, że przy parkowaniu na wzniesieniu zaleca się wcześniejsze użycie hamulca postojowego. Jeśli tego nie zrobimy, na blokadę skrzyni biegów będą działać duże siły, co może doprowadzić do jej uszkodzenia. Trzeba jednak zaznaczyć, że przypadki zerwania bolca nie są częste.

W normalnym użytkowaniu jest to prawie niemożliwe – mówi mechanik Marcin Albricht Wiśniewski z warsztatu Chester&Wasyl Garage, do którego przyjeżdżają samochody w większości z automatyczną skrzynią biegów. – Ja nie spotkałem się z takim uszkodzeniem, poza jednym, wyjątkowo ekstremalnym przypadkiem – dodaje.

Czy nie ma się więc czym przejmować? Otóż nie. O ile do zerwania dochodzi w skrajnie rzadkich przypadkach, to nacisk na blokadę może doprowadzić do zablokowania całej skrzyni biegów. Po włączeniu silnika trudno będzie przemieścić drążek z pozycji P. Czasem konieczne będzie użycie większej siły.

W gorszej sytuacji są kierowcy samochodów z elektronicznym wybierakiem, który jedynie wysyła sygnał do sterownika.

- Przy takim drążku i dużym nachyleniu drogi, skrzynia może nie zrzucić z P - ostrzega mechanik. - Wtedy auto się nie poruszy. Należy "odprężyć" układ, delikatnie pociągając pojazd w kierunku szczytu wzniesienia lub unieść napędzaną oś - tłumaczy.

Przy próbie "naprawy" trzeba uważać, by nie przesadzić w drugą stronę. Podczas popychania lub ciągnięcia auta można bowiem doprowadzić do naprężeń w przeciwnym kierunku.

Najpierw ręczny, potem na P

Kierowcy automatycznych skrzyń przywykli do nieużywania hamulca ręcznego. Na płaskim terenie to nie problem, ale na wzniesieniu to błąd. Po zatrzymaniu należy więc najpierw zaciągnąć hamulec ręczny i dopiero po tym ustawić skrzynię na P.

Ważne jest, by korzystać z P tylko po zatrzymaniu. Przełączenie skrzyni podczas toczenia może prowadzić do uszkodzenia blokady, co jest bardziej prawdopodobne niż uszkodzenie z powodu parkowania na wzniesieniu.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Koniec z przestarzałymi limitami prędkości. Kierowcy ze wsi docenią zmianę
Koniec z przestarzałymi limitami prędkości. Kierowcy ze wsi docenią zmianę
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟