Mechanicy potwierdzają. Popularny nawyk powoduje drogą awarię
Niektóre przyzwyczajenia wynikające z lenistwa bądź błędów popełnionych jeszcze podczas nauki jazdy mogą prowadzić do niepotrzebnych kosztów. Tak jest np. z jazdą z nogą opartą na sprzęgle, czy wciskaniem pedału sprzęgła podczas postoju na światłach. Warto zwrócić na to uwagę, ponieważ może to prowadzić do uszkodzenia sprzęgła, a co za tym idzie — konieczności przeprowadzenia kosztownej naprawy.
23.01.2024 | aktual.: 23.01.2024 18:27
W idealnych warunkach sprzęgło powinno wytrzymać ok. 100 tys. km, zanim zacznie stopniowo odmawiać posłuszeństwa. Długość życia tego elementu w dużej mierze zależy od zachowania kierowcy na drodze. Niestety, często przyzwyczajają się do pierwszych oznak zużycia sprzęgła, przez co nie zauważają ich na czas.
Karsten Graef z TÜV SÜD, organizacji zajmującej się kontrolą i badaniami technicznymi w Niemczech, zauważa, że wciskanie pedału sprzęgła podczas stania na czerwonym świetle, powoduje niepotrzebne zużycie łożyska wyciskowego i docisku sprzęgła. Podobnego zdania są również mechanicy z Polski.
- Przy wciśniętym pedale sprzęgła elementy poddawane są zwiększonemu ciśnieniu - tłumaczy Adam Lehnort, ekspert z firmy ProfiAuto. Jednocześnie zauważa pewną zależność, która może uspokoić kierowców. - Problem polega na tym, że biorąc pod uwagę cały zespół sprzęgła w okresie jego eksploatacji, są to wartości na tyle znikome, że nie należałoby się aż tak bardzo przejmować tym, czy mamy wciśnięty pedał sprzęgła na postoju, czy nie.
Mimo wszystko istnieje pewne zachowanie, które jest szczególnie szkodliwe dla sprzęgła.
- Niewątpliwie na kondycję sprzęgła w większym stopniu wpływa jazda na tzw. półsprzęgle, trzymanie nogi w gotowości czy strzelanie ze sprzęgła, czyli podkręcenie silnika na wysokie obroty i szybkie puszczenie pedału sprzęgła - informuje Lehnort.
Jak zauważyć, że uszkodziliśmy sprzęgło?
Gdy zauważymy, że podczas jazdy trzymamy lewą nogę na sprzęgle, powinniśmy zwrócić uwagę na pracę układu. Za głośną pracę sprzęgła odpowiada wysprzęglik, który najczęściej jest zespolony z łożyskiem wyciskowym. Zazwyczaj hałas ten jest słyszalny podczas zmiany biegów. Jeżeli jesteśmy w stanie odróżnić go od dźwięku silnika, powinniśmy być zaniepokojeni. Naprawa takiego uszkodzenia będzie wymagała rozłączenia silnika i skrzyni biegów, co nie będzie tanie.