McLaren W1 to najpotężniejsze auto w historii marki. Zawiesza poprzeczkę bardzo wysoko

F1, P1 a teraz W1. Po ponad 30 latach od debiutu pierwszego hipersamochodu McLarena ekipa z Woking zaprezentowała najmocniejszą i najbardziej zaawansowaną technicznie maszynę w swojej historii. W1 zaskakuje mocą, osiągami i aerodynamiką.

McLaren W1McLaren W1
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Jest wyraźnie mocniejszy niż P1, a waży tylko 5 kilogramów więcej. Wygląda przy tym naprawdę nieźle, choć każdy kształt i detal podporządkowano aerodynamice. W1 to kolejne, ewolucyjne wcielenie historii zapoczątkowanej w latach 90. przez F1 i kontynuowanej z udziałem P1. Stworzenie jeszcze lepszego auta z pewnością nie było łatwym zadaniem. Wygląda jednak na to, że się udało.

Więcej pojemności i mocy

Pod maską W1 pracuje nowa, czterolitrowa jednostka V8 z podwójnym doładowaniem. Sama generuje ponad 920 KM mocy, ale to nie koniec. Jest ona sparowana z hybrydowym systemem "E-Module", który dzięki akumulatorowi o pojemności 1,4 kWh pozwala pokonać 2,5 km na samym prądzie. Znacznie ważniejszym aspektem jest jednak dodatkowa moc — systemowo napęd W1 generuje aż 1275 KM mocy i 1340 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

McLaren F1, P1 oraz W1
McLaren F1, P1 oraz W1 © Materiały prasowe

Całość trafia na tylne koła za pośrednictwem 8-stopniowej przekładni pozbawionej wstecznego przełożenia. Za cofanie odpowiada silnik elektryczny. Pozwoliło to nie tylko zmniejszyć masę, ale i rozmiary skrzyni biegów. Warto wspomnieć, że W1 waży niespełna 1400 kg — praktycznie tyle samo co P1. Ekstremalny stosunek mocy do masy przekłada się na świetne osiągi.

Sprint do setki trwa tylko 2,6 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 350 km/h. Wrażenie robią także czasy przyspieszeń 0-200 km/h (5,8 sekundy) oraz 0-300 km/h (12,7 sekundy).

McLaren W1
McLaren W1 © Materiały prasowe

Najbardziej aerodynamiczny McLaren w historii

Nadwozie W1 bazuje na węglowym monokoku, określanym mianem "Aerocell" wyróżniającym się nie tylko na polu masy, ale i wytrzymałości. Konstrukcję ubrano w równie lekkie, aerodynamiczne panele i aktywne elementy pozwalające "zmieniać kształty pojazdu" w zależności od sytuacji i wybranego trybu jazdy.

W opcji Race maksymalny docisk wynosi aż 998 kg. Wówczas do akcji wchodzi nie tylko aktywne zawieszenie obniżające się o 1,5 cala, ale i pokaźne tylne skrzydło inspirowane wyścigowym F12 GTR. Skrzydło wspomaga też proces hamowania, za który odpowiadają głównie ceramiczne tarcze z sześciotłoczkowymi zaciskami. By zatrzymać się ze 100 km/h W1 potrzebuje niespełna 29 metrów.

McLaren W1
McLaren W1 © Materiały prasowe

To wciąż normalny samochód

Ekstremalnie szybki, zaskakująco lekki i podporządkowany aerodynamice, lecz przy tym wciąż cywilizowany. Wnętrze W1 trudno nazwać spartańskim zarówno pod kątem wykończenia jak i wyposażenia. Na pokładzie nie brakuje systemu audio, multimediów, klimatyzacji oraz schowków.

Niestety wszechstronność w wydaniu McLarena nie będzie tania. Zapowiadana cena to 2,1 mln dolarów. Powstanie tylko 399 egzemplarzy, z których większość została już pewnie sprzedana.

  • McLaren W1
  • McLaren W1
  • McLaren W1
  • McLaren W1
  • McLaren W1
  • McLaren W1
  • McLaren F1, P1 oraz W1
  • McLaren W1
  • McLaren W1
  • McLaren W1
  • McLaren W1
  • McLaren W1
  • McLaren W1
  • McLaren W1
  • McLaren W1
  • McLaren W1
  • McLaren W1
[1/17] McLaren W1 Źródło zdjęć: Materiały prasowe |

Poznaj historię McLarena F1:

Wybrane dla Ciebie
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥