WAŻNE
TERAZ

Rosyjskie drony naruszyły przestrzeń powietrzną Polski

Mazda MX-5 Yusho - 241 powodów do uśmiechu

Mazda MX-5 to jedno z najlepszych aut w historii motoryzacji. Jeśli jesteś motomaniakiem, musisz doceniać tylny napęd, wolnossący silnik umieszczony z przodu i lekką konstrukcję roadstera, który każdym ze 160 koni mechanicznych uśmiecha się do świata. Mazda stwierdziła jednak, że ten uśmiech może być jeszcze szerszy.

Obraz
Bartosz Pokrzywiński

Mazda MX-5 to jedno z najlepszych aut w historii motoryzacji. Jeśli jesteś motomaniakiem, musisz doceniać tylny napęd, wolnossący silnik umieszczony z przodu i lekką konstrukcję roadstera, który każdym ze 160 koni mechanicznych uśmiecha się do świata. Mazda stwierdziła jednak, że ten uśmiech może być jeszcze szerszy.

Z okazji targów Auto Mobil International Show odbywających się właśnie w Lipsku, Mazda przygotowała kilka ciekawych prototypów. Jednym z nich jest specjalna wersja MX-5 o nazwie Yusho, co w języku japońskim oznacza 'zwycięstwo'.

Przez wszystkie trzy generacje największym atutem Mazdy MX-5 była niska masa. Najnowszy model, NC, waży około 1100 kg co przy mocy 160 KM pozwala na przyspieszanie od 0 do 100 km/h w niecałe 8 s. W połączeniu z tylnym napędem, manualną skrzynią biegów i precyzyjnym układem kierowniczym, ciasny roadster daje masę frajdy z jazdy.

Mazda MX-5 Yusho
Mazda MX-5 Yusho

Wydawać by się mogło, że wszelkie modyfikacje tylko ją popsują. Niekoniecznie. Wersja prototypowa Yusho jest niemal w każdym calu lepsza. Japończycy zaczęli od obniżenia zawieszenia, zamontowania amortyzatorów firmy Bilstein, sprężyn, za które odpowiada Eibach oraz wytrzymalszych stabilizatorów. O przyczepność dbają także opony Toyo Proxes R888 o wymiarach 215/45, w które wciśnięto 17-calowe aluminiowe obręcze.

Doszło jeszcze kilka drobnych zmian stylistycznych. Na pokrywie bagażnika pojawił się delikatny spojler, a pod zderzakiem zamontowano imitację dyfuzora z dwiema końcówkami układu wydechowego, które w przeciwieństwie do seryjnej wersji, umieszczono na środku, pod tablicą rejestracyjną. We wnętrzu jedyną nowością jest koło kierownicy obszyte Alcantarą, która pojawiła się także na siedziskach foteli przygotowanych przez Recaro.

Mazda MX-5 Yusho
Mazda MX-5 Yusho

Najważniejsze zmiany zaszły pod maską. Dwulitrowa, czterocylindrowa jednostka MZR produkująca standardowo 160 KM oraz 188 Nm momentu obrotowego, została poważnie zmodyfikowana. Zamontowano intercooler, tłoki i korbowody od Coswortha, nowe wtryski, wydajniejszy układ wydechowy oraz wzmocniono skrzynię biegów i sprzęgło. To jednak nie wszystko.

Mazda pokusiła się nawet o dołożenie do silnika mechanicznej sprężarki. To rozwiązanie w przypadku MX-5 wydaje się faktycznie przemyślane, turbodziura mogłaby zepsuć charakterystykę wysoko kręcącego się silnika, a kompresor dostarcza moc już przy niższych obrotach, a więc jest ona dostępna dużo wcześniej, a sam silnik może być bardziej elastyczny.

Mazda MX-5 Yusho
Mazda MX-5 Yusho

O jakiej mocy mówimy? Dzięki tym zmianom stajnię 160 kucyków udało się zwiększyć aż do 241 KM, a maksymalny moment obrotowy wzrósł ze 188 do 274 Nm. Wiadomo tylko, że teraz auto rozpędza się do prędkości maksymalnej 240 km/h, podczas gdy seryjna MX-5 poddaje się przy 218 km/h. Ciekawe, jak dodatkowe 81 KM wpłynęło na przyspieszenie, ale prawdopodobnie oscyluje ono w okolicach 6,5 s.

Nie wiadomo, czy Mazda zdecyduje się wprowadzić ten model na rynek jako wersję limitowaną. Miejmy nadzieję, że tak się stanie. Ja już wiem, co będę chciał w tym roku na gwiazdkę.

  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Mazda MX-5 Yusho
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Mazda MX-5 Yusho
  • Obraz
  • Mazda MX-5 Yusho
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Mazda MX-5 Yusho
[1/39] Źródło zdjęć: |

Źródło: Carscoop

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej